Skip to content

הכוכבית האמיתית: המיני שהפיל את ש"ס

אריאלה גויכמן בשיחה עם יאנה עברי, חברתה משכבר הימים וה"בחורה במיני" בתשדיר תעמולת הבחירות של ש"ס "כוכבית גיור". על יאנה ועל חיבתה למיני קצרצר, שכפי שנאמר לה כבר שנים, ישגע יום אחד את המדינה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפני שבוע סערה התקשורת כאשר שודר (ומיד הורד) התשדיר הגזעני של ש"ס "כוכבית גיור", בו נראית כלה רוסייה מקבלת גיור אינסטנט קיקיוני תחת החופה דרך פקס. התשדיר קיבל חיים חדשים ברשת והפך ללהיט, אולם מי שספגה את כל הריקושטים בימים שלאחר השידור הייתה ניצבת אחת בחצאית אחת קצרה מדי. יאנה עברי.  עמוד הפייסבוק שלה הוצף בתגובות כועסות מחבריה יוצאי חבר העמים על כך שהעזה להופיע בפרסומת. החלטתי לנצל את הימים האלה שלפני הבחירות ואת חברותי רבת השנים עם יאנה כדי להאיר זרקור על האישה המדהימה הזו ובמיוחד על חיבתה למיני קצרצר, שכפי שאני אומרת לה כבר שנים, ישגע יום אחד את המדינה.

יאנה בשמלת פאפלום ירוקה. השמלה: "זארה". האטיטוד: ג'ינג'י טבעי. צילום: אריאלה (גויכמן) גארבר
יאנה בשמלת פאפלום ירוקה. השמלה: "זארה". האטיטוד: ג'ינג'י טבעי. צילום: אריאלה (גויכמן) גארבר

ההיסטוריה ידעה נשים רבות שזעזעו את הסדר החברתי בעזרת לבוש שערורייתי (או היעדרו). האגדה מספרת שאלינור מאקווטיניה, מי שהייתה מלכת אנגליה במאה ה-12, רכבה לשדה הקרב נגד הצרפתים כשהיא עירומה ובהיריון. הצייר הצרפתי אז'ן דלקרואה הציג אישה חשופת חזה כסמל למהפכה הצרפתית בציור שצייר ב- 1830. מארי אנטואנט, שעיצבנה אומה שלמה במאה ה-18 עם הבזבזנות הנהנתנית שלה (ומשפט אחד על עוגות שמעולם לא אמרה), הצליחה גם לייצר כמה אויבים כאשר צויר דיוקנה בשמלה מבד דקיק וקצת שקוף. עכשיו, בתקופה הקדחתנית שלפני הבחירות בישראל, הצליחה בחורה אחת להביך את נציגי ודוברי המפלגה הדתית השמרנית בזכות שמלת מיני ירוקה. היא אפילו לא התכוונה שזה יקרה.

השמלה הירוקה מהתשדיר. צילום: אריאלה (גויכמן) גארבר
השמלה הירוקה מהתשדיר. צילום: אריאלה (גויכמן) גארבר

"מי שמכיר אותי יודע שבמקצועי אני תחקירנית ועיתונאית בנושאי רווחה" מספרת לי יאנה. "באותה תקופה הייתי בין פרויקטים ועבדתי במשך שבועיים כתחקירנית במפלגת ש"ס למרות שאינני תומכת בהם. באותו היום הגעתי לעבודה בחצאית מיני (כי אני תמיד נשארת אני) ובמאי הפרסומת ביקש ממני להחליף לדקה ניצבת בפרסומת שלא הגיעה. סירבתי כי לא רציתי לקחת חלק בקידום המפלגה, אך הובטח לי שלא ישתמשו בדמותי. הנחתי שמאחר שאני לבושה בחצאית מיני, אין סיכוי שמישהו מש"ס ישתמש בדמותי ונעמדתי לכמה רגעים בצילומי הפרסומת כדי שיוכלו לצלם כמתוכנן. מרגע שהפרסומת שודרה ספגתי מבול של השמצות מצד קולגות וחברים מהקהילה הרוסית, שאני חלק גאה מאוד ממנה, וזה כואב לי מאוד כי השקעתי שנים רבות במאבק למען זכויות יוצאי חבר העמים לשעבר."

חצאית מיני כסופה מ Forever 21 וחולצת שיפון שחורה מבוטיק "Yanga". צילום: אריאלה (גויכמן) גארבר
חצאית מיני כסופה מ Forever 21 וחולצת שיפון שחורה מבוטיק "Yanga". צילום: אריאלה (גויכמן) גארבר

כמי שמכירה את יאנה כבר יותר מעשור,  מדובר בלא פחות מאשר לוחמת צדק בחצאית מיני ועקבים. עד לפני זמן קצר עבדה יאנה כעיתונאית רווחה בערוץ הרוסי (ערוץ 9) והקדישה את השנים האחרונות לעבודה על סיפורים כגון: פנסיונרים יוצאי חבר העמים הסובלים מהזנחת קצבאות הביטוח הלאומי שלהם, הרחקה לא חוקית של ילדי מהגרים מביתם, ותרומת ביציות מנשים מתנדבות מקזחסטן. את כל זה היא עשתה תמיד בלבוש צבעוני ולא מתנצל ובהרבה מאוד סטייל.

יאנה ואני. יאנה בשמלת קומות כחלחלה מ"רנואר" קולקציית 2012. צילום: אלכסנדר עברי
יאנה ואני. יאנה בשמלת קומות כחלחלה מ"רנואר" קולקציית 2012. צילום: אלכסנדר עברי

"אף פעם לא קישרתי את עבודתי עם הופעתי" צוחקת יאנה "אני ג'ינג'ית טבעית עם כל מה שמשתמע מזה. ברור שכשאני מגיעה לכנסת אני לא עושה זאת בגופייה קצרצרה וחצאית צמודה, אבל אני אדם צבעוני ואישה שאוהבת מאוד את הנשיות שלה ואני לא רואה בזה שום פסול".

אני חושבת שחצאיתה הקצרה של יאנה עשתה שירות שאין כמותו בחשיפת הצביעות והרדיפה לפרסום של מפלגת ש"ס. אם על הדרך היא גם הצליחה לעצבן כמה מתומכי המפלגה שהזדעזעו מה"פריצות" בפרסומת – מה טוב! כי ממש כמו זינה הנסיכה הלוחמת או אל וודס גיבורת הסרט "לא רק בלונדינית", מרד הוא דבר שניתן להשיג באלימות או שאפשר להשיג בסטייל.

לא ממש מיני אבל עדיין קצר והורס: יאנה בשמלה אדומה מהקולקציה של ליאת דהן 2012. צילום: אריאלה (גויכמן) גארבר.
לא ממש מיני אבל עדיין קצר והורס: יאנה בשמלה אדומה מהקולקציה של ליאת דהן 2012. צילום: אריאלה (גויכמן) גארבר.

2 Comments

  1. אריאל
    25 בינואר 2013 @ 19:35

    גם לא הבנתי איזה תחקיר בדיוק עשתה על "פנסיונרים יוצאי חבר העמים הסובלים מהזנחת קצבאות הביטוח הלאומי שלהם"? פנסיונרים שהגיעו בגיל הפרישה קיבלו סל קליטה + פתרון דיור + קצבאות חודשיות, והם עוד מתלוננים?
    אבא שלי שעלה בן פחות מ50 וכיום הוא אזרח ותיק מקבל פחות מ2,000 שקל בחודש מביטוח לאומי מכיוון שאינו זכאי להשלמת הכנסה – רק בגלל שהוא הוציא מראש את כספי הפנסיה והעביר אותם לבנק. והוא אפילו לא מתלונן.

  2. תיירה
    21 בינואר 2013 @ 13:48

    מה כל כך מדהים בלעבוד בתור תחקירנית במטה ש"ס ואז לרוץ ולילל על זה?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן