Skip to content

דו"ח המבקר על פרשת הרפז יפורסם ביום ראשון

אשר לעיתוי הפרסום, קרוב למועד הבחירות, מסבירים: "גם בעבר פרסם משרד מבקר המדינה דו"חות סמוך לבחירות". בינתיים עתר סא"ל ארז וינר לעליון לצו על תנאי נגד פרסום הדוח או חלקים ממנו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחרי יותר משנתיים, שבהן הטילה פרשת "מסמך הרפז" את צילה הכבד – מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, יפרסם ביום ראשון את דוח הביקורת על פרשת "מסמך הרפז".

המבקר יוסף שפירא - אלפי עמודי מסמכים, עשרות שעות של הקלטות ויותר מ-300 פגישות. (צילום: יצחק הררי)
המבקר יוסף שפירא - אלפי עמודי מסמכים, עשרות שעות של הקלטות ויותר מ-300 פגישות. (צילום: יצחק הררי)

הביקורת שערכו עובדי משרד המבקר מתבססת, בין השאר, על עיון באלפי עמודים של מסמכים, על האזנה לעשרות שעות של הקלטות ועל יותר משלוש מאות פגישות עם אישים שונים ובהם בכירי מערכת הביטחון, אנשי ציבור, אנשי תקשורת ועוד.

דוח הביקורת מכיל ארבעה פרקים מרכזיים: חלק א' – מסמך הרפז ואיסוף המידע. חלק ב' – היבטים במערכת היחסים בין השר ברק ובין הרמטכ"ל דאז, רא"ל (מיל') אשכנזי, ולשכותיהם. חלק ג' – תהליך בחירת הרמטכ"ל ומינויו. חלק ד' – ביטחון מידע.

על חלקים נכבדים מהדו"ח הוטל איפול. זאת, לאחר שוועדת המשנה של הועדה לביקורת המדינה של הכנסת הטילה לפי החוק חיסיון על נתונים מהדוח, לשם שמירה על ביטחון המדינה.

הרפז (צילום מסך)
חלקים גדולים נותרו חסויים. שרגא הרפז (צילום מסך)

כתיבת הדוח בפרשת "מסמך הרפז" לא הסתיימה עד לתום כהונתו של המבקר הקודם השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס בתחילת חודש יולי אשתקד. המבקר הקודם, לינדנשטראוס, לא הצליח לסיים את כתיבת הדו"ח גם בתום שלושת החודשים, שבהם היה המבקר היוצא מוסמך לחתום על דוחותיו, על פי תיקון מיוחד שחוקק לחוק המבקר. לכן קבע מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, שיש להשלים את כתיבת הדוח.

בהודעה שפרסם משרד מבקר המדינה נאמר: "לאחר שהדוח הונח על שולחנו הגיע מבקר המדינה למסקנה שלמען טובת העניין, אין זה ראוי לפתוח מחדש את הפרשה, שמעסיקה את כל המעורבים בה ואת הציבור בכללותו למעלה משנתיים – ויש לפרסמו עתה".

אשר לעיתוי הפרסום, קרוב למועד הבחירות, מסבירים במשרד המבקר: "גם בעבר פרסם משרד מבקר המדינה דו"חות סמוך לבחירות. ברוח הדברים של מבקר המדינה לשעבר השופט בדימוס אליעזר גולדברג: 'על מבקר המדינה להמשיך ולמלא את תפקידו כעין הציבורית אשר פקוחה בכל עת … ואינה נעצמת בשל אירועים פוליטיים כלשהם…'"

כזכור העביר משרד מבקר המדינה את טיוטת הדוח הראשונה במאי 2012 ליועץ המשפטי לממשלה, לפי סעיף 14 (ג) – בחשש למעשים פליליים. ב-1.11.12 הודיע היועמ"ש למבקר המדינה כי טרם סיים לבדוק את החומר שהועבר אליו.

עוד נאמר בהודעה שפורסמה הבוקר: "משרד מבקר המדינה גם מוצא לנכון לציין את האווירה הציבורית הטעונה, שבה נבדקה פרשת 'מסמך הרפז', כאשר מעורבים בעלי עניין יצרו או ניסו ליצור סדר יום ציבורי המושפע לא פעם מהטיות מכוונות והכול מתוך ניסיון או תקווה להשפיע על תוצאות הבדיקה. ביקורת המדינה היא נטולת פניות. יושרתה הזוכה לאימון הציבור משמשת אבן יסוד לפעולתה".

בהודעה נאמר עוד כי "חקירת המשטרה שהתמקדה בשעתה בנושא זיוף מסמך הרפז, הותירה סימני שאלה עובדתיים, נורמטיביים ואתיים, שבאו לידי ביטוי בין השאר בדברי הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ – שהגדיר את פרשת הרפז כ'פגר מסריח' אשר נשאר בחדר ללא טיפול יסודי. בעקבות פרסום הפרשה והפניות הרבות שהיו למשרד מבקר המדינה, בבקשה לבדוק את הפרשה, החליט המבקר הקודם, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, לבצע ביקורת מערכתית בעניין זה".

בהמשך להודעת מבקר המדינה בדבר כוונתו לפרסם את דו"ח הרפז על כל חלקיו. עתר היום אחר הצהריים סא"ל ארז וינר לבית המשפט העליון, באמצעות הסנגוריה הצבאית, להוציא  צו על תנאי נגד הפרסום או חלקים ממנו. מבקר המדינה יצטרך להגיב על העתירה עד 21 יום לפני מועד הדיון בנושא. תוכן העתירה של וינר חסוי בהוראת בית המשפט, "למעט עצם הגשתה ותוכן ההחלטה" בשל חשש לפגיעה בביטחון המדינה.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן