Skip to content

סדרה על תולדות השמאל: "מיעוט נרדף"בערוץ 8

מיום ראשון הקרוב, יעלה ערוץ 8 סדרה בת ארבעה פרקים ובה סקירה של תולדות השמאל הישראלי לגווניו מאז קום המדינה. מניסוח כותרות הסדרה ניתן ללמוד על עמדות היוצר, רון כחלילי, המקבע הגדרה של השמאל כ"מיעוט נרדף"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 הסדרה, שתוקרן ברצף בימים ראשון עד רביעי בוחנת את תולדותיו של השמאל הישראלי, הציוני והלא ציוני, המרקסיסטי והלא מרקסיסטי.

לדברי יוצרי הסדרה, היא נעה בין שלושה צירים עיקריים שמעצם הגדרתם ניתן לקרוא את השורה התחתונה : הציר הכרונולוגי אותו הם מכנים בשם "מרוב למיעוט נרדף", הציר הכלכלי :"מסוציאליזם לקפיטליזם חזירי" והציר הפלסטיני : "מהנכבה לשתי מדינות או מדינה דו-לאומית".

הסדרה מנסה לעמוד על השינויים, התהפוכות והמהלכים הדרמטיים שהתחוללו על צירים אלה.

 "הסדרה בודקת, בין היתר, איך הפכנו מעם בעל רוב שמאלי, לפחות ברטוריקה, לעם בעל רוב ימני מובהק ואיך הפכה המחמאה "שמאלן" לקללה ('סמולן')".

יוצרי הסדרה ניסו לצאת מנקודת מוצא ביקורתית ולהציב שאלות כמו: האם השמאל בנה את המדינה? האם היה פה אי פעם שמאל אמיתי? האם אפשר להיות שמאל מדיני אבל ימין כלכלי ולהיפך? איך הפך השמאל הישראלי למועדון סגור ואליטיסטי? האם השמאל יכול וצריך לעשות שלום? האם בעייתו של השמאל היא היעדר מנהיגות כריזמטית וסוחפת, או אולי זה השימוש המוגבר במסרים רציונאליים נעדרי רגש שמצמצמים את שורותיו? ואולי בעייתו היא בכלל בעובדה כי הוא אינו מבודל (אחרי שהימין הישן אימץ את רוב רעיונותיו)? האם יכול להיות שהשמאל דוהר במשך השנים על הסוס הפוליטי הלא נכון ("שתי מדינות"), ושהגיע הזמן לאוורר את בנק הרעיונות ברעיון חדש-ישן ("מדינה דו לאומית")? וכיו"ב.

בסדרה משתתפים אך ורק גיבורי האירועים וכל דובריה מדברים בגוף ראשון. בין הדוברים: סמי מיכאל, אברהם בורג, שולמית אלוני, יהונתן גפן, יאיר צבן, אורי אבנרי, עמוס ספיר, פרוספר אזרן, חנין זועבי, אחמד טיבי, מוחמד מיעארי, סתיו שפיר, אודי אלוני, פרופ' משה מחובר, פנינה פיילר, גדעון בן ישראל, מייסדי קיבוץ מגידו, אליקים וציפי העצני, דרור פיילר, אילן הלוי, צ'רלי ורלי ביטון, חיים הנגבי, שמשון ויגודר, רמי לבנה, עמיר פרץ, יוסי ביילין, דב חנין, ד"ר אליאס טובי, גאולה כהן ועוד.

במאי, עורך ותסריטאי: רון כחלילי, יועצים: ענת סרגוסטי ומאיר שניצר, עריכה: שרה סלומון, צלמים: עופר פרנט ורונן קרוק. הפקה: דוקודרמה, הפקות טלוויזיה בע"מ.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן