Skip to content

שלום עכשיו: יותר מ-1700 התחלות בנייה בהתנחלויות ב-2012

בדו"ח המעקב של שלום עכשיו עולה עוד, כי שר הביטחון אישר למועצת התכנון לקדם תכניות לבניית 6,676 יחידות בהתנחלויות - מתוכן רק 6.5% (434 יח"ד) הן בהתנחלויות שממערב לגדר ההפרדה הבנויה. בשטח E1 לבדו אושרו לקידום 3,426 יחידות דיור. בתוך כך משרד השיכון ומינהל מקרקעי ישראל פרסמו אתמול חוברות מכרז ל-84 יחידות דיור בגבעת חרסינה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

1,747 יחידות דיור חדשות החלו להיבנות בהתנחלויות בשנת 2012. כך חושף דו"ח המעקב של תנועת "שלום עכשיו".

מנתוני צוות המעקב של שלום עכשיו אחר התנחלויות מתברר כי יותר משליש מהבנייה, 635 יחידות דיור (36.4%), נעשתה ממזרח לתוואי המאושר של גדר ההפרדה בהתנחלויות מבודדות. 481 יחידות דיור נוספות (27.5%) נבנו בשטחים שבין גדר ההפרדה הבנויה בפועל לבין התוואי המאושר של הגדר, ו-631 יחידות דיור (36.1%) נבנו ממערב לגדר הבנויה. כך, למשל, החלו להיבנות בהתנחלות ברכה ליד שכם 50 יחידות דיור; בכפר אלדד – 30 יחידות דיור; בנוקדים – 33; בעלי זהב – 79; בפדואל – 24; בקדומים – 25 ובתקוע 43 יחידות דיור. נתוני התחלות הבנייה מבוססים על ספירה של שלום עכשיו של התחלות בנייה בשטח. בשלום עכשיו אומרים כי הנתונים בשלב זה הינם חלקיים ומתבססים על ספירת חלק מההתנחלויות בלבד.

נוקדים שבמזרח גוש עציון: 33 התחלות בנייה בשנה שעברה (צילום: ויקיפדיה)
נוקדים שבמזרח גוש עציון: 33 התחלות בנייה בשנה שעברה (צילום: ויקיפדיה)

בדו"ח המעקב של שלום עכשיו אומרים עוד, כי שר הביטחון אישר למועצת התכנון לדון ולקדם תכניות לבניית 6,676 יחידות בהתנחלויות – מתוכן רק 6.5% (434 יח"ד) הן בהתנחלויות שממערב לגדר ההפרדה הבנויה.

על פי הנתונים, 24.6% (1,642 יחידות דיור) מתוכננות ממזרח לתוואי המאושר של הגדר, והיתר, 4,600 יחידות (68.9%), בהתנחלויות שבין הגדר הבנויה לבין תוואי הגדר המתוכנן. לשם השוואה, בשנת 2011 אישר שר הביטחון 1,607 יחידות דיור לפחות, וכמה מאות יחידות בלבד בשנים 2009 ו-2010.

התנחלות נריה - בניה והכשרת שטח (צילום: באדיבות שלום עכשיו)
התנחלות נריה - בנייה והכשרת שטח (צילום: באדיבות שלום עכשיו)

בין תהכניות שאושרו לקידום בשלבים שונים: עפרה, 250 יחידות דיור כולל הכשרת בנייה לא חוקית; איתמר – 538; בית אל – 290; רותם – 170; בשטח "אי-1" – 3,426; גבעות (התנחלות חדשה בגוש עציון) – 523; שילה – 95  (בשנת 2011 אושרו 625 יח"ד נוספות בשילה).

עוד עולה מדו"ח המעקב, כי מלבד 762 יחידות דיור שפורסמו במכרזים במהלך שנת 2012, פרסם משרד השיכון את רשימת המכרזים הקרובים הכוללים 1,048 יחידות בהתנחלויות, ביניהם מכרזים בהתנחלויות מבודדות, ואף ממזרח לגדר כגון: אדם – 106 יח"ד, עמנואל – 102, קרני שומרון – 108, אפרת -167 (בנוסף על 287 יח"ד שפורסמו באפרת בשנתיים האחרונות).

עלי זהב - 79 התחלות בניה ב-2012 (צילום: ויקיפדיה)
עלי זהב - 79 התחלות בנייה ב-2012 (צילום: ויקיפדיה)

מהדו"ח עולה עוד כי לראשונה מאז 2005, הוקמו בשטחים ארבעה מאחזים חדשים: נחלי טל (מצפון מערב לרמאללה), צופין צפון (מצפון לקלקיליה), נחלת יוסף (באזור שכם) וממזרח לאיתמר הוקמה נקודה חדשה (גבעה 573) כהמשך להתפשטות ההתנחלות מזרחה, כ-1.5 ק"מ ממזרח למאחז גבעה 777.

ב"שלום עכשיו" אומרים כי לראשונה מאז ממשלת שמיר, החליטה הממשלה על הקמת עשר התנחלויות חדשות על ידי הכשרת מאחזים בלתי חוקיים: ארבע התנחלויות הוקמו כהתנחלויות עצמאיות בהחלטת ממשלה (סנסנה, ברוכין, רחלים ונופי נחמיה), ושש נוספות הוקמו כ"שכונות" של התנחלויות קיימות (טל מנשה, שבות רחל, מצפה אשתמוע, גבעת סלעית, אלמתן וההתנחלות מגרון שהוקמה למפוני המאחז מגרון).

עוד אומרים בצוות המעקב של שלום עכשיו, כי 317 יחידות דיור נבנו במאחזים בלתי חוקיים. קרוב ל-20% מהבנייה בהתנחלויות בשנת 2012 היתה במאחזים הבלתי חוקיים. מתוך 317 יחידות דיור  שנבנו במאחזים, 106 יחידות היו במבני קבע, ועוד 156 במבנים בבנייה קלה וקרוואנים. בשלום עכשיו אומרים, כי פריחת הבנייה הלא חוקית במאחזים (כמו גם בהתנחלויות) היא תוצאה ישירה של מדיניות הממשלה, שהצהירה באופן רשמי בבג"ץ כי אין כל כוונה לאכוף את החוק על המתנחלים, וכי במקרים של בנייה לא חוקית ייעשו מאמצים להכשיר את הבנייה (מלבד במקרים שהבניה היא על קרקע פרטית).

כך למשל, במאחז קידה נבנו 17 מבנים חדשים (10 מהם בתי קבע), במאחז איבי הנחל נוספו 22 מבנים חדשים, באביגיל נבנו 13 מבנים חדשים, בדרך האבות נבנו 16 בתי קבע, ובחוות גלעד הוקמו 20 מבנים.

מאחז קידה, תצלום אווירי (צילום: באדיבות שלום עכשיו)
מאחז קידה, תצלום אווירי (צילום: באדיבות שלום עכשיו)

ממועצת יש"ע נמסר בתגובה: "אנחנו מברכים את מפעל תיעוד ההתנחלויות של שלום עכשיו. ומקווים שבשנים הבאות נתוני הבנייה יהיו כפולים ומכופלים".

יו"ר הקואליציה וסיעת הליכוד ויו"ר המטה דתי לאומי ויו"ש, ח"כ זאב אלקין, מברך את תנועת שלום עכשיו על הצטרפותם לקמפיין הליכוד: "הקביעה בדוח שלום עכשיו, שממשלת הליכוד ביתנו הביאה לפריחה ושגשוג חסרי תקדים בהתיישבות, מוכיחה פעם נוספת את מה שכבר אמרו ראשי מועצות ביו"ש ויו"ר מועצת יש"ע, שמי שמעוניין בעמידה איתנה של ישראל על האינטרסים הלאומיים, הביטחוניים וההתיישבותיים של מדינת ישראל, צריך להצביע מח"ל. כדי להמשיך את התנופה בהתיישבות אני קורא לתומכי המחנה הלאומי להקשיב להסכמה הנדירה בין שלום עכשיו למועצת יש"ע ולשים בעוד 6 ימים מבול של פתקי מח"ל בקלפי".

בתוך כך משרד השיכון ומינהל מקרקעי ישראל פרסמו אתמול חוברות מכרז ל-84 יחידות דיור בגבעת חרסינה בקריית ארבע, ול-114 יחידות דיור באפרת. מדובר במכרזים שנמסר על קיומם בפעם הראשונה בעת שפנו הפלסטינים אל האו"ם וביקשו לשדרג את מעמדה של הרשות למשקיפה שאינה מדינה.

מ"התנועה" בראשות לבני נמסר בתגובה: "נתניהו מחריב את יחסיה הבינ"ל של ישראל ומקריב את האינטרסים הלאומיים שלה בשל שיקולים פוליטיים של ערב בחירות. סדר העדיפויות של ממשלת נתניהו כולל את שותפיו הטבעיים לממשלה – הימין הקיצוני והחרדים בתפוח וביצהר, ולא את הרוב הציוני השפוי בישראל, בנגב ובגליל. מדיניותו של נתניהו גורמת לכך שישראל מפסידה פעמיים – פעם אחת בהמשך בידודה הבינ"ל ופעם שנייה בהחלשת ההתיישבות והגושים בגלל חוסר האבחנה של ראש הממשלה בין בנייה מיותרת ומזיקה בהתנחלויות פוליטיות לבין בנייה לגיטמית ושמירה על הגושים".

יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' אומרת כי המכרזים החדשים לבנייה בקרית ארבע ואפרת הם המשך ההתגרות של נתניהו הפוגעת באינטרסים החיוניים של ישראל. "נתניהו מתעלם מן הדברים החמורים שאומר עליו נשיא ארה"ב ומוביל את ישראל לבידוד בינלאומי ולקרע עם הידידה הקרובה ביותר. במקום להפנים את הביקורת הקשה, נוהג נתניהו בחוסר אחריות ושבוע לפני הבחירות דואג לעוד פרובוקציה. המאבק מול בנט חשוב לו יותר מהעימות עם אובמה. נתניהו בנסיון נואש להסיח את הדעת מכשלונו המהדהד, שהתגלה שוב רק השבוע כשהתברר שאיבד שליטה על כלכלת ישראל, מנסה להתמודד בזירה המדינית שגם בה נכשל כשלון חרוץ. עד עכשיו חטא בקיפאון . עכשיו זו כבר הידרדרות. הוא חלש במדיניות וחלש בכלכלה. מפלגת העבודה היא היחידה שלא וויתרה במערכת הבחירות הזאת ומציבה אלטרנטיבה צלולה וברורה מול נתניהו וממשלתו הכושלת. נתניהו נכשל.  וביום הבוחר יש סיכוי להחליף אותו ולהצביע הצבעת אמת, מפלגת העבודה בראשותי".

יש עתיד: "נתניהו שוב מוכיח כי הוא בוחר במתנחלים על פני מעמד הביניים הקורס. במקום להשקיע בדיור, בחינוך ובמאבק ביוקר המחיה, בוחר ראש הממשלה, רגע לפני הבחירות, להשקיע בהתנחלויות ובכך תורם להעמקת בדידותה של ישראל בעולם. בתחרות בינו לבין בנט על קולו של הבוחר, בוחר נתניהו לקרוץ לימין הקיצוני במקום לשמור על האינטרסים הלאומיים, החברתיים והכלכליים של ישראל".

2 Comments

  1. יעקב
    16 בינואר 2013 @ 21:39

    כל שנה שלום עכשיו מספקים חדשות טובות על הגידול בהתישבות היהודית ביהודה ושומרון.
    חבל שהנתונים מפורסמים….כרצון לשנאה והנתונים ממונים על ידי ארצות זרות שמעונינות רק להזיק לישראל .
    לכל מי שעדין חושב שאפשר לתת חלקים מישראל….שיסתכל על החורף הערבי שנמצא בתחילתו.
    בנוסף שיקרא את המאמרים של המזרחנים….גיא בכור באתר המעולה שלו ובנוסף שיחפש את המאמרים של מרדכי קידר באתר מראה…..
    לחיות במציאות ולא לפנטנז על שלום שלא יגיע…..

  2. שלומית
    16 בינואר 2013 @ 17:47

    שלום עכשיו: מה אכפת לכם שבונים?? אתם לא רוצים לחיות? שלילדים שלכם יהיה מקום מחיייה נרחב? עם גם צריך א ר ץ / ש ט ח כדי לחיות בו. אם תהיה לנו ארץ כזאת קטנה, לא יישאר מקום מחיה. ואז, היכן בדיוק נגור? באויר? על כוכב אחר? נחזור שוב לגלות?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן