Skip to content

פארק החולות באשדוד: תעשיית ידע או צבאים וגרבילים?

פארק החולות של אשדוד הוא אזור טיולים אטרקטיבי אותו פוקדים מדי שנה אלפי מטיילים, מאחר שהוא משמש כבית גידול נדיר למינים שונים של צמחים ובעלי חיים, מהם כאלה העומדים להיכחד. דווקא כאן אושרה הקמת אזור לתעשיות עתירות ידע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
צבאים בפארק חולות אשדוד. סכנת הכחדה לבעלי החיים המאכלסים את הפארק. (צילום: בועז רענן)
צבאים בפארק חולות אשדוד. סכנת הכחדה לבעלי החיים המאכלסים את הפארק. (צילום: בועז רענן)

כאילו שחסרים במדינה שטחים להקמת אזורי תעשייה, אישרו מוסדות התכנון בדרום הארץ את הקמתו של אזור לתעשיות עתירות ידע דווקא בפארק החולות של אשדוד. הפארק הוא אזור טיולים אטרקטיבי, אותו פוקדים מדי שנה אלפי מטיילים, מאחר שהוא משמש כבית גידול נדיר למינים שונים של צמחים ובעלי חיים, מהם כאלה בסכנת היכחדות.

למרות שהוגשו לוועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בדרום למעלה מ-3,000 התנגדויות, היא דחתה אותן ומוסדות התכנון בדרום אישרו להקים בפארק אזור לתעשיות עתירות ידע. אזור התעשייה ישתרע על שטח כולל של 400 דונם, מתוכם 130 דונם בנויים.

הגופים הירוקים, שנאבקים מזה שנים על שימור הפארק, לא מתכוונים לוותר ושוקלים להגיש ערר לוועדה הארצית להתנגדויות.

טיול בתוך נשונל גיאוגרפיק

פארק החולות באשדוד נמצא בדרום העיר, ממערב לתחנת הרכבת וכביש 4, וממזרח לדיונה הגדולה. מצפון וממזרח תוחמים את השטח – בו עברה בימים קדומים דרך הים (ויה מאריס) – עצי שקמה אדירים, המצלים על שולחנות פיקניק. בדרום הפארק נמצאים מקבצים גדולים של עצי שיטה מלבינה.

גרביל החולות. הפארק הוא כבית גידול נדיר למינים שונים של צמחים ובעלי חיים. (צילום בועז רענן)
גרביל החולות. הפארק הוא כבית גידול נדיר למינים שונים של צמחים ובעלי חיים. (צילום בועז רענן)

הפארק הוא חלק מפארק חולות גדול, שמשתרע מאשדוד עד ניצנים והוא פארק החולות הרציף האחרון במישור החוף. בפארק באשדוד מגוון גדול של בעלי חיים וצמחים, שחלקם בלעדיים לישראל ולחלקם זהו אזור המחייה היחיד בארץ. מכאן, שלשימורו של הפארק חשיבות אקולוגית וחשיבות בשימור בעלי החיים והצמחים המאכלסים אותו.

פארק החולות של אשדוד הוא שכיית חמדה והטיול בו מזכיר צפייה בסרט טבע: במרחבי הפארק משתרעים חולות לבנים נקיים, שמשובצים בכתמים ירוקים של צמחייה ופריחות צבעוניות. הטיול במרחבי הפארק הוא חוויה ייחודית, כאשר באוויר הצלול נישאים ריחות צמחים, בחולות נראים טביעות רגליהם של יונקים, זוחלים ועופות ומשלימים את התמונה חרקים מתעופפים וציוצי ציפורים.

עשרה מיני זוחלים בפארק כלולים ברשימה האדומה של מי שעומדים בפני הכחדה. אם ישמטו את החול מתחת לרגלי המכרסמים והזוחלים, הם לא יוכלו להתקיים

עם בעלי החיים המאכלסים את הפארק נמנים בין השאר צבאים, שועלים, ארנבות, גרבילים (עכברי חולות), ירבועים וחוגלות. מעל לשלושים מיני זוחלים חיים בפארק, עשרה מהם – כמו כוח אפור, שהוא הגדול בלטאות ישראל – כלולים ברשימה האדומה של מי שעומדים בפני הכחדה. אם ישמטו את החול מתחת לרגלי המכרסמים והזוחלים, הם לא יוכלו להתקיים.

עם הצמחים שגדלים בפארק נמנים, בין היתר, חבצלות חוף, שיחי רותם, נר הלילה, אשל ושיזף. בשקעים שבין הדיונות, פזורים שרידי בוסתנים המעידים על חקלאות מאווסית (המנצלת את המפלס הגבוה של מי התהום) ובהם גדלים דקלים, גפנים ותאנים.

הגופים הירוקים מנהלים מאז שנות השמונים של המאה הקודמת מאבק על שימור הפארק. את המאבק, שבמהלך השנים ידע עליות ומורדות ואף הצליח לסכל תוכניות בנייה שונות, מובילה החברה להגנת הטבע בשיתוף גופים נוספים, ובראשם הפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד. לדבריהם, החולות עליהם מתוכננת הקמת אזור התעשייה, הם סביבת חיים ייחודית שאין דומה לה בישראל.

העצים יהפכו לעציצים

במסגרת המאבק, שזוכה לתמיכה ציבורית רחבה, נערכות פעילויות שונות, בהן "צעדת החולות" שמתקיימת מזה קרוב לעשרים שנים ומשתתפים בה אלפי צועדים מרחבי הארץ.

פארק החולות אשדוד. שטח בעל איכויות נופיות וסביבתיות נדירות. (צילום: בועז רענן)
פארק החולות אשדוד. שטח בעל איכויות נופיות וסביבתיות נדירות. (צילום: בועז רענן)

במסגרת ההתנגדויות, הגישה החברה להגנת הטבע, בין השאר, חוות דעת עדכנית של האקולוג והזיאולוג ד"ר בועז שחם. בחוות הדעת נכתב בין היתר, כי בתחום בו מתוכנן אזור התעשייה קיים מגוון של בתי גידול עשירים מבחינת נוף צומח וחי שייפגעו. אחת הדוגמאות שנותן ד"ר שחם היא של העצים שכיום רוחשים בהם ציפורים, בהן ציפורי שיר רבות, שיהפכו למעין "עציצים" נטולי הקשר לסביבה הטבעית שבה צמחו ושגשגו.

כאמור, ההתנגדויות נדחו והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז הדרום אישרה את הקמת אזור התעשייה. בוועד לתכנון אומרים, כי נעשה מאמץ אדיר להתחשב בערכי הנוף, הטבע והסביבה. לכן השטח הבנוי המתוכנן צומצם מ-230 דונם ל-130 דונם. עוד אומרים בוועדה, כי תשומר שדרת השקמים ולא תהיה תעשייה מזהמת.

הגופים הירוקים ממשיכים לטעון כי השטח המדובר הוא בעל איכויות נופיות וסביבתיות נדירות והקמת אזור התעשייה בו תשנה, ללא הכר, את הנוף ותפגע בבעלי החיים והצמחים.

כאמור, החברה להגנת הטבע והפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד שוקלים לערער על ההחלטה לוועדה הארצית להתנגדויות.

*רבקה יניב היא כלת פרס זיו לעיתונות ובעבר עיתונאית ב"מעריב" ובקבוצת "הארץ"

[related-posts title="כתבות נוספות על אשדוד"]

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן