Skip to content

אובדן עצום למשק בעקבות הסופה

חברת החשמל התאחדות התעשיינים והקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות פירסמו הודעות על נזקים במאות מיליוני שקלים • בסופה של 1991 - הממשלה הכריזה במצב זה על אסון טבע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חברת החשמל התאחדות התעשיינים והקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, פרסמו בימים האחרונים אומדנים על היקף הנזק הכלכלי, שנגרמו כתוצאה מהסערה שפקדה את ישראל. "תג המחיר" של הסערה עומד על מאות מיליוני שקלים וזוהי הערכה ראשונית.

רגע חסימת נתיבי איילון (צילום: רפי מיכאלי)
רגע חסימת נתיבי איילון (צילום: רפי מיכאלי)

לדברי דפנה אבירם-ניצן, מנהלת מחלקת המחקר הכלכלי בהתאחדות התעשיינים, הנזק מוערך ב-150 מיליון שקל מהעדרויות מלאות או חלקיות מהעבודה, כתוצאה מחסימת נתיבי איילון לפני כיומיים.

האומדן של התאחדות התעשיינים לא רחוק מהמציאות

על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מספר המועסקים באזור תל אביב בשנת 2009 עמד על 573,900 מועסקים ובשנת 2010 עמד מספר המועסקים באזור תל אביב על 595,500 מועסקים, עלייה של 4%. אם מניחים ששיעור הגידול הנ"ל הוא קבוע עד לשנת 2012, אזי נקבל שמספר המועסקים באזור תל אביב בשנת 2012 עמד על בערך 644,000 מועסקים.

השכר הממוצע במשק עומד על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על 8,800 שקל. אילו כל המועסקים היו נעדרים מהעבודה, אזי עלות הנזק למשק כתוצאה מהעדרות מהעבודה יעמוד על 283,360,000 שקל, כאשר אנחנו מחלקים את השכר הממוצע במשק ל-20 ימי עבודה וכופלים במספר המועסקים. אילו כל המועסקים היו עובדים חצי יום עבודה אזי הנזק למשק במקרה זה יעמוד על 141,680,000 שקל. אומדן התאחדות התעשיינים נמצא בטווח כך, שאומדנם בהחלט סביר.

הנזק לחברת החשמל יכול להגיע ל-135,910 שקל לשעה

איילון עולה על גדותיו (צילום: רפי מיכאלי)
איילון עולה על גדותיו (צילום: רפי מיכאלי)

1,000 מעובדי החברה פוזרו במוקדי אירוע שונים לטפל בנזקים שנגרמו כתוצאה מהסופה. כמו בחישוב הקודם, הנזק לחברת החשמל יכול להגיע ל-135,910 שקל לשעה (לפי שכר ממוצע של 21,746 שקל לעובדי חברת החשמל) ל-1,000 עובדים, אילו אותם עובדים יעבדו מעבר לשעות העבודה המקובלות. אילו עבדו אותם 1,000 עובדים 8 שעות נוספות, עלות השכר הכוללת ליום תעלה לחברת החשמל כ-1,087,300 שקל ליום.

עלויות החשמל שנצרכו ליום בעקבות הסערה, כפי שעולה מהודעת התקשורת של חברת החשמל, תעלה לחברה כ-70 מיליון שקל ליום, בעוד שעלות הדלקים לייצור חשמל עומדים על 46 מיליון שקל ביום רגיל.
.

 גם החקלאים טובעים בהפסדים

בחברת הביטוח קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, דיווחו כי למעלה מ-500 משקים חקלאים נפגעו כתוצאה מפגעי מזג האוויר. הערכה היא ש-50% מהגידולים נפגעו במרכז. לדברי מנכ"ל חברת הביטוח קנט, דוד גינזבורג: “מרבית החקלאים מבוטחים גם כנגד אסונות טבע, כך שהפיצוי אותו הם יקבלו מקנט יהיה מהיר ולא יהיה צורך להמתין להכרזת הממשלה". גינזבורג מתכוון להכרזת הממשלה בעקבות סערה שהתרחשה במהלך החורף בין השנים 1991-1992, שלאחריה הממשלה הודיעה על אסון טבע במגזר החלקאות. הכרזה שכזו זיכתה את החקלאים בפיצוי כספי, ויש יסוד להאמין שדרישה שכזו תגיע גם עכשיו.

רכב צולח את השלולית השכונתית (צילום: דן בר דוב)
רכב צולח את השלולית השכונתית (צילום: דן בר דוב)

מלבד הנזק הישיר לחקלאים יש לקחת בחשבון את הנזק האפשרי שיגרם לאוכלוסיה בארץ,  כאשר מחירי הירקות יעלו בטווח הקצר כתוצאה מצמצום אפשרי בתפוקה. לא ברור כיצד העליה תשפיע על החלטת הריבית בסוף ינואר, אך מכיוון שפגעי טבע ומלחמות הם גורמים לעליה זמנית במחירים, ישנה סבירות כי לעליה זמנית בטווח הקצר במחירים לא תהיה השפעה מכרעת בהחלטה האם להוריד או להעלות את הריבית.

בהודעה שיצאה לקראת חצות לעיתונאים, אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו: “בשמם של אזרחי ישראל, אני מודה לכל אלה שעובדים גם עכשיו בתנאים של קור מקפיא ובתוך סערת שלגים וגשמים".

אירועי הסופה שהתחוללה הם מה שנוהגים לכנות בצה"ל תרגיל על "רטוב", לתרחישי קיצון אפשרים ומגוונים ומעמידים במבחן את המשק הישראלי, כמו גם את קובעי המדיניות. ביום שני האחרון נתיבי תחבורה שותקו, והסבו למשק נזק כלכלי של מיליונים, וזהו רק אומדן התחלתי שרק יגדל. אף אחד לא ציפה לתרחיש הקיצוני הזה. השאלה היא האם מדינת ישראל מוכנה לתרחישי קיצון אחרים שעלולים לפקוד אותנו?

הסופה היא תמרור אזהרה

יש מקום וחשוב שיקום גוף ממשלתי שיאגד בתוכו צוות חושבים מתחומים רבים כמו כלכלנים, מתימטיקאים, מהנדסים גיאולוגים, מטאורולוגים ואנשי מקצוע משלל תחומים, שינסו לרשום על נייר תרחישי קיצון אפשרים ואפילו את הדמיונים ביותר כמו, רעידת אדמה, התקפת טילים משברים כלכלים וכדומה, וזאת כדי לדעת מבעוד מועד כיצד להתמודד מולם ולמנוע מהמדינה להגיע לעברי פי פחת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן