Skip to content

על ז'דנוביזם ועל צביעות קדושה

אין לי צל של ספק שאילו היה מנהל תיכון תל אביבי תומך בגלוי במאמר בעיתון או בבית הספר בהתנחלות ובסיפוח, או חלילה בהדרת נשים, עיתון הארץ היה הראשון שהיה מריע להדחתו. כרגיל, השאלה אינה מה אתה עושה, אלא לטובת מי והאם לנו אתה או לצרנו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הו תמימות קדושה" קרא  יאן הוּס על המוקד בראותו אישה המוסיפה זרד למדורה עליה נעקד. תמימות קדושה קשה למצוא בימינו, אבל צביעות הטוענת לקדושה קל הרבה יותר. מאמר המערכת של "הארץ" נושא את הכותרת צחנת הז'דנוביזם (מונח שבוודאי כל קוראי "הארץ" מכירים – לאחרים ע"ע אנדריי ז'דאנוב) ויוצא בחריפות נגד הכוונה לפטר את מנהל בית הספר התיכון רם כהן על שום שהעז להביע בגלוי במאמר את עמדותיו בנושאים השנויים במחלוקת :

"כהן הוא מופת פדגוגי של מנהל, שמעודד את תלמידיו לגלות מעורבות אזרחית. בבית הספר הקודם שניהל, תיכון עירוני א' לאמנויות בתל אביב, הוא לא היסס להביע את עמדותיו בעד הפרדת הדת מהמדינה, נגד מעורבות צה"ל במערכת החינוך, בעד זכויות המהגרים, נגד הכיבוש ועוד. הוא הפך את בית ספרו למוסד דמוקרטי וערני".

בחברה פתוחה אי אפשר להסתיר חילוקי דעות (צילום: stockimages / freedigitalphotos.net)

לגופו של עניין, לטעמי למנהל בית ספר תיכון זכות להביע דעתו הפוליטית בעיתון. כל עוד הוא אינו מטיף לדעותיו בתוך כתלי בית הספר אין לנקוט נגדו בסנקציה כלשהי. גם ביחס לאיסור "ההטפה" בבתי הספר הייתי מרכך את הכללים, כי בחברה פתוחה אי אפשר להסתיר ולא צריך להסתיר חילוקי דעות. לא צריך להגזים בחשיבות הסמכות החינוכית בכל הנוגע לעיצוב השקפות פוליטיות בתקופה בה התלמידים חשופים לכל אמצעי התקשורת ולזרימת המידע באינטרנט. מכל מקום, על פי הארץ,  רם כהן ממילא הפר באופן בוטה את הכללים בעבר בבית הספר אותו ניהל, האם כעת נתרעם עליו בשל מאמר בעיתון?

אז מה מרגיז אותי? – כרגיל, הצביעות הארורה הזאת! אין לי צל של ספק שאילו היה מנהל תיכון תל אביבי תומך בגלוי במאמר בעיתון או בבית הספר בהתנחלות ובסיפוח, או חלילה בהדרת נשים, עיתון הארץ היה הראשון שהיה מריע להדחתו. כרגיל, השאלה אינה מה אתה עושה, אלא לטובת מי והאם לנו אתה או לצרנו. אתם זוכרים כמה רעש הקים העיתון שגילה שלאנשי חב"ד יש גישה מסוימת לחיילי צה"ל?

חוץ מזה למען הדיוק ז'דאנוב לא עסק בכלל בהכוונה אידיאולוגית בבתי הספר – זו הייתה מובנת מאליה במשטר הסובייטי – הוא עסק בהכוונה בפועל של חיי הרוח, הספרות והאמנות. ענישת מנהל בית ספר על פעילות פוליטית גלויה והשפעה פוליטית על תלמידיו באה בעיקרון כדי לאכוף איסור החדרת הפוליטיקה לחינוך והכוונה מהסוג ה"ז'דאנובי"  על ידי אנשי חינוך המהווים דמויות סמכותיות, וזה בדיוק ההיפך מהז'דאנובים. אם כבר משתמשים במושג שמעטים מכירים היום, ראוי להשתמש בו נכון.

[related-posts title="טורים קודמים של עו"ד משה גולדבלט"]

________________________________________________________________________________

משה גולדבלטמשה גולדבלט הוא עו"ד עצמאי העוסק בתחום נזקי גוף, רשלנות רפואית, זכויות חולים ונפגעים. ציוני, סוציאל-דמוקרט תושב נהריה.
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן