Skip to content

50 בני אדם נהרגים מדי שנה בתאונות בצמתים העירוניים

כך עולה מנתוני אור ירוק, המבוססים על הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים 2003-2012
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בשנת 2012 נפגעו 6,533 בני אדם בתאונות דרכים בצמתים העירוניים ו-36 נהרגו. מהנתונים עולה כי בשנת 2012 נפצעו 267 בני אדם בתאונות דרכים בצמתים העירוניים, המהווים עליה של כ-15% ביחס למספר הפצועים קשה בשנת 2011. (הנתונים נכונים לחודשים ינואר-נובמבר)

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "על המדינה להסדיר צמתים רבים ברחבי הארץ על ידי כיכרות, רמזורים, פסי האטה וקווי עצירה. השקעה בתשתית הוכחה כמצילת חיים ולכן השקעת תקציבים להסדרת צמתים ומפגשי כבישים, היא אמצעי אפקטיבי להפחתת מספר ההרוגים בכבישים".

חלוקת הנפגעים בצמתים לפי ערים לחודשים ינואר עד נובמבר 2012 :
• בתל אביב נפגעו 1100 בני אדם מתוכם שמונה בני אדם נהרגו.
• בירושלים נפגעו 592 בני אדם מתוכם שניים נהרגו.
• בבאר שבע נפגעו 459 בני אדם.
• בחיפה נפגעו 414 בני אדם מתוכם אדם אחד נהרג.
• בראשון לציון,נפגעו 372 בני אדם מתוכם אדם אחד נהרג.
• בפתח תקוה, נפגעו 294 בני אדם מתוכם ארבעה בני אדם נהרגו.

צומת הינה הצטלבות, שבה סיכוי ההתרחשות של תאונות חזית- צד בין מכוניות הוא הגבוה ביותר. לעיתים ההתנגשויות הללו מתרחשות בשל העדר רמזור והסדרי תנועה בצומת.

בצמתים מתקיימת תנועה מעורבת של משתמשי דרך רבים שונים ומגוונים לצד כלי הרכב ובהם: גם הולכי רגל ורוכבי אופניים. ולכן נוצר חיכוך בין כלי רכב והולכי רגל. תאונות אלו לרוב, קטלניות יותר מתאונות בין שני כלי רכב, בשל פגיעותו הרבה של הולך הרגל.

הימצאות כיכר מרסנת את מהירות הנסיעה וגורמת להולכי הרגל לחצות את הכביש, בשני מעברי חציה קטנים ולא במעבר חציה אחד ארוך. במחקר שנערך בארצות הברית, נמצאה הפחתה של יותר מ-90% במספר ההרוגים במקום בו היה כיכר, מחקר נוסף הראה כי נמצאה ירידה של 76% במספר הפצועים והפחתה של 35% בכל סוגי התאונות. לכן, על המדינה להשקיע משאבים כדי לבנות כיכרות שהוכחו כמצמצמות במספר הנפגעים".

ניתן לצמצם את מספר הנפגעים בצמתים על ידי מספר פתרונות תשתית פשוטים:
1. מעגלי תנועה-המאפשרים זרימה של התנועה מחד, אולם גורמים להאטת מהירות התנועה, מאידך.
2. רמזור- המחייב עצירה בצומת ומאפשר מעבר בטוח גם להולכי הרגל.
3. הארת הצומת- מאפשרת ראות טובה יותר של הנהגים את כל משתמשי הדרך בצומת דוגמת הנהגים האחרים, רוכבי אופניים או הולכי הרגל.
4. שילוט בולט המתריע כי הנהג מתקרב לצומת וכי עליו להאט את מהירות הנסיעה ולהיות מוכן לכניסה לצומת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן