Skip to content

המדינה לבג"ץ: הבחירות נועדו לדיון בתקציב, אך לא נציג אותו

הממשלה עומדת למשפט על הפרת חוק יסוד: משק המדינה בשל אי-הגשת תקציב המדינה. גם בתגובה המקדמית לבג"ץ המדינה מסרבת לחשוף את טיוטת התקציב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מי אמר למי ובאיזה הקשר – "על רקע היעדר ההסכמה על מתווה התקציב, התפזרה הכנסת ונקבע מועד לבחירות שבמסגרתן, מן הסתם, תינתן אפשרות לקיום דיון ציבורי רחב ביותר, באשר למתווהו של תקציב המדינה"?

תשובה: כך השיבה פרקליטות המדינה, בשם הממשלה, לעתירה שהיגשנו לבג"ץ עם התנועה לאיכות השלטון, בדרישה לחייב את הממשלה להגיש הצעת תקציב כחוק.

"המדיניות הכלכלית תובא להכרעת הבוחר". ראובן ריבלין

הטענה העיקרית שמעלה הממשלה בתשובתה הוא שדין העתירה להידחות על הסף – כלומר להידחות ללא דיון במה שכתוב בגוף העתירה, זאת משתי סיבות: משום שהעתירה תיאורטית, כלומר אין לה היום משמעות מעשית; ומשום שהסעד שהעותרים דורשים, ביצוע הוראות חוק יסוד: משק המדינה, אינו ניתן למימוש. המדינה מפרטת את הצעדים שעשה ראש הממשלה במאמציו לגבש תקציב ולהשיג עליו הסכמה, ומסבירה שמאחר שאי-אפשר היה להשיג הסכמה בין שרי הממשלה, ממילא הגשת הצעת תקציב מטעם הממשלה לא היתה אפשרית. לכן, למרות ההוראות המפורשות של חוק יסוד: משק המדינה, אין טעם להתערבות משפטית.

דברים מתמיהים במיוחד נאמרים בתגובה לטענה שלנו, כי אי-הגשת הצעת תקציב פוגעת בדיון הציבורי סביבו. להפך – אומרים בפרקליטות המדינה בשם ראש הממשלה, שר האוצר והיועץ המשפטי לממשלה. הקדמת הבחירות נתנה מקום ל"דיון ציבורי רחב ביותר" על המתווה הרצוי לתקציב. הם אפילו מביאים קטעים מנאומו של יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, שהכריז שבבחירות תובא המדיניות הכלכלית להכרעה של הבוחר בקלפי.

ובכן – דיון ציבורי רחב ביותר באשר למתווה תקציב המדינה "מן הסתם" היה מתנהל, אילו משרד האוצר לא היה מסרב לחשוף את טיוטת תקציב המדינה, אילו ראש הממשלה לא היה מסתיר את המתווה שהציג לשרים, ואילו הואילה סוף-סוף מפלגת השלטון לפרסם מצע כלכלי. בינתיים ממשיכים ראש הממשלה והאוצר ב"מדיניות עמימוּת". אפילו לשאלון העמדות הכלכליות שערך העיתון "כלכליסט" סירבו בליכוד-ביתנו לשלוח תשובות.

להלן ההודעה שהעברנו לעיתונות בשיתוף התנועה לאיכות השלטון, ואחריה הנוסח המלא של תשובת המדינה:

"בעקבות עתירת התנועה לאיכות השלטון והמשמר החברתי, שדרשה לחייב את המדינה להגיש את תקציב המדינה לשנת 2013 על פי חוק יסוד: משק המדינה, השיבה המדינה לבית המשפט כי 'בבחירות תינתן אפשרות לקיום דיון ציבורי רחב ביותר באשר למתווה תקציב המדינה'. בתשובת הממשלה לבג"ץ נאמר, כי 'עמידה בהוראות חוק היסוד הנה תיאורטית ובלתי מעשית בעליל', וכי 'המדינה יצאה ידי חובה המוטלת עליה בחוק היסוד'. יש לציין, כי ההחלטה שהצעת התקציב לא תעבור בממשלה התקבלה מאחורי הקלעים וללא תיעוד, ומבלי שנערך דיון מסודר על הצעת התקציב בממשלה כנהוג וכמתחייב.

"חוק יסוד: משק המדינה קובע, כי על הממשלה להניח על שולחן הכנסת את הצעת התקציב עד שישים יום לפני תחילת שנת התקציב, כלומר עד 3.11.2012. מאחר שהתקציב לא הונח על שולחן הכנסת במועד, הגישו התנועה לאיכות השלטון והמשמר החברתי עתירה לבג"ץ ובה הודגש כי אי-הגשת התקציב כמתחייב על פי חוק יסוד, מעקרת את יכולתה של הכנסת לבקר את הצעת חוק התקציב ואת יכולתו של הציבור לקיים דיון אפקטיבי.

"בתשובת המדינה לבית המשפט נטען, כי במצב דברים שבו הממשלה לא מצליחה לגבש הסכמה באשר למתווה התקציב 'אין לקרוא את החובה הפרוצדוראלית הקבועה בסעיף 3ב(1) לחוק היסוד, שעניינה מועד הנחת הצעת התקציב על שולחן הכנסת, כחיוב חברי הממשלה להגיע ביניהם להסכמה על מתווה תקציבי, ויהי מה'. אולם בד בבד, המדינה מצטטת גם מנאומו של יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, בישיבת המליאה שבה פוזרה הכנסת, כי 'הבוחר הישראלי יידרש להכריע על אופי תקציב המדינה לשנים הבאות'."

עו"ד חי מיארה, התנועה למען איכות השלטון: "הואיל והממשלה לא ערכה דיון מסודר על הצעת חוק התקציב, היא לא יכולה לטעון כי היא 'יצאה ידי חובה' כקבוע בחוק יסוד המשק. חוק יסוד הוא חוק יסוד, וככזה גם הממשלה צריכה לקיימו, בפרט נוכח הערך הציבורי הרב שבחשיפת הצעת התקציב לציבור ערב בחירות, לשם קיום דיון ציבורי בנושא התקציב, בגינו, כידוע, הלכנו לבחירות".

מהמשמר החברתי נמסר: "הממשלה מודה בגלוי, שהבחירות הללו נכפו מסיבות פוליטיות הקשורות לאישור תקציב המדינה, ועל כן תקציב המדינה חייב להימצא במוקד הדיון הציבורי במסגרת מערכת הבחירות. אולם באופן אבסורדי, המדינה מסרבת לחשוף כל פרט בנוגע להצעת התקציב שגיבש משרד האוצר עוד בחודש יולי 2012, חודשיים לפני פיזור הכנסת. המשמעות היא, כי הממשלה פועלת במכוון על מנת להסתיר את מתווה התקציב המועדף עליה על מנת למנוע ביקורת ודיון ציבורי בו".

תשובה מקדמית של מדינת ישראל לעתירה לבג"ץ של התנועה לאיכות השלטון והמשמר החברתי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן