Skip to content

השמים לישראל כבר פתוחים

כך טוענת התאחדות סוכני הנסיעות. לדבריה: יש להמשיך ולאשר לחברות נוספות לטוס לישראל, אך ללא הפקרות וסבורה שהדיון הציבורי בנושא "נגוע בפופוליזם ובלתי אחראי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התאחדות סוכני הנסיעות קובעת, כי השמים לישראל כבר פתוחים וכי הדיון הציבורי בנושא זה נגוע בפופוליזם ובלתי אחראי. דיון על כך תביא ההתאחדות בכנס השנתי שלה לשנת 2013, שאמור היה להיפתח מחר בכפר המכביה, אך נדחה בגלל מזג האוויר. הכנס יעסוק בנושאים מהותיים הקשורים לתיירות בישראל ולענף התעופה בכללם.

הכנס נדחה, הסוגיות הבוערות נשארו
הכנס נדחה, הסוגיות הבוערות נשארו

האהדת הצרכנים

בדו"ח המסכם שלהם לשנת 2012, טוענים יו"ר ההתאחדות, קובי קרני, והמנכ"ל, יוסי פתאל,  כי שנת 2012 המשיכה והעצימה את המגמות שהחלו להיראות בשנים שחלפו בתחום התעופה והרגולציות הקשורות בתחום זה. במקביל להמשך התחזקותן הכלכלית והארגונית של בריתות התעופה הגדולות, חדלו בשנה האחרונה חברות תעופה רבות מפעולתן. בהקשר הדוק למגמות שתוארו לעיל וכפועל יוצא שלהן, התקבלה בישראל ההחלטה לחתום על הסכם שמים פתוחים עם האיחוד האירופי. הודעה זו זכתה לאהדה מצד הצרכנים הישראלים, אשר ציפו לירידה מיידית ומשמעותית במחירי הטיסות.

לשמור על התעופה הישראלית

ההתאחדות, העוקבת בתשומת לב אחר ההתרחשויות העולמיות והמקומיות בתחום התעופה, הודיעה, כי היא תומכת במדיניות השמים הפתוחים ככלל, אך רואה חשיבות רבה בניהולה באופן מבוקר, שיבטיח את קיום חברות התעופה הישראליות. הפעלתו של ההסכם, שאושר עם האיחוד האירופי, עלולה לצמצם מאד את פעילותן של חברות התעופה הישראליות, אשר אף עלולות להיעלם ממפת יעדי הטיסות לאירופה, לפגוע אנושות בחברות התעופה הישראליות ולהותיר את מדינת ישראל נתונה לחסדי בריתות התעופה הבינלאומיות, מצב שישראל כמדינת קצה אינה יכולה להרשות לעצמה.

יחד עם זאת מדגישים ראשי ההתאחדות, כי "למרבה הצער, הדיון בנושא מלווה בסיסמאות. ראוי לציין שהשמים לישראל פתוחים בפועל והרוב המוחלט של בקשות מצד חברות תעופה לטוס לישראל נענות בחיוב".

למצוא פתרונות במקומות שאין בהם בעיה

ממנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל: ניסיון למצוא פתרונות במקומות שבהם אין בעיה
מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל: ניסיון למצוא פתרונות במקומות שבהם אין בעיה

לדברי יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות, רובן המוחלט של הבקשות מצד חברות תעופה זרות לטוס לישראל מאושרות כמעט באופן אוטומטי ולכן כל הדיון שמתגלגל הוא ניסיון למצוא פתרונות במקומות שבהם אין בעיה. "העובדות לאשורן הן שהשמים בישראל כבר פתוחים בפועל. בימים שפשיטות רגל של חברות תעופה הן מחזה נפוץ ולא נדיר, יש מקום שהמדינה תדאג לא רק לאישורי נחיתה והמראה, אלא תבטיח שחברות תעופה זרות שמבקשות לפעול בישראל וליהנות מכספי הצרכן, יערבו לכספיהם של אזרחים אשר נותרים עם כרטיס ריק מול חברת תעופה קורסת".

עוד מציין פתאל, כי בנושא של שמירת התעופה הישראלית, כל הדוברים מתבטאים באופן עמום ולא באמת מתכוונים לקיום ושמירה על תעופה ישראלית. "אף אחד לא נותן את דעתו לעובדה שבמסגרת ההסכם המוצע עם אירופה, יבוטלו חוקי הגנת צרכן רבים שנחקקו לאחרונה. בימים אלה, שבהם איתנותה וקיומה של התעופה הישראלית כמעט ומוטלים בספק, יש לנהוג בזהירות ובאחריות. לא כסיסמה ריקה מתוכן, אלא במסגרת תוכנית פעולה ברורה ומוכחת. אסור לעשות בעניין זה ניסוי מסוכן, שאם ייכשל, תמצא את עצמה מדינת ישראל בפני שוקת שבורה", הוא מדגיש.

יש לברך על כך שהתאחדות סוכני הנסיעות מודה לראשונה, כי הליך השמים הפתוחים כבר כאן. מה גם, שרשות התעופה האזרחית (רת"א), האחראית על מתווה הסכם השמים הפתוחים, רשמה לפניה עוד בתחילת המו"מ שלה עם האיחוד האירופי את נושא השמירה על התעופה הישראלית. התוצאה היא הסכם מיוחד עם ישראל (כפי שמובא בהמשך), המאפשר לחברות התעופה הישראליות, ובראשן אל על, להסתגל להסכם ולהפיק ממנו תועלת. לצערנו ישראל חתמה עליו עד כה רק בראשי תיבות.

תקציר הסכם השמיים הפתוחים

יישום ההסכם יימשך כחמש שנים, וזאת במטרה לאפשר לחברות התעופה הישראליות להיערך למבנה התחרותי החדש בענף התעופה. במסגרת היישום המדורג, יתווספו מדי שנה שבע תדירויות שבועיות לכל יעד באירופה. במספר מצומצם של שדות תעופה מרכזיים באירופה, בהם קיים כבר כיום היקף תנועה משמעותי, ואשר מתאפיינים בהיותם שדות מעבר לטיסות המשך, היקף הגידול השנתי יהיה מצומצם יותר ויעמוד על תוספת של כשלוש תדירויות שבועיות מדי שנה. הדבר יספק הגנה מסוימת לחברות התעופה הישראליות במשך תקופת ההסתגלות.

מטוס בואינג של אל על. לספק הגנה מסוימת לחברות התעופה הישראליות במשך תקופת ההסתגלות
מטוס בואינג של אל על. לספק הגנה מסוימת לחברות התעופה הישראליות במשך תקופת ההסתגלות

עם תחילת יישומו של ההסכם, יורחב פטור הסוג שניתן לענף התעופה מחוק ההגבלים העסקיים, כך שלא יהיה יותר צורך להגיש הסכמי קוד-שייר בין חברות התעופה הישראליות לחברות אחרות לאישור מראש של הממונה, וזאת בכל השווקים בהם קיימת מציאות רגולטורית של שמים פתוחים (יחול על טיסות לארה"ב ומדינות האיחוד האירופי). הרחבת הפטור הושגה לאחר מגעים שניהל שר התחבורה מול הממונה על ההגבלים העסקיים, במטרה לאפשר לחברות ישראליות לחתום על הסכמי שיתוף פעולה ללא צורך בקבלת אישור מראש, בדומה למציאות השוררת במדינות האיחוד האירופי.

לחתום מיד

עתה, כאשר משרד התיירות, התאחדות המלונות, לשכת התיירות הנכנסת והתאחדות סוכני הנסיעות מכירים בעובדה שהשמים הפתוחים כבר כאן, לא נותר לראשי משרד התחבורה אלא לחתום מיד עם האיחוד האירופי על ההסכם, מה שיאפשר להפעיל אותו בצורה מוסדרת ומפוקחת ולא כפי שזה נעשה כיום – בזחילה.

[related-posts title="כתובת קודמות בנושא"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן