Skip to content

השר ישי: "מי שלא לומד בישיבה – שיילך לצבא"

בכנס בנושא גיוס חרדים לצה"ל אמר שר הפנים בהתבטאות ראשונה מסוגה כי מי שאינו לומד יום שלם בישיבה צריך להתגייס לצבא. "יש אנשים בתוך הממסד שאינם רוצים לאפשר את זה". הרב דוד בלוך, מיוזמי הנח"ל החרדי, התנגד לדברי אלי ישי: "תראה לי אלף חרדים שרצו להתגייס לצה"ל וצה"ל לא קיבל אותם?"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר הפנים אלי ישי אומר ש"מי שלא לומד יום שלם בישיבה – שיילך לצבא". זו הפעם הראשונה שבכיר חרדי דורש לימודים מלאים כתנאי לפטור מגיוס לשירות צבאי.

השר אלי ישי: "צה"ל לא רוצה לגייס אלפי חרדים משיקולים תקציביים" (צילום: נסים לב)
השר אלי ישי: "צה"ל לא רוצה לגייס אלפי חרדים משיקולים תקציביים" (צילום: נסים לב)

השר ישי אמר דבריו אלה בפאנל שנערך הבוקר, בכנס ירושלים של עיתון "בשבע", שנשא את הכותרת "גיוס חרדים לצה"ל ולשירות האזרחי בעקבות ביטול חוק טל". בפאנל השתתפו שר הפנים אלי ישי מש"ס; שלום ג'רבי מנכ"ל מנהלת השירות האזרחי; סמנכ"ל עמותת "חדו"ש – לחופש דת ושוויון", שחר אילן; הרב דוד בלוך; האלוף במיל' אלעזר שטרן, המתמודד ברשימת התנועה של ציפי לבני; הרב אליקים לבנון ויהודה משי-זהב.

השר ישי טען: "בשנים האחרונות צה"ל לא רוצה לגייס אלפי חרדים משיקולים תקציביים. זה אבסורד ששיקולים כלכליים-פנימיים קורעים את העם ומונעים גיוס אלפים המעוניינים להתגייס למסגרות המתאימות. קשה מאוד לחייל דתי במסגרת רגילה בצה"ל, אין שום בעיה שמי שלא לומד יום שלם יילך לצבא. להפך, זו חובה – אבל במסגרת מתאימה. היו קבוצות בחברה שלא רצו לראות את הציבור החרדי משתלב בצבא, יש בתים רבים המעוניינים להתגייס, שרוצים להשתלב במסגרות של שירות אזרחי, של תעסוקה, של אקדמיה. אבל יש אנשים בתוך הממסד שפשוט אינם רוצים לאפשר לזה לקרות, במקום ללכת ולחבק את הציבור החרדי, במקום לשלב אותו, פשוט לא מאפשרים לזה לקרות. למה שבגולני לא תהיה מחלקת נח"ל חרדי כמו בישיבות ההסדר? למה שלא ישחררו את הכסף ואת הרצון להרחיב את היריעה לאלפים שמעוניינים בכך?" שאל השר.

יהודה משי זהב ושחר אילן. "הדרך היחידה להבטיח גיוס לכולם היא בעזרת סנקציות כלכליות" (צילום: נסים לב)
יהודה משי זהב ושחר אילן. "הדרך היחידה להבטיח גיוס לכולם היא בעזרת סנקציות כלכליות" (צילום: נסים לב)

הרב דוד בלוך, מיוזמי הנח"ל החרדי, התנגד לדברי אלי ישי: "תראה לי אלף חרדים שרצו להתגייס לצה"ל וצה"ל לא קיבל אותם?", אמר הרב בלוך. לדבריו, ש"ס לא לקחו כלל חלק ביוזמת הנח"ל החרדי, בניגוד ל"תדמית היפה שהם מנסים להציג כיום", לדבריו.

במהלך המושב הוצג סקר שביצע מכון המחקר "מאגר מוחות" בקרב הציבור היהודי ובו נשאלה השאלה "בעקבות ביטול חוק טל, מה לדעתך צריכה להיות המדיניות כלפי גיוס בני ישיבות לצה"ל?". מהסקר עולה כי רוב עצום של 83 אחוז מכלל בעלי הדעה תומכים בשינוי המצב הקיים: 28 אחוז טוענים כי יש לחייב את כל בני הישיבות להתגייס לצה"ל במסלול רגיל; 20 אחוז כי יש לחייב את כל בני הישיבות להתגייס לצה"ל במסלולים מיוחדים המותאמים להם; 35 אחוז, רוב הציבור, מחזיקים בדעה כי יש לשחרר מגיוס מכסה מסוימת  של בני ישיבות ולחייב את כל השאר בגיוס. רק עשרה אחוזים אומרים כי יש להמשיך במצב הקיים שבו כל המעוניין ללמוד בישיבה פטור מגיוס. שבעה אחוזים אמרו כי יש לאפשר לכל תלמיד ישיבה המעוניין בכך לצאת לעבודה, גם ללא שירות צבאי או לאומי.

שחר אילן, סמנכ"ל חדו"ש, הציג את נתוני מדד הדת והמדינה של חדו"ש המראים כי יותר מ-80 אחוז מהגברים היהודים תומכים בשירות חובה. אילן תקף גם את הטענות לגבי מיתוס ההשתמטות בקרב האוכלוסייה החילונית. לדבריו: "יותר מ-90 אחוז מהיהודים מתגייסים. בדיקות בעבר הראו גם כי כ-50 אחוז ממקבלי הפטור עקב סעיף נפשי, משתייכים למגזר החרדי".

אלעזר שטרן: "גם במגזר הדתי-לאומי ישנם בחורים שלא לומדים את המינימום" (צילם: נסים לב)
אלעזר שטרן: "גם במגזר הדתי-לאומי ישנם בחורים שלא לומדים את המינימום" (צילם: נסים לב)

בהמשך התייחס אילן לתרומה של השירות האזרחי לשוויון בנטל: "התחלות הגיוס וההצטרפות לשירות האזרחי של תלמידי הישיבות אטית מאוד ומתגברת בקצב מאוד לא מספק. אם הדברים לא ישתנו ולא יוחל שירות חובה על כולם, הצבא והמדינה יגיעו למצב של אסון".

לדעתו של שחר אילן, הדרך היחידה להבטיח גיוס לכולם היא בעזרת סנקציות כלכליות: "אי אפשר לקחת המוני תלמידי ישיבות למאסר. בתי הכלא יהפכו לישיבות. הפתרון היחיד הוא סנקציות על מי שלא ישרת".

בסוף דבריו קרא אילן לכל חלקי המחנה הציוני להתאחד במטרה לפתור את המשבר הקשה: "זהו פתרון קשה, והדרך היחידה להגשים אותו היא שכל חלקי המחנה הציוני,ימין, מרכז, שמאל, חילונים, מסורתיים, דתיים וחלק מהחרדים, יתלכדו סביבו. דרוש שיתוף פעולה ציוני להצלת הציונות".

ראש אכ"א לשעבר, אלעזר שטרן, הציג את פתרונו לבעיה: "אי אפשר להכניס את כל מי שמשתמט לבית סוהר, זה לא יעזור, רק יעלה יותר למדינה. יש לאפשר לציבור החרדי לבחור אם להמשיך ללמוד או לצאת לעבודה, שם כבר באופן טבעי ייפגשו עם יתר הציבור בישראל, ייטמעו בחברה ובאופן הדרגתי וטבעי המצב ישתנה. בהשארת המצב על כנו, אנחנו פוגעים בעיקר בחרדים עצמם, בעוני שאנחנו גוזרים עליהם, בתרבות של עוני ותרבות שקר.

"מחלקות הנח"ל החרדי היא מסגרת קריטית לחברה הישראלית ולמדינת ישראל, היא סוג של שער לכניסת החרדים למקומות רבים", אמר שטרן. "בשירות חרדי יש אתגר ערכי-ביטחוני  – קודם כול בשביל להקטין את עומס המילואים שיש כיום על חיילי המילואים. אי אפשר להשוות בין שירות אזרחי-לאומי לבין שירות צבאי, אך השירות הצבאי האזרחי הוא תנאי לעבודה – בלי שירות אין אפשרות לעבוד במקומות רבים ולכן חשוב השילוב בשירות האזרחי. ללמוד בישיבה זה לא פיקניק, אני מעריך את מי שמסוגל ללמוד יום שלם תחת 'תורתו אומנותו', אך ישנם עשרות אחוזים שלא לומדים ולו את המינימום – ואגב, גם במגזר הדתי-לאומי ישנם בחורים כאלו".

הרב אליקים לבנון, רב השומרון וראש ישיבת אלון מורה, סיכם את המושב כשאמר "הציבור החרדי הוא ציבור מעולה, ציבור שרב אצלו החסד והנתינה. את סוגיית חוק טל אפשר היה לפתור מזמן, זו בעיה פוליטית שעליה מתווכחים מי יפתור ומי לא, כשהפתרון יהפוך את הכלכלה הישראלית על פיה ויקדם אותה רבות".

1 Comment

  1. גיא
    8 בינואר 2013 @ 14:04

    מפלגת אור – להפרדת מוסדות הדת מהמדינה.
    שואפת למדינה נאורה ודמוקרטית, אשר תתנהל על פי עקרונות השוויון, ההומניזם, כבוד האדם וחירותו, פלורליזם וסובלנות;
    ביטול התמיכה הציבורית במערכות החינוך המגזריות הקיימות (כ-70% מתלמידי ישראל לא מתחנכים במערכת החינוך הממלכתי כללי), ויצירת מערכת חינוך שוויונית לכלל אזרחי המדינה, אשר תקנה ערכים הומניים ודמוקרטיים, ותחנך לתבונה, יצירתיות, פתיחות, אהבת האדם, השכלה ומדע;
    עמוד הפייסבוק:
    http://www.facebook.com/Or.party
    מצע המפלגה:
    http://www.orr.org.il/index.php?option=com_content&view=article&id=1

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן