Skip to content

היזהרו מפגיעות קור אצל קשישים ותינוקות

היפותרמיה הינה תופעה שכיחה בחודשי החורף ומדי שנה נפגעים בארץ מקור קשישים ותינוקות, כאשר פגיעות חמורות מסתיימות לעיתים במוות. רופאי המרכז הרפואי זיו בצפת מסבירים כיצד להגן עליהם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המרכז הרפואי זיו בצפת מזהיר מפני פגיעות קור בקרב קשישים ותינוקות עקב מזג האוויר הקר והסוער. המערכת החורפית העזה המתחוללת ברחבי הארץ מביאה עמה סכנה חמורה של היפגעות בהיפותרמיה (ירידת חום הגוף מתחת ל- 35 מעלות), אשר שכיחה בתקופת החורף בקרב אוכלוסיית הקשישים, תינוקות, פעוטות וילדים עד גיל ארבע. היפותרמיה הינה תופעה שכיחה בחודשי החורף ומדי שנה נפגעים בארץ מקור קשישים ותינוקות, כאשר פגיעות חמורות מסתיימות לעיתים במוות.

חדר המיון בזיו נערך לקבלת חולים עם מכות קור והיפותרמיה ולצורך זה תוגבר מלאי עירויי הנוזלים החמים, מכשירי החימום החיצוניים ושמיכות החימום לגוף. רופאי המרכז הרפואי מזהירים מפני סכנות הקור ומזכירים, כי על הורים, בני משפחה של קשישים ומטפלות לגלות ערנות מוגברת לתופעת ההיפותרמיה ולהקפיד ולשמור על טמפרטורה מתאימה בבית ועל לבוש מתאים בחוץ.

ד"ר יוליה וסרמן (צילום: חנה ביקל)
ד"ר יוליה וסרמן מטפלת בחולה במחלקה הגריאטרית (צילום: חנה ביקל)

לשמור על המבוגרים

ד"ר יוליה וסרמן, מנהלת המחלקה הגריאטרית של בית החולים מציינת, כי עונת החורף מהווה קושי לאנשים מבוגרים, אשר פגיעים יותר ממרבית האוכלוסייה כתוצאה משילוב של גורמים שונים פיזיולוגיים והתנהגותיים. ד"ר וקסמן ממליצה לבדוק מה מצבו של המבוגר הקרוב באופן קבוע, האם הוא חש בטוב, האם חם לו מספיק, האם יש לו מספיק אוכל והאם יש בנמצא טלפון תקין כדי שיוכל ליצור קשר בזמן מצוקה. "רצוי לחמם את הבית לטמפרטורה של 24 מעלות ולבדוק האם התנורים בטיחותיים. בנוסף, להקפיד על לבוש נוח ומחמם ומעט פעילות ותנועה, כדי להזרים את הדם ולשמור על חום הגוף.

"חשוב להקפיד על שתיית מים מרובה על מנת למנוע התייבשות כמו גם שתייה ואכילת אוכל חם העוזר לשמור על חום הגוף. בנוסף מומלץ גם לדאוג לקבלת חיסונים נגד שפעת ונגד דלקת ריאות, ויש להתייעץ עם רופא לגבי נטילת תרופות שעשויות להגביר את הרגישות לקור", אומרת ד"ר וקסמן.

עוד היא מוסיפה, כי ביציאה מהבית מומלץ להצטייד בטלפון סלולארי על מנת שאפשרן יהיה להזעיק עזרה במקרה הצורך, אם יש מעקה מדרגות המוביל לבית, חשוב לבדוק שהוא יציב ואפשר להיתמך בו כשהרצפה רטובה וחלקה. כמו כן, מומלץ לדחות ביקור של ילד חולה אצל סבים או אדם מבוגר אחר עד לאחר שיחלים, על מנת למנוע הדבקה.

לחדר המיון במרכז הרפואי זיו פונו היום זוג קשישים מכרמיאל, שנפלו בביתם, לאחר שחולצו מהבית על ידי צוות מכבי האש. אלה הוזעקו למקום על ידי המטפל הפיליפיני המסור של בני הזוג, בן 93 ובת 87, המתגוררים בגפם. המטפל שהגיע לביתם של בני הזוג גילה כי דלת הבית נעולה והוא אינו מצליח לפתוח אותה. הוא הזעיק מיד את מכבי האש אשר פרצו את הדלת וגילו את זוג הקשישים שרועים על הרצפה לאחר שנפלו ונפגעו, כנראה בשעות הלילה. הזוג הובהל על ידי מד"א לחדר המיון, שם נתגלה, כי האישה סובלת משבר בירך ובעלה סובל מחבלות שונות ובלבול.

לאחר טיפול ראשוני הועבר הבעל לאשפוז במחלקה הגריאטרית בבית החולים והאישה הועברה להמשך טיפול ואשפוז במחלקה האורטופדית. בני הזוג יישארו לאשפוז למשך מספר ימים, כתלות במצבם, בית החולים יצר קשר עם משפחתם ונמסרה הודעה על מצבם. בבית החולים מזכירים כי החורף מהווה קושי לאנשים מבוגרים, הפגיעים יותר ממרבית האוכלוסייה כתוצאה משילוב של גורמים שונים, פיזיולוגיים והתנהגותיים. על בני המשפחה לדאוג ביתר שימת לב לקרובים קשישים בעונה הקרה.

כללי הגנה על תינוקות

אסתר עמבר, אחות אחראית מחלקת ילודים במרכז הרפואי זיו בצפת, מציינת כי חשוב ביותר לשמור על חום גופם של תינוקות הרגישים במיוחד לקור: "יש להקפיד שתינוקות יהיו לבושים ומכוסים כראוי, לרבות כובע לכיסוי הראש. רצוי להלביש בבגדים קלים ולכסות בכיסוי חם, כך שהתינוק יוכל לנוע בחופשיות, מכיוון שבגדים עבים מגבילים את תנועותיו שהן מקור טבעי ליצירת חום. מומלץ להימנע ככל האפשר מהצמדת מיטת התינוק לקיר חיצוני של החדר ולרפדה בשמיכה רכה, או סדין פלנל במקום להשכיב את התינוק על השעוונית הקרה המכוסה בסדין בלבד", אומרת עמבר.

עוד מוסיפה עמבר, כי יש להציב מד-חום על קיר החדר שבו שוהה התינוק ולדאוג שהחדר מחומם ל-21 עד 23 מעלות ולתינוקות במשקל הנמוך מ-2,500 גרם, יש לדאוג לחמם החדר ל-23-24 מעלות. "יש להקפיד על בחירת אמצעי חימום בטוח למניעת חימום יתר של התינוק ולמניעת תאונות, מומלץ להשתמש רדיאטור או תנור חשמלי אשר תלוי על הקיר. אם החימום מייבש את האוויר, ניתן להחזיר את הלחות על ידי הנחת כלי עם מים, ליד מקור החום", אומרת עמבר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן