Skip to content

מדינה אוכלת עצמאיה

תמיכה ממשלתית אמיתית בעצמאים דורשת החלטה אמיצה והוצאה כספית לא מבוטלת, אך מאוד משתלמת לטווח הארוך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

7.6 אחוזים מהעובדים במשק מוגדרים כעצמאים (230 אלף אישה ואיש). סקר של מכון המחקר פאנלס, אשר נערך עבור אחד העיתונים הכלכליים המרכזיים בארץ, מצא ממצאים עגומים, שעולים בקנה אחד עם כל הסקרים הקודמים שבוצעו על מגזר תעסוקתי זה.

עצמאי בשטח
עצמאי בשטח

העצמאים לא מרוצים

לא מרוצים מהיקף הכנסותיהם (77%!), לא מרוצים מ(חוסר) הביטחון התעסוקתי (75%). רובם חולמים להיות שכירים.

עובדה: מדינת ישראל עדיין לא הבינה, כי מעמד תעסוקתי של עצמאי הוא המעמד התעסוקתי שהעולם הולך אליו מזה שנים רבות. לפני חמישים שנה מעמד זה כמעט לא היה קיים. כיום הוא עובדה, שנוצרת מכל גורמים הידועים: טכנולוגיה שגורמת לפיטורין, ארגונים שלא אוהבים מחויבות לעובדיהם ועוד כהנה וכהנה. יותר ויותר אנשים צריכים למצוא לעצמם פתרון תעסוקתי כעצמאים, וזה ילך ויתגבר עם הזמן. שיעור העצמאים מקרב העובדים נמצא בעלייה במהלך העשורים האחרונים.

תמיכה ממשלתית אמיתית בעצמאים דורשת החלטה אמיצה והוצאה כספית לא מבוטלת, אך מאוד משתלמת לטווח הארוך. לא רק משתלמת, אלא נדרשת בדחיפות לאור שינויים ב'הרגלי' התעסוקה. עידוד העצמאים השתלם בתקופות שונות בארצות הברית. למשל, בתחילת כהונתו הראשונה של הנשיא ביל קלינטון, המשק היה בשפל עמוק שאיים לרסק לחלוטין את מעמד הביניים. חיזוק מהיר של הרשות לעסקים קטנים (SBD), עם תקציבים משמעותיים לעידוד מפוטרים להקים עסקים משלהם, הוציאה את כלכלת ארצות הברית מהבוץ.

מחשבה לכל המועמדים לראשות ממשלה

הגענו לבחירות אלה בשל בעיות באישור התקציב והגרעון. אנחנו מסתכלים קדימה, ורואים שהמצב החזוי יהיה גרוע יותר. בהרבה יותר. אז מה דעתכם לעשות מעשה? לחשוב על עידוד מגזר העצמאים כדרך אחת שתסייע בפתרון המשבר הכלכלי?

אנו נוטים לחקות את ארצות הברית, השמרטפית שלנו, בכל כך הרבה תחומים, תרבותיים וכלכליים גם יחד. בדרך כלל אנחנו מחקים את מה שלא כדאי לחקות. אולי נחקה פעם משהו שראוי ורצוי לחקותו?

התמונה באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net, Michal Marcol
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן