Skip to content

דו״ח הלוביסטים הוגש ליו״ר הכנסת

יו"ר הכנסת: "הכנסת לא רודפת את מקצוע השדלנות, אלא מסדירה פעילותו מול נבחרי ציבור ומקבלי החלטות. שדלנות מאוזנת ומוסדרת, היא לגיטימית ואף רצויה בדמוקרטיה פרלמנטרית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סגן נשיא המכון לדמוקרטיה, פרופ' מרדכי קרמניצר, הגיש היום ליו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, את עיקרי דו"ח המכון לדמוקרטיה והמלצותיו להסדרת מקצוע השדלנות (לובינג) בישראל. כתיבת הדו"ח נעשתה בשיתוף פעולה של גורמים מקצועיים בכנסת וקבלת הערותיהם של נציגי חברות הלובינג. הדו"ח מבוסס על העיקרון שמקצוע הלובינג יש לו ערך חיובי בממשל דמוקרטי, כאשר הוא נעשה בצורה מוסדרת ומפוקחת.

המלצות המכון כוללות בין היתר הגדרת חלק מהפעולות האסורות היום על פי החוק שדלנים כעבירות פליליות; הסדרת המגע של חברות הלובינג עם הכנסת, ועדותיה ואגפיה השונים; חיוב שדלנים להגיש דו"ח מסכם שנתי אודות פעולותיהם, שיפורסם באתר האינטרנט של הכנסת; הקשחת האיסורים על מגע בין חבר כנסת לשדלן במהלך דיוני ועדה ובזמן הצבעה; התניית היתר כניסה לשדלן בהתחייבות חתומה לקיים את הוראות הקוד האתי של ענף השדלנות; התניית היתר כניסה למי שאינו שדלן בהתחייבות חתומה של לעסוק בשדלנות, ועוד.

(צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת)
שקיפות, התנהלות נאותה, פיקוח וענישה. פרופ' קרמניצר ויו"ר הכנסת ריבלין (צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת)

יו"ר הכנסת אמר כי "הכנסת לא רודפת את מקצוע השדלנות, אלא מסדירה פעילותו מול נבחרי ציבור ומקבלי החלטות. שדלנות מאוזנת ומוסדרת, היא לגיטימית ואף רצויה בדמוקרטיה פרלמנטרית. רובם המוחלט של חברי הכנסת הם אנשים מעולים ובעלי תודעת שליחות. אבל עלינו להרחיק כל מראית עין של פגיעה בעצמאות שיקול הדעת של הח"כים. הדבר  מביא להאשמת הכנסת בקשרי הון ושלטון ופוגע קשות באמון הציבור בכנסת ובח"כים.

"בכוונתי, להניח את הדו"ח על שולחן הכנסת הבאה ולקדם את ההמלצות הדורשות חקיקה. הכנסת רואה בחיוב את תפקידה של השדלנות כאשר זו חושפת את חברי הכנסת למידע שאינו בהישג ידם, מבהירה השפעות שונות של החקיקה ומשפרת את הדיון. אבל הכנסת תלחם בשדלנות שמנסה לאיים על חברי הכנסת,  שדלנות ששמה דגש על קשרים עם בעלי הון ולא על דיון עניני ושדלנות שחורה, תופעה שלצערי הולכת וגוברת, של לוביזם בלתי לגטימי אך לא בלתי חוקי".

ריבלין התייחס לתופעת השדלנות השחורה, במסגרתה, פועלים בעלי היתר כניסה קבוע לכנסת כשדלנים סמויים בכנסת, ואמר: "בד בבד יהיה עלינו להסדיר דברים באופן חוקי ואף לקבוע לגביהם עבירה פלילית. לא ייתכן שיסתובבו בכנסת אנשים שיעסקו בלובניג מבלי לעמוד בתנאים ובהסדרות שיקבעו בחוק. שדלנות שחורה תיאסר והכנסת תבחן באופן הדוק יותר מי רשאי להיכנס לבניין הכנסת ובאילו נסיבות".

ריבלין התייחס לקוד האתי של השדלנים: "אני רואה בחיוב רב את נכונותם של השדלנים לקבוע לעצמם תקנון אתי. בסופו של דבר זוהי האחריות האישית שתעמוד למבחן ואני מקווה כי דו"ח זה יעשה סדר ביחסים המאד מורכבים בין הכנסת והשדלנים".

עיקרי ההמלצות 

יותר שקיפות: לחייב שדלנים להגיש אחת לשנה דוח מסכם של עבודתם בשנה החולפת; להבטיח שקיפות רבה יותר של סדר עבודתה של הכנסת ושל תוכן ההחלטות וההצעות, ובכלל זה להודיע באתר הכנסת ובאתרי הוועדות מבעוד מועד על כל שינוי הנוגע לעבודתן וללוח הזמנים שלהן; ולקדם פרסום מוקדם באתרי הוועדות של מסמכי רקע שנשלחו לוועדות לקראת דיונים.

יותר הקפדה על התנהלות נאותה ומכובדת: להאריך ולהרחיב את תקופת הצינון המוטלת על נושאי תפקידים בטרם הם הופכים לשדלנים; לאסור על שדלנים, כמו על כל האזרחים, להיכנס למתחמים של הגורמים המקצועיים בכנסת, ובכלל זה למזנון הכנסת, אלא רק בהזמנה ובתיאום מראש; ולהתנות מתן היתר קבוע לכניסה של שדלן לכנסת בהתחייבות חתומה מצד השדלן לקיים את הוראות הקוד האתי של ענף השדלנות.

יותר פיקוח וענישה: לפקח על כלל הפעילות השדלנית, לרבות כזו שכיום אינה נתונה לפיקוח – פעילות של שדלנים שהם מועסקים קבועים בארגון מסוים ופועלים רק עבורו ופעילות שדלנית הננקטת מול בכירים ברשות המבצעת ומחוץ למשכן הכנסת; להרחיב את סמכותו של יו"ר הכנסת להטיל עיצומים מינהליים בגין פעילות שדלנית בלתי תקינה; לקבוע שחלק מהאיסורים המוטלים על פעילות שדלנית יוגדרו כאיסורים פליליים; ולמנות אחראי מטעמו של יו"ר הכנסת לפיקוח על פעולת השדלנים הפועלים מול הכנסת.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן