Skip to content

פרשת הרפז: נדרשת החלטה על פתיחת חקירה פלילית

על פני הדברים, ובמגבלות אמצעי החקירה שבידי מבקר המדינה, הממצאים מעלים חשד לכאורה לשורה של עבירות פליליות חמורות, בהן זיוף מסמך, ניסיון לקבלת דבר במרמה, שימוש לרעה בכוח המשרה, פגיעה בפרטיות, שיבוש הליכי משפט, בידוי ראיות והעלמתן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דוח הרפז
דוח פרשת הרפז

דו"ח הרפז הוא מסוג המסמכים שדומים לקיר טחוב שניגע ברטיבות-יתר: בכל מקום שבו אתה נוגע, הטיח נופל ומתפורר לאבק וחושף מאחוריו שכבה עבה של עובש ולכלוך.

גם לאחר קריאת כ-300 עמודי הדו"ח, רב הנסתר על הגלוי. יכולתו המוגבלת של מבקר המדינה בחקירת אזרחים, ומיומנויות החקירה של עובדי משרדו המסורים, השונות בתכלית מאלה של המשטרה, מחייבות החלטה על פתיחת חקירה פלילית נגד המעורבים בעניין. ייתכן שזו תעלה ממצאים חמורים ואפשר שלא, אך לנוכח ממצאי דו"ח המבקר לא ניתן להימנע מכך.

נימוסים והליכות לחוד, סדרי מנהל קלוקלים לחוד ועבירות פליליות לחוד. כל אחת ממלכויות אלה חשובה כשלעצמה, אך מיצוי החקירה באחת מהן אינה מייתרת את הצורך בהגעה לחקר האמת באחרות.

ההר(פז) מוליד לא עכבר אלא הר געש

על פני הדברים, ובמגבלות אמצעי החקירה שבידי מבקר המדינה, הממצאים מעלים חשד לכאורה לשורה של עבירות פליליות חמורות. זיוף מסמך, ניסיון לקבלת דבר במרמה, שימוש לרעה בכוח המשרה, פגיעה בפרטיות, שיבוש הליכי משפט, בידוי ראיות והעלמתן, הן רק חלק מהן.

כשההר(פז) מוליד לא עכבר אלא הר געש, החקירה מחויבת המציאות. בין שתי האפשרויות, ועדת חקירה וחקירת משטרה, האחרונה עדיפה. יש לה יותר ניסיון ואמצעים להגיע לחקר האמת, ומקצועיותה עשויה ל"נטרל" את רעשי הרקע הרבים שמלווים פרשה זו מראשיתה.

מעבר לשאלות המשפטיות הצרות, טמון בפרשה זו זרע פורענות חוקתי. כפי שכבר העיר ובצדק המשפטן משה נגבי, בעניין זה קובע מפורשות חוק יסוד: הצבא שהרמטכ"ל נתון למרות הממשלה וכפוף לשר הביטחון ולא להפך. דו"ח המבקר מגלה תמונה קשה שלפיה ניסו חלק מאנשי הדרג המבצעי להפוך את הפירמידה על ראשה ולקבוע לשר כיצד לנהוג ומה להחליט.

חוסר האונים של שומרי הסף, אנשי הייעוץ המשפטי לממשלה

במישור נוסף מבליט הדו"ח פעם נוספת את חוסר האונים של שומרי הסף, אנשי הייעוץ המשפטי לממשלה. כבר לפני שמונה חודשים העביר מבקר המדינה את חומרי החקירה בעניין דו"ח הרפז לעיונו של היועמ"ש, על מנת שיבחן אם יש מקום לפתוח בחקירה פלילית. זאת, בהתאם לחוק שמחייבו לעשות כן כאשר הביקורת מעלה חשש למעשים פליליים.

לפי הוראות החוק, היועמ"ש חייב היה להודיע למבקר ולוועדה לביקורת המדינה, בתוך שישה חודשים מיום שהועבר אליו העניין, מהי דרך טיפולו בנושא. עד היום הדבר לא נעשה. ואם בארזים – ולא רק בארז וינר – נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר?

_____________________________________________________________________________

  • ד"ר אביעד הכהן

    ד"ר אביעד הכהן הוא דיקן מכללת שערי משפט 

[related-posts title="מאמר קודם מאת ד"ר אביעד הכהן"]
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן