Skip to content

אייקון אופנה: איריס אפפל, מוזה בת תשעים

איריס אפפל היא מומחית טקסטיל, אשת אופנה, וניו-יורקרית, אשר לסגנונה החד-פעמי הוקדשו תערוכות, כתבות אופנה, ספר עב-כרס, וסרט או שניים. אה כן, והיא בת תשעים  מאת גילי גולנדר איריס אפפל (Apfel) היא מומחית טקסטיל, אשת אופנה, וניו-יורקרית, אשר לסגנונה החד-פעמי הוקדשו תערוכות, כתבות אופנה, ספר עב-כרס, וסרט או שניים. אה כן, והיא בת תשעים. איריס, המכנה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

איריס אפפל היא מומחית טקסטיל, אשת אופנה, וניו-יורקרית, אשר לסגנונה החד-פעמי הוקדשו תערוכות, כתבות אופנה, ספר עב-כרס, וסרט או שניים. אה כן, והיא בת תשעים

 מאת גילי גולנדר

איריס אפפל (Apfel) היא מומחית טקסטיל, אשת אופנה, וניו-יורקרית, אשר לסגנונה החד-פעמי הוקדשו תערוכות, כתבות אופנה, ספר עב-כרס, וסרט או שניים. אה כן, והיא בת תשעים. איריס, המכנה עצמה "כוכבנית גריאטרית", החלה את דרכה המקצועית בלימודי אמנות ועסקה בעיצוב פנים ובכתיבה למגזין האופנה הנחשב WWD. לאחר נישואיה בשנת 1948 לקארל אפפל, הם הקימו יחד את חברת Old World Weavers, שהתמחתה בייצור טקסטיל נדיר לעיצוב פנים. יחד הם נסעו בעולם בחיפושיהם אחר ידע, חומר גלם, השראה ושיתופי פעולה, עבדו עם מוזיאונים, ולקחו חלק בעבודות רסטורציה נרחבות בבית הלבן תחת תשעה נשיאים שונים, עד שיצאו לגמלאות בשנת 1992.

איריס אפפל
איריס אפפל ומשקפיה העצומים (צילום: Viva Vivanista)

ב-2005 החל הרנסנס התקשורתי-אופנתי של אפפל, עם פתיחתה של תערוכה המוקדשת לסגנונה במוזיאון המטרופוליטן בניו-יורק, שנקראה (בתרגום חופשי) "ציפור נדירה: איריס אפפל קוראת תיגר". התערוכה הייתה הצלחה כבירה וחשפה את הפרסונה והסגנון המיוחד שלה בפני הציבור הרחב, ומאז ועד היום גרסאות נודדות של התערוכה ממשיכות להציג במוזיאונים שונים בעולם. ב-2007 יצא ספר של הצלם אריק בומן המתעד את סגנונה, וצלם האופנה הנודע ברוס וובר צילם אותה להפקה עבור ווג איטליה. ב-2008 היא הופיעה בקמפיין הפרסום של יצרנית התיקים Coach, ב-2011 היא השיקה קו תכשיטים בחנות המקוונת HSN, וממש החודש הושק קו איפור על שמה ובכיכובה בחברת האיפור MAC. ואם כל זה לא מספיק, בקרוב היא תככב בסרט דוקומנטרי שיבויים על ידי אלברט מייזלס.

את הסגנון של איריס אפפל, אפשר לכנות אקלקטי-אקזוטי, או פשוט, ייחודי. היא אוהבת בגדים ארכיטקטוניים ובסיסיים שניתן לאבזר בצורה יצירתית, ומשלבת גם פריטים אתניים מיוחדים שאספה במסעותייה הרבים בעולם. איריס משלבת הדפסים, צבעים, טקסטורות, וחומרים ביד אמן, והתוצאה תמיד מרהיבה. גולת הכותרת של סגנונה הם אביזריה המרובים, לאו דווקא יקרים, אלא מאסיביים ובכמויות, כיאה למי שהמוטו שלה הוא "more is more is more". מגפיים שטוחות וגבוהות מזמש שמגיעות עד מעל לברך הן פריט אהוב עליה וכמובן, אי אפשר לתאר את איריס אפפל בלי להתייחס למשקפיה העגולים והענקיים, שהפכו לסימן ההיכר שלה. בראיון הבא, איריס מסבירה שהסגנון שלה הוא תוצר של נפש חופשיה ואני מוסיפה, שנונה, חדה, עם עין בלתי רגילה לסגנון, ובעלת חוש קומי מפותח.

כיצד תאמצי את הסגנון של איריס?

הסגנון של איריס אפפל
לפרטי הסגנון של איריס אפפל באתר פוליבור הקליקו על התמונה (איור: גילי גולנדר)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן