Skip to content

מצפים להתאוששות הכלכלה העולמית

קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי פירסמו תחזיות אופטימיות יחסית בנוגע להתאוששות הכלכלה העולמית ב-2013. הכלכלנים בוול סטריט צופים, כי הרווח המצרפי של החברות הכלולות במדד S&P 500 יהיה גבוה ב-3.8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אירופה

שבוע נוסף נחתם עם מגמה לא ברורה בשווקים הפיננסים באירופה וזאת בעיקר בשל תמהיל נתונים ודיווחים מעורבים שלא אפשרו לסוחרים לגבש עמדה חד-משמעית. הכוחות העיקריים והמנוגדים זה לזה שהשפיעו על אווירת המסחר באירופה, כללו את ההחלטה של הבנק המרכזי של גרמניה להחזיר לידיו כמות נכבדת מרזרבות הזהב שלו, שאופסנו בבנקים מרכזים בעולם, ביניהם ארה"ב ובריטניה. מהלך זה גרר אחריו תהיות- האם מדובר במשבר אמון או שזהו צעד לגיטימי.

עוד בלטו השבוע התחזיות האופטימיות יחסית שפרסמו קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי בנוגע להתאוששות הכלכלה העולמית ב-2013. נתון נוסף שהדגים עד כמה קשה היתה שנת 2012 עבור הכלכלה האירופית היה במסגרת פרסום דוח נתוני מסירות כלי הרכב, ממנו עולה כי היתה זו השנה הגרועה ביותר מאז 1995.

הנתונים הבולטים שפורסמו בשבוע החולף:
התפוקה התעשייתית בגוש האירו ירדה בחודש נובמבר בשיעור של 0.3%, בהמשך לירידה של 1% באוקטובר. נתון זה אכזב את המשקיעים שצפו כי הירידה תסתכם ב-0.1%.

הכלכלה הגרמנית מתכווצת: התמ"ג ברבעון האחרון התכווץ בשיעור של 0.5%. המשמעות המרכזית היא שגרמניה התרחבה בסיכום שנתי ב-0.7% בלבד. ומה בנוגע לשנה שבפתח? כלכלנים צופים כי הצמיחה הצפויה לא תעלה על 0.8%, על רקע זה, שר האוצר של גרמניה חתך את תחזית הצמיחה לשנה הקרובה. התחזית המעודכנת צופה כי הצמיחה תסתכם ב-0.4% לעומת התחזית הקודמת שעמדה על צמיחה של 1%.

תעשיית הרכב באירופה "נוסעת ברוורס": מכירות כלי הרכב באירופה צנחו בחודש דצמבר ב-16.3% לרמה של 799 אלף. מדובר בירידה החדה ביותר מאז אוקטובר 2010.
• האינפלציה בגוש האירו נותרה בחודש דצמבר ללא שינוי.

ארה"ב

עונת הדוחות שהחלה זה עתה, סיפקה השבוע הצצה נוספת לנעשה בדוחות הכספיים של כמה מענקיות הפיננסים. הכלכלנים בוול סטריט צופים כי הרווח המצרפי של החברות הכלולות במדד S&P 500 יהיה גבוה ב-3.8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. נתוני המאקרו שפורסמו השבוע היו לרוב חיובים ובכך סיפקו תמיכה למדדים המובילים, שבסיכום שבועי סיימו במגמה חיובית.

סוגיית תקרות החוב של ארה"ב ממשיכה להטריד את שלוות השווקים הפיננסים, ועל כן חברת דירוג האשראי פיץ' איימה השבוע כי אם הבעיה לא תיפתר, היא עלולה לחתוך את דירוג החוב. בסוף השבוע דווח כי קיימת אפשרות להעלאת תקרת החוב של ארה"ב למשך שלושה חודשים.

הנתונים העיקריים שפורסמו השבוע בזירת המאקרו בארה"ב:
דרישות אבטלה שבועיות בארה"ב הפתיעו לחיוב כשירדו לשפל של חמש שנים, כשהסתכמו ב-335 אלף דרישות, בעוד שקונצנזוס האנליסטים ציפה שהנתון יסתכם ב-368 אלף דרישות.

התחלות בניית בתים עלו בדצמבר ב-12.1%, ומדובר בשיפור החזק ביותר מ-2008.

• התפוקה התעשייתית עלתה בדצמבר ב-0.3%, בעוד שהתחזית צפתה עלייה של 0.2%.

• מגיזרת עונת הדוחות נזכיר את גולדמן זאקס אשר הציג דוח חזק, כששילש את הרווח הנקי לרמה של 2.9 מיליארד דולר. מנגד, הדוחות של בנק אוף אמריקה וסיטיגרופ היו פחות מוצלחים וזאת בעיקר בשל הפרשות חד פעמיות שפגעו בשורות התחתונות של החברות.

מניות

שבוע המסחר החולף התאפיין במגמה מעורבת, עם נטייה בולטת לעליות שערים במרבית השווקים המובילים בעולם, זאת על רקע עונת הדוחות הכספיים בוול סטריט שלרוב מפתיעים לחיוב. השבוע בלטו בעיקר התוצאות הכספיות של מספר בנקים גדולים בארה"ב. מורגן סטנלי דיווח על מעבר לרווח נקי בסך של 481 מיליון דולר, לעומת הפסד של 275 מיליון דולר אשתקד ועל כן המנייה הגיבה בזינוק של 8%. בנק אוף אמריקה וסיטיגרופ הציגו תוצאות כספיות פחות מוצלחות מהציפיות בשוק ועל כן מניותיהן הגיבו בירידות.

באירופה נקטע רצף ירידות דו שבועי כאשר מרבית מהבורסות המובילות סיימו בעליות: מדד הדאקס הגרמני סיים את השבוע ברמה נמוכה מזו שבה התחיל את השבוע בשיעור של 0.17%, מדד קאק הצרפתי עלה בסיכום שבועי ב-0.96%, מדד פוטסי בבריטניה עלה ב-0.54%.

בארה"ב נחתם שבוע חיובי תודות לדוחות הכספיים ולמסרי ההרגעה שמספק הממשל בוושינגטון בנוגע לאפשרות להעלאת תקרת החוב: מדדS&P500 עלה ב-0.95%, מדד דאו ג'ונס עלה בשיעור של 1.2%, מדד נאסד"ק רשם עלייה מתונה יותר שהסתכמה ב-0.29%. בורסות המזרח הרחוק נסחרו בטריטוריה החיובית למעט הבורסה הדרום קוריאנית שאיבדה כ-0.44% מערכה בסיכום שבועי. הבורסה בשנחאי סיכמה שבוע מסחר עוצמתי כשסיימה עם עלייה מצטברת של 3.3%. של 1.49%, בהונג קונג עלה מדד האנג סנג ב-1.45%, מדד ניקיי ביפן עלה ב-1.03.

בישראל, הבורסה התנתקה מהמגמה החיובית בעולם והסתיימה במגמה שלילית בהובלת מניות הבנקים. בסיכום שבועי: מדד ת"א 25 נחתך ב-1.34%, מדד ת"א 100 איבד כ-1.39% ומדד ת"א בנקים נחלש ב-3.3%. מקרב 100 המניות המובילות בבורסה בלטו השבוע לשלילה: מניית גיוון שסיימה את השבוע בירידה של 11.75%, קומפיוג'ן השילה 9.02% ואפריקה ישראל השילה 6.7%. מנגד, את רשימת העולות, הובילו: קמהדע עם זינוק שבועי של 8.21%, דלק קבוצה שהתחזקה ב-7.75%, ונובה אשר הוסיפה לערכה 5.4%.

אג"ח
בסיכום שבועי, אפיק ההשקעה הסולידי סיים בנטייה לעליות שערים. מדדי תל בונד השונים נהנו השבוע ממומנטום חיובי ברקע להתעוררות שוק הגיוסים בבורסה. מתחילת החודש גיסו החברות הבורסאיות ממשקיעים כ-2.5 מיליארד שקל. נציין, כי בו בזמן, משרד האוצר גייס חוב בבורסה בת"א בהיקף של 3.1 מיליארד שקל.

נציין העדפתם של המשקיעים לאג"ח היה לרוב מהאפיק הצמוד, זאת בעיקר בשל השפעת המדד האחרון שהפתיע בעלייה של 0.2%. לכל אורך העקום, נרשמו עליות באפיק הצמוד, ואילו באפיק השקלי נרשמה מגמה ירידות. אנו ממשיכים לדבוק באסטרטגיית ההשקעה: פיזור ההשקעה עם הטיה לאפיק המדדי ביחס של 60% באפיק צמוד המדד במח"מ בינוני ו-40% באפיק השקלי במח"מ ממוצע בינוני-קצר של 3-4 שנים.

כלכלת ישראל

• מדד המחירים לצרכן בחודש דצמבר עלה ב-0.2%, בעוד שהציפייה הרווחת בשוק ההון היתה למדד אפסי. עיקר העלייה נבע בהתייקרות סעיף הדיור שעלה ב-0.4%, וסעיף ההלבשה וההנעלה שעלה ב-10.4%.

• על פי נתוני הלמ"ס המעודכנים, עולה כי חלה עלייה של 5.6% במספר המשרות הפנויות במגזר העסקי בדצמבר לעומת נובמבר. בסיכום רבעוני, סה"כ המשרות הפנויות בשלושת החודשים האחרונים של השנה הסתכם ב-63.2 אלף משרות, המהווים ירידה של 3.8% בחישוב שנתי.

הכותב הוא מאינפיניטי מחקר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן