Skip to content

הוא קוסם, להטוטן, אך בשום אופן לא מנהיג לאומי ראוי

דיסקין וחבריו דגן ואשכנזי ראויים לכל שבח בגין עמידתם זו על המשמר. זו חובתם כנושאי משרה בכירה במדינה וחובתם האזרחית. הדרג המדיני איננו עומד מעל לכל, אלא כפוף גם הוא להסדרים המחייבים של התנהלות ראויה ואיכותית. כך צריך לראות את הדברים וכך גם לקבלם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הדברים המאוד חמורים של יובל דיסקין, ראש השב"כ לשעבר, על תפקודם הלקוי של נתניהו וברק, כפי שצוטטו בראיון שהתפרסם במוסף לשבת של ידיעות אחרונות, חייבים להדליק נורות אדומות אצל כולנו. אי אפשר לעבור עליהם לסדר היום, ויהיה עלינו להרחיק לכת בחשיבה ובמסקנות המתבקשות.

מה שיובל דיסקין ראש השב"כ, מאיר דגן ראש המוסד והרמטכ"ל גבי אשכנזי ראו מקרוב, אנחנו כולנו, הציבור הרחב, מזהים מרחוק. העוסקים בחשיבה מושכלת יותר על חיינו הציבוריים במדינה יכולים גם להצביע על התהליכים השליליים המייצרים את הדברים, על המציאות ההזויה שהתפתחה בארצנו בדור האחרון ועל החוליים היסודיים שבעוכרינו כיום, וביניהם, כמובן – היעדר מנהיגות ראויה ואיכותית.

"מצב של חוסר ביטחון כל כך בולט של ראשי המערכת במנהיגים"

"אני לא זוכר", אומר דיסקין, "בכל השנים שאני מעורב בתהליכי קבלת ההחלטות בתחום הביטחוני והמדיני, מצב של חוסר ביטחון כל כך בולט של ראשי המערכת במנהיגים, וזה דבר שכדאי שאנשים ייקחו לתשומת לבם בימים אלה, אני אומר שיש לכל האזרחים במדינת ישראל סיבה טובה ועמוקה לדאגה".

הטענה נגד דיסקין שאסור היה לו לצאת עם דברים כאלה לציבור הרחב, ושיש בזאת סוג של שבירת הכללים ופגיעה באמון, היא חסרת טעם לנוכח התנהלותם החריגה לרעה עד מאוד של נתניהו וברק. מי שטוען כך איננו מבין דבר וחצי דבר כיצד מתנהלים ארגונים איכותיים, ובוודאי שלא בהתנהלותה של מדינה כמו ישראל, שחייה בשכונה כל כך קשה, מאוימת ומאותגרת.

במובן הפורמלי זה נכון שהדרג המדיני מחליט והדרג הצבאי מיישם את ההחלטות שהתקבלו. אך זו הצגה לא נכונה של המציאות והתהליכים המתקיימים בה. כל החלטה חשובה בתחומים המדיניים והביטחוניים חייבת להיות תוצאה של תהליכי עבודה וקבלת החלטות איכותיים, בהם שותפים כל הדרגים וגם גורמים מקצועיים נדרשים נוספים. תהליכים איכותיים שכאלה מחייבים את הדרג המדיני אפילו יותר מהדרגים האחרים. ראש ממשלה ושר ביטחון מחויבים לעבוד ולפעול על פי תהליכים שכאלה. זה בלתי מתקבל על הדעת שהדרג המדיני יראה עצמו משוחרר ממחויבות זו. ואם אכן זה כך – על אנשים בכירים כמו דיסקין, דגן ואשכנזי להתריע על הדברים מבעוד מועד. החלטות קשות וגורליות חייבות בגיוס הסכמה והבנה נרחבים של כל הגורמים המשתתפים והנושאים באחריות. זה לא משחק יחיד של איש וגם לא של ראש ממשלה ושר ביטחון בישראל.

בנימין נתניהו (צילמה: ציפי מנשה)
"פחד עמוק מהחלטות ומלקיחת אחריות". בנימין נתניהו (צילמה: ציפי מנשה)

"אצל נתניהו משחקים בערבוביה", אומר דיסקין, "אידיאולוגיה, תחושה עמוקה שהוא נסיך מ'המשפחה המלכותית' ומהאליטה הירושלמית, לצד חוסר בטחון ופחד עמוק מהחלטות ומלקיחת אחריות. אין לו ליבה חזקה, אין לו את הגרעין הקשה הזה שאתה יכול להגיד אני יכול ללכת אחריו, אני יכול לסמוך עליו".

דיסקין בדבריו מדבר על נוכחות יתר של שיקולי אגו אצל נתניהו וברק ומיני רעיונות דמיוניים ומשיחיים. נתניהו מתואר כמי שמזגזג, נמנע מהכרעות ובסוף מושפע מאיזשהו אינטרס רגעי עכשווי, אופורטוניסטי. וזה רק מקצת הנאמר בראיון. שום דבר המצביע על תהליכים איכותיים של קבלת החלטות ועל מנהיגות ראויה.

דיסקין וחבריו ראויים לכל שבח בגין עמידתם זו על המשמר. זו חובתם כנושאי משרה בכירה במדינה וחובתם האזרחית. הדרג המדיני איננו עומד מעל לכל, אלא כפוף גם הוא להסדרים המחייבים של התנהלות ראויה ואיכותית. כך צריך לראות את הדברים וכך גם לקבלם.

סיסמת הבחירות הראשית של הליכוד בימים אלה מדברת על בנימין נתניהו כראש ממשלה חזק, אשר יבטיח לנו מדינה חזקה. אז זהו רבותיי – לא חזק ולא נעליים. יותר ויותר מצטיירת כאן תמונה עגומה – וזאת על רקע חולשתה הקולוסאלית של המערכת הפוליטית בישראל – של אוליגרכיה ליכודניקית ושל ימין קיצוני, המתחזקת בכוח את נתניהו כמי שמבטיח לה את השלטון. מין תרנגולת שמטילה ביצי "זהב" שכאלה. קוסם. להטוטן. אך בשום פנים ואופן לא מנהיג לאומי וממלכתי מכונן וראוי. מנהיג שיכול לקחת את המדינה הזו מנקודה A  לנקודה B שהיא טובה יותר. מנהיג של כל העם ולא מנהיג סקטוריאלי בלבד, המכרסם ביסודות הכי בסיסיים של המדינה, שנוצקו כאן על ידי האבות המייסדים, שנרשמו ונחקקו באותיות זהב במגילת העצמאות, והתגבשו והתעצבו במשך שנים ארוכות לכלל חברה דמוקרטית, מודרנית, מתקדמת ואיכותית.

[related-posts title="מאמרים נוספים מאת נמרוד נוי"]

_____________________________________________________________________________

נמרוד נוינמרוד נוי עוסק בפיתוח עסקי ובייעוץ ארגוני ואסטרטגי, הוא בוגר הטכניון בחיפה בהנדסת תעשייה וניהול ובוגר לימודי עיתונאות באוניברסיטת תל אביב. נמרוד עבד בתעשייה המתקדמת בארץ, היה פעיל במועצה הציונית בישראל והשתתף במשך מספר שנים בפורום האסטרטגי שלה בראשותו של פרופסור יחזקאל דרור. הספר שכתב, "לקראת פרדיגמה חדשה", (הקליקו לקריאת הספר בפורמט דיגיטלי) מציג תפישה חדשה לחיים פוליטיים במדינה. הספר הוא ניסיון לפענח את צופן חולשתה של המערכת הפוליטית בישראל, המניח תשתית למחשבה סדורה ומושכלת באשר לחיינו הפוליטיים ומתווה עקרונות, עיקרים וקווים מנחים מעצבי מדיניות לפרדיגמה חדשה של חיים פוליטיים במדינת ישראל.

7 Comments

  1. שרה
    7 בינואר 2013 @ 15:34

    מותר ורצוי לכל איש להביע את דעתו, גם אנשי ביטחון שסיימו תפקידם. אבל מפריעה לי הנחרצות הזו, שהכל שלילי אצל ראש הממשלה. אין מושלמות. העיתונות קוטלת את נתניהו על ימין ועל שמאל, וחוסר האיזון הזה מפריע לי מאד. כשנתניהו מקשיב לקולות המגיעים מהאזרחים ומשנה החלטה מסוימת מיד כותבים שהוא ״התקפל״ למה אף פעם לא כותבים ״נענה לבקשות״? או "התחשב״? אילו נתנו לו גם מחמאות כאשר מגיע לו הביקורת עליו היתה הרבה יותר אמינה ואפקטיבית. קשה לי להאמין שדיסקין לא מצא מילה טובה אחת. אף אחד לא מושלם, גם לא דיסקין וחבריו.

    • עמית מנדלזון
      7 בינואר 2013 @ 17:31

      שרה חשבת על זה שאולי אולי אין באיש נתניהו ותפקודו שום דבר חיובי ? אם את מסוגלת להביא לי דוגמא חיובית אחת זה יחזק מאוד מאוד את טענתך

      • שרה
        7 בינואר 2013 @ 23:31

        אני לא טוענת שנתניהו חף מחסרונות. יש לו מדיניות כלכלית שהוכיחה את עצמה למרות אילוצי קואליציה נצלנית (ע״י ש״ס), הוא עומד על מספר עקרונות חשובים שהפלסטינים צריכים להבין לפני כל הדברות עמם (ההסתה, הדואליות במסרים שלהם, ההכרה בישראל
        כמדינת היהודים) כל אלו הם תנאים חשובים להכין את העם הפלסטיני לשלום המיוחל והוא כרגע היחידי עם נסיון להוביל מהלכים. אם לעבודה, לתנועה וליש עתיד איכפת באמת ממדינת ישראל שיצטרפו לממשלתו, ישפיעו ובכך ינטרלו את כל הסחטנים.

        • עמית מנדלזון
          8 בינואר 2013 @ 0:14

          ממש לא נכון זה שהוא מסלף את המידע המועבר לציבור, והציבור מאמין לו במקום להאמין למציאות זה סיפור אחר. המדיניות הכלכלית שלו כוללת גרעון עתק העלאת מיסים וגזירות כלכליות מטורפות חלוקת שלל בין חבריו והריסת מעמד הביניים. אם זו מדיניות כלכלית שהוכיח את עצמה נשאלת השאלה הוכיח את עצמה במה ? מערכת חינוך הרוסה מערך עבודה סוציאלי מוזנח מערכת בריאות של עבדים תמתקרבת באיכותה לעולם השלישי. אבטלה מעשית שגבוהה פי ארבע מהמספר שהוא מספק לציבור. מה עוד צריך לעשות כדי לגרום לישראלי המצוי להבין שהאיש לא מבין כלום בכלכלה אבל יודע היטב איך לחלוב את הציבור לחיות על חשבון ההוצאות הפתוח של חבריו העשירים אבל גם של תקציב המדינה. האיש נוכל ומאחז עיניים ויש מי שמאמין לו אבל היו רבים שמאמינים שהבבא סלי הוא קקוסם ואלביס עדיין בחיים

  2. אמיר
    6 בינואר 2013 @ 12:38

    בושה לאיש ביטחון שמתבטא כך
    בגלל זה הצבא שלנו נראה ככה והשב"כ שלנו איבד את רבין
    גועל נפש!

  3. הולי-אור גלעד
    6 בינואר 2013 @ 11:59

    כל הכבוד.אני תומך ומסכים עם כל מילה . העקרון של נאמנות למדינה ובטחונה עדיף על פני נאמנותו של ראש השב"כ לאינטימיות שלו עם ראשי המדינה.ואם החליט בכל זאת לצאת עם הדברים בפומבי- הרי שיש פה מקום לדאגה עמוקה – לכל אזרחי המדינה , באשר לדרך בה מתנהלים הדברים.
    לתחושתי – אין הנהגה.המדינה וראשיה מונהגים אחרי שיקולים של יוקרה ולא אחרי שיקולים של טובת המדינה..
    אבל הם לא נותנים תחושה של לקיחת המושכות לידיים כפי שעשה בערוב ימין – יצחק רבין – שקרא בעוצמה – "אני אנהיג".בקריאה זו של רבין לא היה עניין אישי בלבד.זו היתה , בזמנו – קריאה של אדם המודע לצורך לנווט את הספינה בעין הסערה – לפני שזו , חלילה , תטבע בים…המודע לצורך להחליט ולקחת את האחריות על החלטותיו..

    • נמרוד נוי
      7 בינואר 2013 @ 10:38

      תודה הולי-אור גלעד על תמיכתך במאמר שכתבתי.
      דבריך איכותיים ונכונים.
      המצב הקשה אליו נקלענו הוא תוצאה של משבר גדול הפוקד את חיינו הציבוריים ובראשם המערכת הפוליטית והמערכת השלטונית. על כך כתבתי בספרי "לקראת פרדיגמה חדשה", שתוכל לעיין בו דרך לחיצה על קישור בתחתית המאמר שכתבתי – בקטע הקרדיטים שלי. ואם הדברים מדברים אליך אשמח לשוחח עמך. נמרוד נוי 36115000 052

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן