Skip to content

ייבחן הליך העמדת הלוואות על ידי גופים מוסדיים

הממונה על שוק ההון מקים ועדה לבחינת ההליך במטרה להגביר את ההגנה על כספי חוסכים. ייבחנו כלים שיועמדו לרשות גופים מוסדיים, כדי לאפשר להם להתמודד ביעילות עם הלוואות מותאמות, החל מהעמדתן, דרך הטיפול בהן ועד לפירעונן, לרבות הטיפול בהלוואות בעייתיות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון במשרד האוצר, פרופ' עודד שריג, הקים ועדה מקצועית שתציע דרכים להסדרת מתן הלוואות מותאמות (Tailor made) על ידי גופים מוסדיים. אשראי זה מהווה חלופה לאשראי בנקאי וצפוי להגביר את התחרות בתחום. בשנים האחרונות הגבירו גופים מוסדיים את השקעתם בהלוואות אלו כדי לגוון את השקעותיהם, והן מהוות כ-3% מסך נכסי הגופים המוסדיים בסוף 2012.

פגיעה בחוסכים פנסיוניים

הלוואות רבות שנתנו על ידי הגופים המוסדיים לחברות ציבוריות מרכזיות במשק, שהשליטה בהן פרטית, הועמדו בסכנה של אי קבלת החזרי ההלוואות, בעיקר כאשר הגיע מועד פירעון אגרות החוב של אותן החברות. כדי למזער את ההפסדים מאותן הלוואות, בוצעו ומבוצעים הסדרי החזר מקלים, כולל מה שמכונה "תספורות". הכספים של גופים מוסדיים הם כספי חוסכים פנסיוניים והפגיעה בם היא פגיעה בחוסכים אלה.

בהקמת הוועדה מבקש הממונה על שוק ההון לקבוע סטנדרטים למתן הלוואות עוד בשלבי ההתפתחות של תחום פעילות זה, מתוך רצון להגן על כספי החוסכים. לכן התבקשה הוועדה לבחון ולהמליץ על כלים שיש להעמיד לרשות גופים מוסדיים, כדי לאפשר להם להתמודד ביעילות עם הלוואות מותאמות, החל מהעמדתן, דרך הטיפול בהן ועד לפירעונן, לרבות הטיפול בהלוואות בעייתיות.
הוועדה תתמקד בסוגיות הבאות:

תהליכי עבודה – הליכי עבודה ראויים בגוף מוסדי, תוך התמקדות בטיפול בהלוואות בעייתיות.
שקיפות – הדיווחים הנדרשים לגבי הלוואות אלו.
מסגרת חוקית קיימת ורצויה – מסגרת הרגולציה הרצויה לאור ההסדרה הקיימת בישראל ובעולם.

בראש הוועדה יעמוד ד"ר אמנון גולדשמידט, לשעבר המפקח על הבנקים. חברי הוועדה הם: מומחה לרגולציה של שוק ההון באוניברסיטה העברית, פרופ' אסף חמדני; אחראי על מערך ההשקעות בקבוצת הראל, אמיר הסל; יו"ר ועדת השקעות עמיתים בפניקס, יעקב רוזן; ראש המחלקה העסקית במשרד פישר בכר חן וול אוריון, עו"ד אברמי וול; המשנה ליועץ המשפטי במשרד האוצר, עו"ד נטע דורפמן-רביב; יועץ בכיר ליו"ר הרשות לניירות ערך, עו"ד מוטי ימין וסגנית בכירה לממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון, רו"ח הילה בן-חיים.

שר האוצר, יובל שטייניץ: "אני מברך על הקמת הוועדה המקצועית להסדרת תחום זה המתפתח כחלק מצמיחת שוק האשראי החוץ בנקאי בישראל. כולי תקווה כי גם המלצות וועדה זו יביאו לשינוי ייסודי של הליך אישור הלוואות על ידי הגופים המוסדיים, לחיזוק ההגנה על כספי החיסכון הפנסיוני של הציבור ולפיתוח ועידוד התחרות בתחום".

סגן שר האוצר, הרב יצחק כהן: "הלוואות אלה מהוות אלטרנטיבה להלוואות מהמערכת הבנקאית. לכן, הן חשובות להתפתחות שוק האשראי החוץ בנקאי העסקי. המלצות הוועדה יסייעו בפיתוח יעיל של אפיק זה ובהתווייתן של הוראות שיגנו על כספי ציבור החוסכים".

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון, פרופ' עודד שריג: "תחום ההלוואות מתפתח בגופים מוסדיים וצפוי להוות גורם משמעותי באשראי במדינה בשנים הבאות. לכן חשוב לטפל בהלוואות אלו עוד בשלבי בניית שוק זה, כדי לוודא שהיסודות עליהם השוק מושתת הינם נאותים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן