Skip to content

אובמה ימנה את צ'אק הייגל השנוי במחלוקת למזכיר ההגנה

ג'ון ברנן, יועץ הנשיא למאבק בטרור, שגם בעברו יש כתם, ימונה למנהל סוכנות הביון המרכזית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ה-BBC  מדווח, כי מינוי הסנטור הרפובליקני לשעבר, צ'ארלס טימות'י "צ'אק" הייגל, עתיד להיתקל בהתנגדות חבריו לשעבר למפלגה, בגלל הערות נגד הלובי היהודי בוושינגטון וביקורת שהשמיע על ישראל, התנגדותו לסנקציות נגד איראן ודברים שאמר בגנות הומוסקסואלים. ג'ון ברנן, יועץ הנשיא למאבק בטרור, שגם בעברו יש כתם, ימונה למנהל סוכנות הביון המרכזית. שני המינויים אמורים לזכות באישור הסנאט, ונראה שהנשיא מוכן להיאבק על אישורם.

צ'אק הייגל (צילום: ויקימדיה)
שני עיטורי גבורה וטראומה מוויטנאם. צ'אק הייגל (צילום: ויקימדיה)

לצד סנטור ג'ון קרי, שהוצג בחודש שעבר כמועמד להחליף את הילרי קלינטון בתפקיד מזכיר המדינה, הייגל וברנן יסייעו לעצב את מדיניות הביטחון הלאומית של הקדנציה השנייה לממשל הנשיא אובמה.

הייגל, 66, הוא ותיק מלחמת וייטנאם שזכה במהלכה בשני עיטורי גבורה, אחד מהם על הצלת חיי אחיו ששירת לצדו בגין טעות משרדית, ונראה שהטראומה הלאומית של  מלחמה זאת וסיומה הם שעיצבו את השקפתו הביטחונית. הוא ביקר את ההצעות לתקיפת איראן בידי ארצות הברית או ישראל ואף תמך בהכללתה בשיחות שלום עתידיות באפגניסטן.

בשנת 2008 צוטטו בספרו של אהרון דייויד מילר, פקיד בכיר לשעבר במחלקת המדינה, הערות ביקורתיות,  ויש טוענים אנטישמיות, שהשמיע הייגל כלפי הלובי היהודי בוושינגטון: "הלובי היהודי", הוא אמר, "מפחיד כאן הרבה אנשים….. אני סנטור של ארצות הברית. אינני סנטור במדינת ישראל".

מבחינת הרפובליקנים, מינוי הייגל הוא פתיחת מאבק נוסף בין הנשיא לקונגרס. אף שהם אינם מאיימים לחסום את המינוי, שני סנטורים בכירים תקפו אותו. הסנטור הרפובליקני הבכיר, לינדסי גראהם, אמר לרשת CNN, שהייגל עתיד להיות: "מזכיר ההגנה העוין ביותר לישראל בהיסטוריה של אומתנו".

הסנטור ג'ון קורנין אמר שמינוי הייגל יתפרש כ"מסר הגרוע ביותר שיכולנו לשגר לידידתנו מדינת ישראל וליתר בעלי בריתנו במזרח התיכון". בכירים בבית הלבן טוענים, שעמדותיו של הייגל בנושאים אלה הוצאו מהקשרן. לדבריהם הוא הצביע בעד מתן סיוע צבאי לישראל בסך מיליארדי דולרים ותמך בהטלת עיצומים חד-צדדים על איראן.

גם דמוקרטים ביקרו את הייגל על שאמר בשנת 1998 על מועמד למשרת שגריר שהוא: "הומו גלוי, אגרסיבי". מאז הוא הספיק להתנצל על דברים אלה.

ברנן - שיטות חקירה בלתי מקובלות
ברנן - שיטות חקירה בלתי מקובלות

איש סוכנות הביון המרכזית לשעבר, ג'ון ברנן, 57, הוא יועצו הראשי של הנשיא לענייני המאבק בטרור, והיה לו תפקיד חשוב בתכנון מבצע חיסולו של אוסמה בין לאדן בשנת 2011.

כבר ב 2008 הוא היה מועמד לתפקיד מנהל סוכנות הביון המרכזית, אולם הסיר את מועמדותו כאשר צצו שאלות בנוגע לקשריו לשיטות חקירה שנעשה בהן שימוש בתקופת הנשיא ג'ורג' בוש. מכל מקום, פקיד בבית הלבן אמר ש"ברנן נהנה מאמונו המלא של הנשיא… בארבע השנים האחרונות הוא היה מעורב בכל סוגיות הביטחון הלאומי החשובות ויצליח בוודאי לנהל את סוכנות הביון המרכזית".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן