Skip to content

למה מתעלמים בישראל מאליפות אפריקה בכדורגל?

במהלך חודש ינואר האחרון נערך טורניר אליפות אפריקה לאומות. המתח, הדרמות ובעיקר השידורים החמים – נעדרו מערוצי הספורט הישראליים. מדוע?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אליפות אפריקה לאומות היא טורניר שנוא. אחת לשנתיים, בחודש ינואר, בדיוק באמצע העונה, נאלצים המועדונים באירופה להקריב את שחקניהם האפריקנים לטובת אליפות אפריקה לאומות, והמאמנים נאלצים להתמודד עם רוע הגזירה ולאלתר הרכבים חדשים ולא שגרתיים. האליפות הופכת לשנואה אף יותר אם שחקן שנשלח אליה חוזר פצוע.

באליפות האחרונה, שנערכה בתחילת 2012 בגאבון וגינאה המשוונית, ברצלונה ויתרה על שירותיו של סיידו קייטה לטובת נבחרת מאלי, צ'לסי ויתרה על דידייה דרוגבה, ארסנל ויתרה על ז'רביניו לטובת נבחרת חוף השנהב, וארסנל ויתרה על מרואן שמאח לטובת נבחרת מרוקו. הבוז שחשים בעלי הקבוצות כלפי האליפות שגוזלת מהם את מיטב השחקנים, מוביל לדרישות כמו להזיז את האליפות לקיץ – דבר בלתי אפשרי במרבית מדינות אפריקה עקב תנאי מזג האוויר הבעייתיים. כמו כן, נשמעות דרישות לביטול מוחלט של האליפות. מובן שבהתאחדות הכדורגל האפריקנית לא ששים לאף אחת מהאפשרויות הללו. כך או כך, לאליפות יצא שם רע, השאלה הנשאלת היא האם יש צורך לשנות את מועד ומתכונת הטורניר…

ערוצי יורוספורט השונים משדרים את האליפות, ואף ממתגים אותה היטב בתור תחרות מרתקת, כזו שבאמצע העונה עוזבים הכוכבים את הקבוצות שלהם ובאים להילחם למען המולדת. מדוע, אם כן, ערוצי הספורט הישראליים אינם שותפים ליצירה ולמיתוג של החוויה הזאת? נכון להיום, לקוח ממוצע של הכבלים והלוויין מקבל שני ערוצי ספורט ישראליים כחלק מהחבילה שלו, והוא יכול להוסיף סכום של כמאה שקלים לחודש ולקבל ארבעה ערוצי ספורט נוספים, ששלושה מהם מתיימרים לשדר כמה שיותר משחקים בשידור ישיר.

אחד מערוצים אלו, ספורט 5 לייב, שידר בקיץ האחרון את אליפות הקופה אמריקה – אליפות יבשת אמריקה לאומות בכדורגל. ערוץ הספורט עשה לאליפות אמריקה מיתוג אגרסיבי, שכלל פרסומות רבות המצהירות קבל עם ועדה שמסי, ניימאר, סוארס ופורלאן יהיו שם. אז למה אליפות אמריקה כן ואליפות אפריקה לא? האם אי אפשר למתג אליפות בפרומואים של דרוגבה, קייטה ושמאח? נכון שנבחרות חזקות כמו ניגריה, קמרון ומצרים הפתיעו ולא העפילו כלל לאליפות, ובכך נפגעת האטרקטיביות של הטורניר, אך באליפות שנערכה ב-2010 באנגולה, שאליה העפילו כל הנבחרות הגדולות, הבעיה היתה זהה: התעלמות מוחלטת של הערוצים הישראליים.

ברור שהערוצים הישראליים יוכלו לטעון שמשום שערוץ יורוספורט משדר את המשחקים, ערוצי הכבלים והלוויין אינם צריכים לשדרו. ייתכן שזו טענה מוצדקת, אך יש צופים רבים שמבחינתם ערוץ יורוספורט, שאינו דובר עברית, לא מצליח להעביר את חוויית הטורניר במלואה לקהל הישראלי. צופים מסוג זה, סביר להניח שלא טרחו להעביר ליורוספורט במהלך האליפות, וגם לא בטוח שכלל ידעו על קיומה של האליפות.

דידייה דרוגבה (צילום: Mark Freeman)

גם העיתונות הישראלית לא הרבתה בדיווחים מהמתרחש שם. ברוב העיתונים היו בעיקר ידיעות של חמש שורות, לכל היותר, שבהן נכתב באיזו תוצאה הסתיימו המשחקים ומי הבקיע, ללא כל ניתוח מעמיק. כאשר היו בכל זאת כתבות עומק הקשורות לאליפות, הן היו על ההצלחה המפתיעה של זמביה ועל הקשר הישראלי של עמנואל מאיוקה. האינפורמציה הלא צבעונית הועברה בצורה לאקונית.

סביר להניח שהסיקור של אליפות אירופה לאומות, שתתקיים בקיץ הקרוב בפולין ובאוקראינה, יהיה אוהד בהרבה וגם אינטנסיבי יותר. מובן שהרוב המכריע של המשחקים הללו, בשונה ממשחקי הטורניר באפריקה, ישודרו בערוצים הישראליים ובחינם.

בכל הקשור לסלידה שרוחשים המועדונים הגדולים כלפי אליפות אפריקה, אני מוצא קשר הדוק בין סלידה זו לבין היחס לאליפות בארץ. הצופה הישראלי הממוצע אוהב מאוד את הכדורגל של המועדונים, וחש לרוב קירבה למועדון מסוים, בדרך כלל מאנגליה, איטליה וספרד. אותו צופה מרגיש כי האליפות עושה עוול לקבוצה שלו בכך שהוא לא יכול לראות אותה בשלמותה בדיוק כשהיא צריכה את כל השחקנים, ברגעי ההכרעה של אמצע העונה. נשיאי הקבוצות באירופה, המבקרים את האליפות חדשים לבקרים, תורמים בהחלט לאווירה זו.

למרות זאת, אני סבור שמיתוג מתאים יהפוך את האליפות המרתקת הזאת לאטרקטיבית גם עבור הצופה הישראלי הממוצע שחש נפגע מ"גניבת" השחקנים באמצע העונה. ערוץ ספורט 5 לייב אינו משדר באופן קבוע שידורים ישירים, למרות שמו ואף שזו היתה המטרה הראשונית שלו. למה שלא לשדר בו כמה משחקים? אפילו רק את המשחקים החמים, של חוף השנהב וגאנה, או רק את השלבים המאוחרים. הערוצים ספורט 1 וספורט 2 מביאים שידורים מהליגה הבלגית. למה הליגה הבלגית כן ואליפות אפריקה לא? מיתוג חדש, שבו יוצגו הצדדים האטרקטיביים של אליפות זו, יוביל לכך שהסיקור בעיתונות יהיה בהתאם, וכך גם העניין של הקהל הישראלי באליפות הזאת יעלה. צריך רק לפתוח קצת את הראש.

פורסם במקור באפריכאן

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן