Skip to content

אם לסכם את ההסכם: כולם משלמים יותר מסים

הסנאט אישר הבוקר את ההסכם הנוגע לצוק הפיסקאלי בהמשך אמור גם הקונגרס לאשר את ההסכם. זוהי אולי לא נפילה לעומק התהום ומעבר למיתון, אבל חצי דרך לשם, בטח שבמונחי צמיחה לנפש. מתקבולי מס העשירים אפשר לשכוח כפי שקרה בבריטניה ובצרפת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ברוב של 89 בעד ושמונה מתנגדים אישר היום הסנאט האמריקני את ההסכם בנוגע לצוק הפיסקאלי. בהמשך היום אמור גם הקונגרס לאשר את ההסכם. ההסכם שהושג הבוקר בארה"ב היה כל כך צפוי ובאותו זמן גם כל כך לא צפוי. המשקיעים אמנם עמדו מולו עם עיניים פקוחות, ובכל זאת לא בטוחים מה פגע בהם. בסקירה המצורפת סיכום, בהילוך איטי כמובן, של ההמתנה מורטת העצבים, ההתנגשות וכמה השלכות נוספות שעשויות להיות בהמשך.

ירידות של כ- 2% בשוק המניות האמריקני בשבוע שעבר וזינוק של ה-VIX לרמה של 22.7 נקודות הספיקו כדי לשכנע אז את המשקיעים שסוף העולם באמת מתקרב. אך כמו בכל סרט אמריקני קלאסי ברגע האחרון אישר הסנאט את ההסכם והנפילה נמנעה. אנחת רווחה או שלא??

הם כבר בתוך התהום הפיסקאלי

לפי הערכות הצמיחה בארה"ב (ממוצע החזאים בבלומברג) האטה ברבעון הרביעי מקצב של 3.1%, ברבעון השלישי, לקצב של 1.4% צפויה להישאר נמוכה (1.6%) גם ברבעון הראשון של 2013. זוהי אולי לא נפילה לעומק התהום ומעבר למיתון, אבל חצי דרך לשם, בטח שבמונחי צמיחה לנפש. אבל הבורסה לא נלחצת, היא הרי ציפתה למשהו כזה. מצד שני, אי הוודאות ירדה מעט ואולי חזר קצת האמון ביכולת של קובעי המדיניות להגיע להסכמות. ובכל מקרה מדובר ברמות מסים והוצאות שהיו גם בעידן קלינטון, רמות שאפשרו אז למשק האמריקני צמיחה הרבה יותר יציבה. ואכן, בהמשך הציפיות הן לעליה מהירה יותר ויותר בתוצר עד לקצב שנתי של 2.8% ברבעון הראשון של 2014.

מס העשירים – במקרה הטוב קישוט פוליטי, ברע יחזיר את המצוק

התכנית שכוללת בין השאר העלאות מסים על 2% האמריקנים העשירים ביותר תצליח אולי לקשט את ההסכם, כך שאת העלייה בתקבולי המס ישלמו שאר הציבור האמריקני דרך מיסי הדיבידנדים ומס רווחי ההון שיעלו גם הם, אם דרך החסכונות הרגילים או הפנסיונים שלהם. אך מתקבולי מס העשירים אפשר לשכוח ורק לקוות שהוא לא יביא לנזק גדול יותר, אם יביא דווקא לירידה בסך תקבולי המסים: בבריטניה לשם השוואה כמעט שני שליש מבעלי הכנסה שנתית של מיליון ליש"ט נעלמו לאחר הוספת מדרגת מס נוספת, של 50%, לבעלי הכנסות גבוהות. אגב, בעקבות כך הודיע שר האוצר הבריטי, ג'ורג' אוסבורן, כי מאפריל 2013 מדרגת המס העליונה תופחת חזרה ל-45%. תופעה דומה קרתה בצרפת שם בעקבות החלטת הנשיא להעלות ל־75% את המס למשתכרים מעל מיליון יורו לשנה, החלה עלייה חדה במספר המשפחות האמידות שהחליטו להגר, וגם שם ההחלטה בוטלה לבסוף, הפעם מכיוון בית המשפט.

אותו פלח אוכלוסייה של 2% עליונים הוא פלח גמיש שמנהל את תשלומי המס שלו בצורות שונות חלק מהן כוללות גם שינוי אזרחות, העברת מקום מגורים, רישום הכנסה בדרכים שונות ושלל משחקי מס שעשויים כאמור להביא בסופו של דבר דווקא לירידה בסך תקבולי המס. במקרה כזה עשוי אפילו הצוק הפיסקאלי לחזור לשולחן ולהביא לצורך בהעלאות מסים נוספות לשאר האמריקנים.
אם לסכם את ההסכם: כולם משלמים יותר מסים

אסטרטגיית ההשקעות הטובה ביותר הידועה לאדם הצליחה שוב

בדיעבד אסטרטגיית ההשקעות הטובה ביותר הייתה שוב לקנות מניות ב-VIX (מדד הפחד) גבוה. לאחר שזינק ביום שישי ל-22.7 נקודות והמניות ירדו ב-2%. כתבנו ביום ראשון שהערך הגבוה של ה-VIX גבוה מאד ביחס לסיכון הספציפי המדובר וכנראה שיחזור בקרוב לרדת. עוד כתבנו שזהו עשוי להיות איתות הכניסה הטוב ביותר הידוע לאדם לשוק המניות. גם למי שלא מאמין באינדיקאטור, או באמת חשב שיש לו עוד לאן לעלות ביחס לסיכון המדובר, היה כדאי לדבוק לפחות באסטרטגיית ההשתקעות השנייה הטובה ביותר הידועה לאדם שהיא – לא לגעת! מדד ה-VIX שנפל אתמול ל-18 נקודות מגיב הבוקר בעליות חדות. לאחר העליות של היום ההסכם כבר כנראה לא יתמוך יותר ונושאים אחרים יעלו על השולחן. אולי תקרת החוב תהיה אחד מהם:

הבעיה הבאה כבר דופקת בדלת: תקרת החוב

תקרת החוב בארה"ב מעצבנת הרבה אנשים, היא פוליטית לגמרי, לא נגזרת משום מצב כלכלי, ומלחיצה שוב ושוב את המערכת. כעת החוב האמריקני פוגש שוב את התקרה והיא כנראה תועלה קצת למעלה. אך במבנה הגרוע של הממשל בארה"ב כיום כל פגישה כזאת בין החוב לתקרה שלו הופך למאבק פוליטי אידיאולוגי בין ימין לשמאל. האם ההסכמה על תקרת החוב ב-2011 והצוק הפיסקאלי כעת מאותתים שבפעם הבאה יצליחו מנהיגי הסנאט להגיע להסכמה ביותר קלות או לפחות שהמשקיעים וסוכנויות הדירוג לא ייקחו את המאבק שלהם כל כך ברצינות? להערכתנו כן!

אני מקווה שלא אצטרך להקליד יותר את הביטוי "צוק פיסקאלי" כל חיי:
חודשים וחצי של התייחסות למצוק המתקרב:
30/12/12 – "זה לא צוק ובינואר לא תיפלו לשום מקום"
30/12/12 – "ה- VIXמזנק! האם זהו איתות הקניה הטוב ביותר הידוע לאדם?"
25/12/12 – "האם ניפול בצוק הפיסקאלי? תתעוררו, אנחנו כבר נופלים!"
20/12/12 – "החשש הגובר הוא לא דווקא מהצוק עצמו אלא מהפוליטיקאים"
10/12/12 – "השוק מתחיל להילחץ בזמן שוושינגטון לא מראה סימנים של התקדמות"
5/12/12 – "איך יודעים שהצוק הפיסקאלי כבר מגולם במחיר?"
14/11/12 – "נפילה בצוק הפיסקאלי יכולה גם לתמוך בשוק המניות"
12/11/12 – "כנראה נגזר גורלנו להתעסק מעתה ועד ינואר 2013 בצוק הפיסקאלי."
12/11/12 – "מיתון בגלל צוק פיסקאלי בארה"ב הרבה פחות מסוכן מסוגי מיתון אחרים"
8/11/12 – "הצוק הפיסקאלי – שימו הרבה מלח על התחזיות"
28/10/12 – "כולם די מאמינים שברגע האחרון יוסכם על פתרון מאוזן."
22/10/12 – "הסכנות מהמצוק הפיסקאלי הן בעיקר לכלכלה ופחות לאג"ח שאף עשוי ליהנות"
18/10/12 – "התרחיש הסביר: הסנאט מתפשר ומספק גישה מאוזנת."

"אל תבכה בגלל שזה קרה, חייך בגלל שזה קרה" – דוקטור סוס (סופר ילדים)

הכותב הוא כלכלן ראשי בכלל פיננסים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן