Skip to content

שבת של יידויי אבנים באזור אש קודש

שוב עימותים: צה"ל נאלץ לחצוץ בין המתנחלים לפלסטינים ולהשתמש באמצעים לפיזור הפגנות. מתנחלי אש קודש: הפלסטינים הכינו לנו מארב ליד היישוב וניסו להיכנס. הפלסטינים: המתנחלים נכנסו לקוסרא, ירו באוויר ונהדפו באבנים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עימותים קשים פרצו היום בשעות הצהריים בין פלסטינים תושבי קוסרא למתנחלים תושבי מאחז "אש  קודש" במטה בנימין. לטענת הפלסטינים, 12 מתנחלים תושבי אש קודש נכנסו לתוך הכפר כשהם יורים מנשקם אש חיה באוויר. בעקבות הירי התארגנו כמה מאות מתושבי הכפר להדוף את המתנחלים על ידי יידוי אבנים. כוח צה"ל שהוזעק למקום חצץ בין הצדדים. החיילים השתמשו באמצעי ירי אל-הרג לפיזור הפגנות שכלל ירי רימוני גז ורימוני הלם.

 (צילום: סוכנות תצפית)
כוח צה"ל מנסה לחצוץ בין הצדדים (צילום: סוכנות תצפית)

אהרון, דובר אש קודש, דוחה טענה זו מכל וכל. הוא  טוען כי העימות החל כשקבוצה של כחמישה מתנחלים, והוא בתוכם, ירדו לטיול בסביבות 12 וחצי בצהרים לאזור מטע הכרמים של היישוב. "הם  הקימו מארב  וחיכו לנו שם", הוא סיפר. לדבריו הם נפלו למארב והותקפו על ידי קבוצת פלסטינים, שכללה יותר ממאתיים איש, ונרגמו באבנים. הוא עצמו נפגע מאבן בראשו. רכב הביטחון של הישוב שהוזעק למקום נרגם באבנים ושמשתו נופצה. הפלסטינים מצדם לא דיווחו על פצועים או נפגעים.

רכב הביטחון שנפגע מאבנים (צילום: סוכנות תצפית)
רכב הביטחון שנפגע מאבנים (צילום: סוכנות תצפית)

העימות בין מתנחלי אש קודש לערביי קוסרא החל בתחילת השבוע שעבר, כשהפלסטינים קיבלו אישור מצה"ל ומהמנהל האזרחי לחרוש חלקת אדמה בבעלותם שתושבי אש קודש טוענים שיש להם חזקה עליה. מהמנהל נמסר, כי האישור נמסר לפלסטינים לחרוש באדמה שבבעלותם הפרטית וצה"ל ומג"ב אבטחו חרישה זו.

מנגד, המתנחלים התנגדו בתוקף לחרישה וטענו כי הקרבה של המקום לבתיהם מסוכנת וכי הם עצמם מעבדים בחלקה זו כרמים ומטעי זית זה עשר שנים ואיש לא פצה פה, ומכאן נובעת חזקתם על הקרקע. "זה היה מפחיד היום", אמר הדובר, "הם הגיעו למרחק של 150 מטרים מהבתים. רק שם הצלחנו לעצור אותם. לצערי, צה"ל הגיע כחצי שעה לאחר פרוץ המהומות. רק לאחר שהחיילים הגיעו הצלחנו למנוע מהם להתקדם לתוך הישוב".

גורם ברשות הפלסטינית מסר לסוכנות "מען" כי 12 מנחלים נכנסו היום לקוסרא וירו באוויר ואז אכן הם הותקפו על ידי כמה מאות בני אדם באבנים ונאלצו לסגת. לפי הסוכנות, הגורם ציין כי התנחלות אינה חוקית וכל מה שאנשיה עושים במקום אינו חוקי מתחילה. בסוכנות "תצפית"  של היישובים באיו"ש דוחים את שלל הטענות ואומרים כי "בעקבות הפרת הסדר וההתפרעות, הגיעו כ-30 תושבים מכל אזור שילה אל אש קודש, ובשלבים הראשונים נאלצו להרחיק מהיישוב את הפורעים הפלסטינים באמצעות אבנים. לאחר זמן קצר הופעלה כיתת הכוננות האזורית  ע"י גורמי הביטחון, ולוחמי כיתת הכוננות נאלצו לבצע ירי באוויר עד להגעת כוחות צה"ל והעברת הטיפול באירוע לידי הצבא".

לטענת המתנחלים, הפלסטינים חיבלו בכרמים של היישוב (צילום: תצפית)
לטענת המתנחלים, הפלסטינים חיבלו בכרמים של היישוב (צילום: תצפית)

עוד נמסר מאש קודש לסוכנות, כי במהלך ההתפרעות האלימה של הפלסטינים נפצעו כ-11 מהמתיישבים, ביניהם פצוע עם פגיעת ראש שפונה ע"י מד"א לבית החולים. שאר הפצועים, ביניהם רבש"ץ גבעות שילה שנפגע מיידוי אבנים ברגלו, נפגעו באורח קל והם טופלו במקום. לדברי המתנחלים נגרם נזק כבד למספר כרמים של תושבי היישוב, לאחר שהפורעים קרעו את גדרות הכרמים ופגעו בנטיעות. כמו כן, נזק נגרם לרכב הביטחון של גבעות שילה, שנפגע מקלע דוד ונגרם נזק לשמשתו.

מצה"ל  נמסר, כי האירוע כולו נמצא  בתחקיר. "צה"ל לא בא לשפוט מי החל באירוע. חייליו הגיעו למנוע את האירוע ואת המשכו", אמר גורם צבאי. יחד עם זאת אישרו בצה"ל, כי כשהגיע הכוח לפזר את ההתפרעויות הוא נתקל בעימותים בקרבת התנחלות אש קודש.

לאחר בדיקת הנושא מסר דובר צה"ל: "בבירור מעמיק של פרטי האירוע עולה כי בטרם החל העימות הגיעו פלסטינים מקוסרא וחיבלו בגדר כרם של אחד מתושבי התיישבות סמוכה לאש קודש. בהמשך התפתח עימות, שכלל ידויי אבנים הדדי בין כמאתיים פלסטינים לשלושים מתיישבים. על מנת להגיע לסיומו פעלו כוחות הביטחון במקום והגיבו באמצעי אלפ"א (אמצעים לפיזור הפגנות). במהלך העימות נפצע אחד מהתושבים באורח קל מאבנים שיודו לעברו ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים".

[related-posts] 

 

 



 

1 Comment

  1. הרב בעז מלט
    5 בינואר 2013 @ 21:05

    הבעיה שהמנהל מתיחס לקרקעות אלו כשייכות לערבים, למרות שאין להם שום מסמכי בעלות עליהם, ומי שמעבד אותם בפועל אלו היהודים, זה העיוות במדיניות המנהל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן