Skip to content

הקרנבל המעופף של דבורה קולקר

להקת המחול של הכוריאוגרפית הברזילאית דבורה קולקר מגיעה לביקור ראשון בישראל עם המופע "מיקס": חגיגה של מוזיקה, אקרובטיקה ותשוקה בוערת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שפת גוף נועזת וחדשנית. "מיקס"

הכוריאוגרפית הברזילאית היהודיה דבורה קולקר היא דמות מרתקת בססגוניותה. קולקר החלה את דרכה כפסנתרנית והופיעה במשך 12 שנים. למדה פסיכולוגיה והייתה ספורטאית ששיחקה כדוריד.  יצרה כוריאוגרפיה ללהקות מחול ברזילאיות מובילות והוזמנה לביים תנועה במגוון תיאטראות ברזילאיים.

"במאי תנועה" הוא מונח שטבע הבמאי הברזילאי הנודע יוליסס קרוז במיוחד כדי לבאר את שפת התנועה של קולקר. כבמאית תנועה בתיאטרון הברזילאי הייתה שותפה ליצירה של למעלה מ-30 מחזות. היא יצרה כוריאוגרפיה לקונצרטי מוזיקה וגם וידיאו קליפים של מגוון כוכבי פופ ברזילאים, והיא משתתפת בקביעות ביצירת הכוריאוגרפיה ללהקת המחול הפותחת את מצעד הקרנבל השנתי בברזיל.

דווקא המורכבות של דמותה עתירת הכישרונות מעניקה לה אפשרות לבחון את המציאות מזוויות שונות. יהדותה והמוצא הרוסי הרחוק שלה אף הם מקרבים אותה לשורשיה. הבלט הבא שתעלה הוא יבגני אונייגין.

אלגנטיות ואירוניה. "מיקס"

להקת המחול של קולקר תופיע לראשונה בישראל עם היצירה "מיקס" – בתיאטרון ירושלים ובמשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב. את "מיקס" חיברה במיוחד לביאנלה של המחול בליון (1996). המופע MIX שופע אלגנטיות ואירוניה המאפיינים תצוגת אופנה. מאידך הוא מחקה תנועת מכונה החוזרת על עצמה. חברי הלהקה מטפסים על קיר אנכי בניגוד לחוקי הכובד. אם המחול נפתח בתנועה מכאנית ובהתגפפות כמעט "אלימה" בין חברי הלהקה, הוא מסתיים בתשוקת אהבה בוערת.

שלל הרעיונות, הבלט האווירי הנועז והווירטואוזיות האקרובטית זיכו את הכוריאוגרפית בפרס לורנס אוליביה היוקרתי על יצירת שפת תנועה ועיצוב מקוריים. השילוב בין טכניקות מסורתיות ועכשוויות השואבות את השראתן מנושאים יומיומיים המוכרים לקהל לבין הריחוף האנכי – מעורר התפעמות. המפגש בין מחול עוצר נשימה ביופיו לבין שלמות תנועה מלוטשת, מרתק במקוריותו.

דווקא ניסיונה כספורטאית מדרבן אותה לחפש שפת גוף נועזת חדשנית – שפה המגדירה מחדש את גבולות היכולת האנושית. קולקר סוגדת לזרם המחול המופשט והיא הכוריאוגרפית הראשונה שיצרה מחול לקרקס הנודע "תיאטרון השמש".

מי שרוצה להתפעם מיפי התנועה המרהיב, המוזיקה הברזילאית הקצבית והריחוף האנכי של חברי הלהקה על קיר תלול – אסור שיחמיץ מופע מרתק זה. "מיקס" – מה-21 בינואר בתיאטרון ירושלים ולאחר מכן במשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן