Skip to content

המודיעין הטורקי: מל"טים ישראלים בשירות המחתרת הכורדית

המודיעין הטורקי איתר מל"טים ישראלים בטיסות בשמי המדינה וקבע כי הם מספקים מידע למחתרת הכורדית הנאבקת לקבלת עצמאות מטורקיה, כך על פי דיווחים בטורקיה. קביעה זו מצטרפת לעדויות אחרות לשיתוף פעולה בין ישראל והכורדים, דבר המתרחש בתקופה מתוחה ממילא ביחסים בין שתי המדינות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המודיעין הטורקי איתר מל"טים ישראלים בטיסות בשמי המדינה וקבע כי הם מספקים מידע למחתרת הכורדית הנאבקת לקבלת עצמאות מטורקיה, כך על פי דיווחים בטורקיה. קביעה זו מצטרפת לעדויות אחרות לשיתוף פעולה בין ישראל והכורדים, דבר המתרחש בתקופה מתוחה ממילא ביחסים בין שתי המדינות

מאת אסף בירון ועידן בריר

כלי התקשורת בטורקיה מדווחים היום כי שני מל"טים ישראליים שנצפו בדרום טורקיה וכן ראיות לקשרים בין שירותי הביון הישראליים והמחתרת הכורדית PKK, מעלים חשדות לשיתוף פעולה בין ישראל למחתרת הכורדית.

מקבלים מידע ממל"טים ישראלים? לוחם PKK בהרים
מקבלים מידע ממל"טים ישראלים? לוחם PKK בהרים

לפי הדיווחים, סוכנויות הביון הטורקיות איתרו מל"טים ישראליים מסוג "הרון" בטיסות תצפית באזור המחוזות האטאי ואדנה בדרום טורקיה בחודשים האחרונים. לאחר שזוהו כלי הטייס הפיקו סוכנויות הביון הטורקיות דוח מודיעין, שבו הם טוענים שהמל"טים אוספים מידע על יחידות צבא טורקיות במטרה לסייע לפעילות של ה-PKK במחוזות הללו. על-פי האמור בדוח, המל"טים הישראליים סייעו למורדים הכורדים לאתר שטחים באזור הגבול הטורקי-סורי במחוז האטאי שבהם נוכחות הצבא הטורקי דלה, ולהתמקם בהם.

מהדוח עולה שבשיחות טלפון שיורטו בין מהמט וייסי דילקצ'י ומסוט יאסאק, פעילים במחתרת הכורדית שנתפסו בפעולה של צבא טורקיה בדצמבר האחרון, עולה כי ישראל שלחה שיירות סיוע למורדים הכורדים בהרי קנדיל, במזרח טורקיה. בשיחת הטלפון מ-10 ביוני 2010, המובאת במלואה בעיתונות הטורקית, מצוטטים השניים כמדברים על שיירת מזון של 400 משאיות מטעם ארגון סיוע אזרחי-סטודנטיאלי מישראל בשם "הא אנשי תרגום".

עוד נטען בדוח כי קנאן ילדיזבקאן, חבר במחתרת ה-PKK ומי שפיקד על מתקפת הטילים הגדולה על בסיס חיל-הים הטורקי באיסכנדרון ב-2010, שגבתה את חייהם של שבעה חיילים טורקיים וגרמה לפציעתם של שישה אחרים, ביצע בעת האחרונה מספר נסיעות לישראל. לטענת סוכנויות המודיעין, הדבר מספק עדות נוספת לקשרים בין ישראל ל-PKK.

הדיווח על שיתוף פעולה בין ישראל והמורדים הכורדים נופל בטורקיה על אזניים כרויות. רק לפני חצי שנה, בעקבות משבר דוח פאלמר והורדת דרג היחסים בין טורקיה וישראל, אמר שר החוץ אביגדור ליברמן כי ישראל תהדק את היחסים עם המחתרת הכורדית, הנאבקת להשגת עצמאות כורדית במזרח טורקיה. בעקבות הודעה זו של ליברמן, הודיע שר החוץ הטורקי אהמט דבוטאולו כי מפתיע שדווקא ישראל אינה יכולה להבחין בין סוגים שונים של טרור וכי לא ייתכן שה-PKK הפך להיות קלף בידי מי שרוצה לפגוע בטורקיה.

1 Comment

  1. רפי
    21 בינואר 2012 @ 9:52

    כתבה מעולה!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן