Skip to content

לפני שמישהו שולח יד, יורה, אונס, מטריד, שורק או מחוקק

באירוע ייחודי שהתקיים היום בככר רבין בת"א ניתנה במה לנשים לבוא, לאחוז במיקרופון ולהשמיע קולן. הפעם לא כדי להשתתף בשום ריאליטי, אלא בתכנית המציאות של החיים, שבה נשים רבות נאנסות, מוטרדות מינית, קטינות משודלות לזנות ונשים חוששות לצאת מהבית. התזמון, לפני הבחירות, אינו מקרי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מספר נשים חברו יחד כדי להוכיח לעצמן ולנו, הציבור הרחב, שיש ברירה. העלו את הרעיון והפיקו אירוע שנקרא  “!The Choice”. באירוע הן נותנות במה לנשים שיבוא לאחוז את המיקרופון, והפעם לא כדי להשתתף בשום ריאליטי, אלא בתכנית המציאות של החיים שלנו – מציאות בה נשים רבות נאנסות, מוטרדות מינית, קטינות משודלות לזנות ועוד.

הן ארגנו את האירוע כי לא יכלו לשאת יותר את האטימות ואת העובדה שמקרים כאלה עוברים בשתיקה. הן, ורבות אחרות, שרות ורוקדות בכיכר רבין, ולא רק למענן ולמען ילדיהם, אלא כדי שיהיה יותר טוב לחיות פה.

קבוצת נשים נוספת יזמה את אירוע "One Billion Raising", מדובר ברעיון דומה אבל שונה של ריקוד קבוצתי והמוני של נשים הנערך ברחבי העולם באותו התאריך, ה-14/2, יום האהבה. לדבריי המארגנות, הן בחרו ביום זה כדי להזמין מיליארד נשים ואלה שאוהבים אותן, לצאת לרקוד ובמקביל ולדרוש את הפסקת האלימות נגד נשים בעולם. גם הן, כמו שאר המשתתפות ברחבי תבל, מקוות לשינוי המיוחל.

 (צילום: ציפי ערן)
במה לנשים בככר רבין (צילום: ציפי ערן)

את המציאות העגומה הזו של אונס, הטרדות מיניות וניצול מיני, מנסות קבוצות הנשים להביא למודעות הציבור, דווקא עכשיו לפני הבחירות. איזה מפלגה תיקח את הכפפה? מי יאחזו במיקרופון?

ציפי ערן, ממארגנות האירוע, מספרת: "מטרת האירוע היא להעלות את נושא האלימות המינית על סדר היום. אנחנו ימים ספורים לפני בחירות לכנסת, ואף מפלגה לא כללה במצעה פתרונות לביטחונן של נשים וילדות. זאת, כאשר יום-יום יש דיווחים על אלימות נוראית – בין אם בפועל ובין אם בגישה, כמו ב"דה וויס". אף אחת לא חסינה מפני האלימות הזאת – לא אישה בת 83, לא ילדות קטנות, לא נשים שמעזות לצאת מפתח ביתן ולהלך ברחוב… אנחנו רוצות למגר את הגישה שמאפשרת למציאות הזאת להתקיים. לפני שמישהו שולח יד, יורה באקדח, אונס, מטריד, שורק, מחוקק, או נוקט בכל פעולה אחרת לרעת אישה, קודם כל יש את הלך הרוח, הגישה, המחשבה – שאומרת לו שזה בסדר, שככה נכון… המתבטאת בין היתר בטלוויזיה ובמדיות אחרות".

לגבי הנשים שמארגנות את האירוע, היא משתפת, "האירוע הוא חיבור של כמה חוטים נפרדים שנרקמו יחדיו, החל מהתגובות לרשת, מכתבים לרשות השנייה ולרשת, פרסום מאמרים ובלוגים בנושא, וכמובן האירוע עצמו. יש הרבה מאוד משתתפות ויוזמות, כפי שאפשר לראות בדף האירוע, וגם ארגונים תומכים כמו אלה שכבר מניתי. יש מכתב שיישלח בהמשך היום לחברת ההפקה הבינלאומית, בעלת הזכויות של "דה וויס", שחברת 'רשת' היא זכיינית שלה, ויש בו יש כבר כ-100 חתימות, והיד עוד נטויה.

"רובנו כבר פעילות חברתיות או פוליטיות בדרך כזאת או אחרת, אז המטרה היא לא להקים ארגון חדש. הנושא של אלימות נגד נשים הוא בראש מעייננו, בין אם הגענו לאירוע כחלק מארגון תומך (כמו מתפקדות – לובי פמיניסטי, או "אחותי" למען נשים בישראל) או כאינדיבידואליות. רבות בינינו כותבות בלוגים, שייכות לארגונים, עושות "אקטיביזם פייסבוק" או טוויטר, או פעילות בקמפוסים… אך אין שום דרישות כניסה: האירוע הופץ כפתוח וציבורי, גם מבחינת ארגון/הפקה/הפצה, וכל מי שרוצה ליטול חלק מוזמנת לעשות כן".

"האירוע אינו מכוון רק לנשים", מדגישה ערן, "כל הציבור מוזמן, ויותר מכך – רצוי. המופיעות הן רק נשים, כי צורת האירוע היא 'לקחת את המיקרופון לידיים שלנו'. הרי הטריגר לאירוע היה המקרה של מתחרה בתכנית דה וויס, שתיאר בשביעות רצון עצמית איך 'כאילו בטעות' (ז"א בכוונה) נגע לזמרת ג'ניפר לופז בישבן. יש לאקט כזה שם, כאשר נוגעים באופן מיני באישה ללא אישורה – תקיפה מינית. אך בדה וויס התייחסו לנושא בבדיחות. כאשר מדובר במתחרה שהוא גבר, מנחה שהוא גבר, רוב של שופטים/מנטורים שהם גברים (ועוד הייתה 'אזהרה' מבודחת לשופטת היחידה שהיא אישה, מה שאולי אומר דרשני…), הפקה שרובה ככולה גברית… כאשר כל הגברים האלה מתייחסים להֶיות ג'ניפר לופז אובייקט מיני ראוי לנגיעה, ולכל הזעזוע שלנו כקהל בזלזול, זו השתקה והקטנה, אז חשוב שאלה תהיינה נשים שנושאות קול באירוע. זה לא פוסל שגם גברים ישאו קולם נגד אלימות מינית, אנחנו מעודדות אותם לכך".

מה בתכנית?

ערן: "השראה ראשונית באה מתכנית שירה, ועיצבנו את האירוע לפי זה. אבל יותר מזה: כן, לתת לנשים במה. כן, להשמיע קול. ויותר מזה אפילו: חשבנו שלשירה יש כוח מיוחד, למשוך את מי שרוצה לשיר ומי שרוצה לשמוע שירה, מי שרוצה לעשות רעש ומי שרוצה להקשיב… מוסיקה היא כוח מחבר – וכך יש לנו סיכוי להישמע. זה win-win בכל המובנים – למשוך יותר משתתפות, יותר קהל, להישמע יותר, להיראות יותר, וכך להעלות את הנושא על סדר היום של כולן וכולם. אי אפשר להתעלם מכוחה של השירה: בכל תנועה וכל מחאה היסטורית הייתה שירה. שירה חודרת ללב ולבטן, כמו לאוזניים. כל אחת תשיר את מה שנראה לה מתאים לאירוע".

ערן מסבירה שלא חייבים לשיר: "האירוע הוא בסגנון הייד פארק – מיקרופון פתוח. לא כל מי שעולה על הבמה תשיר, יש גם אופציה לשאת דברים. כל מי שרוצה לדבר את אשר על ליבה, יש לנו במה ומיקרופון וקהל לתת לה".

כאמור, בהמשך לאירוע The Choice יתקיים אירוע נוסף בשם One Biliion Rising. מדובר ביוזמה עולמית שקוראת למיליארד לנשים וגברים בכל העולם לצאת ולרקוד למען הפסקת אלימות נגד נשים.
בישראל יהפוך אירוע הריקוד לפלאשמוב מחאתי והמוני וייערך במספר ערים בארץ, ירושלים, הרצליה, כפר סבא, חיפה, פרדס חנה, נהריה, קצרין, כרמיאל, מרום הגליל, קרית שמונה ועוד. האירוע המרכזי יהיה גם הוא בכיכר רבין.

זהר נוי-מאיר, ממארגנות אירוע הפלאשמוב ומשתתפת בפועל, מוסיפה: "בעיניי שירה וריקוד, המשתלבים זה בזה, הם תשובה כל כך הולמת לאלימות נגד נשים. אני אישית חוויתי גם פגיעה מינית כילדה וגם אלימות במסגרת נישואי. אחרי שנפרדתי מבן הזוג שלי ויצאתי ממעגל האלימות עמד בפני ועדיין עומד תהליך ארוך מאוד של החלמה. לאירועים כאלו יש השפעות מרחיקות לכת על כל החיים והתפיסות של אישה לגבי עצמה, גופה וכוחה. אחד הרגעים הכי עוצמתיים שאני זוכרת בתהליך הזה היה כשנה וחצי אחר הפרידה הייתי במטבח והקשבתי לרדיו לשיר (שאני לא זוכרת מה היה) ומשהו בי התעורר, כעס ועצב, ופשוט עמדתי באמצע הסלון והתחלתי לרקוד את הרגשות האלו.

"אני זוכרת את התחושה של החופש והכוח שחוויתי בתוך הריקוד הזה. ועד היום הריקוד בשבילי הוא המקום שבו אני יכולה באמת להיות אני, שבו איך אני נראית ומה היה בעבר לא משנה. בריקוד אני לא צריכה להסביר או להתחשב או להיות נחמדה, אני יכולה באמת להיות מחוברת לעוצמות שלי לרגשות שלי".

כמה נתונים יבשים:
ההערכה היא שילדה אחת מתוך שש עוברת גילוי עריות, אישה אחת מתוך חמש נאנסת, אחת משלוש עוברת תקיפה מינית, וכל אישה באשר היא סופגת הטרדות מיניות במרחב הציבורי במהלך חייה.

ערן מוסיפה לכך: "אני סבורה שהנטייה לספור רק את מה שעובר במערכת המשפטית (או כל מערכת פורמלית אחרת) גורמת לנתונים להיראות פחותים במידה רבה ממה שהם – כי הרי היחס המבטל כלפי מי שמעזה להעלות את הנושא הוא גורם מרתיע לדיווחים".

ערן אומרת שהיא מקווה שיבואו המון א/נשים: "הייתי רוצה שינהרו לאירוע מכל בית ובניין, ויבואו להרים קול יחד איתנו, וכנגד אלימות מינית על כל גווניה וצורותיה. אך נשמח גם עם גרעין משתתפות נלהבות שיעשו מספיק רעש שישמעו אותנו גם לפני, גם במשך, וגם אחרי האירוע".

פרטים נוספים על אירוע "The Choice!"
האירוע התקיים בכיכר רבין בתל אביב, ביום שישי, 18 ינואר, בין השעות 1000 ל-1400.
כל המופיעות, המפיקות, והמשתתפות עשו זאת בהתנדבות. פרטים על האירוע בלינק:
https://www.facebook.com/events/246136105519348/?ref=ts&fref=ts

פרטים נוספים על אירוע הפלאשמוב "One Billion Raising"
עוד פרטים ועידכונים, בלינקים הבאים –
אתר של ארגון "One Billion Raising" העולמי
http://onebillionrising.org
לפרטים על האירוע באזורים השונים בארץ: https://www.facebook.com/events/504309179599335/?fref=ts
לפרטים על האירוע המרכזי בתל אביב:
https://www.facebook.com/events/433547336706513/?fref=ts
https://www.facebook.com/events/249090808554808/?fref=ts
או בדוא"ל : [email protected]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן