Skip to content

"בסקרים זה נראה שהימין נשאר בשלטון. בשטח התמונה שונה"

ח"כ דב חנין (חד"ש) - איש שטח ותיק, המכיר היטב מן השטח את ציבור הבוחרים היהודי והערבי - חש בשטח כי מצביעי הליכוד המסורתיים כבו. "הליכוד היה תמיד מפלגה שהייתה מאופיינת בהמון המון אנרגיה. הפעם אתה לא רואה את זה. הכל שם כבוי. יש להם קצת פעילים בשכר, אבל אתה לא רואה שום התלהבות, שום […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
"לו הערבים היו מרגישים שהמערכת הפוליטית מוכנה להתייחס אליהם והקולות שלהם היו נספרים – המצב היה שונה" (צילום: דן בר דוב)
"לו הערבים היו מרגישים שהמערכת הפוליטית מוכנה להתייחס אליהם והקולות שלהם היו נספרים – המצב היה שונה" (צילום: דן בר דוב)

"בקרב ציבור המצביעים המסורתיים של הליכוד ישנו חוסר התלהבות שאינו זוכר אותה משום מערכת בחירות אחרת שלקחתי בה חלק. אם הציבור של מצביעי השמאל והמרכז יתעורר ויילך בהמוניו להצביע בקלפי – יש סיכוי להחליף את השלטון. כך מעריך ח"כ דב חנין (חד"ש) בשיחה עם "מגפון".

"אצל פעילי הליכוד הכל כבוי. אין שום אנרגיה, שום התלהבות, שום כלום" (צילום: דן בר דוב)
"אצל פעילי הליכוד הכל כבוי. אין שום אנרגיה, שום התלהבות, שום כלום" (צילום: דן בר דוב)

ח"כ חנין מכיר היטב – ומקרוב – את הציבור הערבי וגם את הציבור היהודי. משום כך פנינו דווקא אליו ושאלנו אותו האם ישנו סיכוי שהפעם – בבחירות האלה – ייצאו בעלי זכות הבחירה שנשארו בבית במערכות הבחירות הקודמות אל הקלפיות.

האופטימיות של ח"כ דב חנין זהירה מאוד כאשר מדובר על הציבור היהודי. הוא הרבה פחות אופטימי, כאשר מדובר על בעלי זכות הבחירה הערבים.

"גם בציבור היהודי וגם בציבור הערבי הבעיה הגדולה שלנו היא בעיה של ייאוש. אנשים לא מרוצים מהמצב הקיים, אבל יש להם תחושה שהם לא יכולים להשפיע", אומר ח"כ חנין. "המטרה שלנו, בקרב שני הציבורים הללו, היא להעביר את המסר שאפשר לשנות ולהשפיע. זה המאמץ הגדול ביותר שלנו בכל מערכת הבחירות הזאת ולא רק בשבוע האחרון.

"אנשים אומרים לעצמם: היינו מיליון אנשים ברחובות ושום דבר לא קרה. למה לחזור ולהשקיע בדבר הזה?" (צילום: דן בר דוב)
"אנשים אומרים לעצמם: היינו מיליון אנשים ברחובות ושום דבר לא קרה. למה לחזור ולהשקיע בדבר הזה?" (צילום: דן בר דוב)

"אנחנו כחד"ש כמעט לא מתעסקים בוויכוחים עם המפלגות האחרות. אנחנו אומרים לאנשים הצעירים, מהציבור היהודי והערבי: 'לכו להצביע'. מי שלא מצביע – מצביע בעצם לצד השני. זו לא התמודדות פשוטה, כי הניסיון של האנשים בארץ הזו הוא ניסיון מתסכל. אנשים האמינו בכל מיני דברים, הייתה מחאה חברתית מאוד גדולה – אבל, בסיכומו של דבר אנשים אומרים לעצמם: היינו מיליון אנשים ברחובות ושום דבר לא קרה. למה לחזור ולהשקיע מאמצים בדבר הזה, כשאנחנו חוזרים מתוסכלים ומאוכזבים?

"אנחנו שמים דגש מאוד גדול במערכת הבחירות הזאת, כדי להסביר לאנשים מדוע גם אופוזיציה היא כלי מאוד חשוב. לא רק להיות בשלטון. גם מהאופוזיציה אפשר לעשות דברים, כפי שאנחנו הצלחנו לסכל הרבה מאוד יוזמות אנטי דמוקרטיות  מהאופוזיציה. אם אנחנו לא היינו שם, חוק ההסתננות, שמטיל עונש של 20 שנה, על ישראלי שעוזר במבקשי מקלט – היה עובר. אנחנו היינו היחידים שהתנגדנו בשלב הראשון. מאידך, כמובן שלא ויתרנו על האפשרות להחליף את השלטון.

"מבחינת החלפת השלטון, חשוב מאוד שכולם יילכו להצביע", אומר חנין. "בציבור היהודי יש לזה גם סיכוי. בסקרים זה עדיין נראה שהימין נשאר בשלטון, אבל כשאני מסתובב בשטח – אני רואה תמונה שונה.

"אני מסתובב הרבה בשטח. לא רק בצפון תל אביב. גם בדרום תל אביב, גם בשדרות וגם בבאר שבע ובמקומות אחרים. וכשאני בשטח, אני רואה תמונה מאוד מעניינת דווקא בקרב ציבור המצביעים המסורתיים של הליכוד. התמונה היא של חוסר התלהבות, שאני לא זוכר כמותה בשום מערכת בחירות שלקחתי בה חלק. הליכוד היה תמיד מפלגה שהייתה מאופיינת בהמון המון אנרגיה. הפעם אתה לא רואה את זה. הכל שם כבוי. יש להם קצת פעילים בשכר, אבל אתה לא רואה שום אנרגיה, שום התלהבות, שום כלום. לכן, מה שאני אומר לבוחרי השמאל הפוטנציאליים, שאת הבחירות האלה אפשר לנצח. אם נתגייס, אם ניתן 'פוש' ואם גם מצביעי ימין בהמוניהם לא יעשו את המאמץ הזה – אנחנו יכולים לנצח את הבחירות האלה. ומבחינה זאת יש לי טענות קשות מאוד נגד מפלגות המרכז – שבמקום להציב אתגר של החלפת שלטון, התעסקו במריבות פנימיות במשך חודשיים וחצי".

מבחינת חד"ש, בכל הקשור לציבור היהודי – ח"כ חנין אופטימי: "חד"ש קפצה מדרגה. אם בעבר היא הייתה, עבור הציבור היהודי, מחוץ לסקאלה – היום היא לגמרי בתוך הסקאלה. אם הציבור הזה יילך להצביע – יש סיכוי גבוה מאוד שהוא ילך להצביע בחלקו הגדול חד"ש".

באשר לאפשרות להעלות את שיעור ההצבעה בקרב הציבור הערבי, ח"כ חנין הרבה פחות אופטימי:

"אנחנו הולכים מבית לבית, דופקים על כל דלת ואומרים לציבור הערבי: מי שלא יוצא לקלפי – מצביע ליברמן" (צילום: דן בר דוב)
"אנחנו הולכים מבית לבית, דופקים על כל דלת ואומרים לציבור הערבי: מי שלא יוצא לקלפי – מצביע ליברמן" (צילום: דן בר דוב)

"מבחינת הציבור הערבי הבעיה היא שחלק ממפלגות המרכז בישראל לא מוכנות באמת לספור את קולות המצביעים הערבים – וזה דבר נורא. זה מזעזע – אבל זאת המציאות. המפלגות האלה לא  מתייחסות למצביעים הערביים כאל אזרחים ישראליים. הם, מבחינתן, מצביעים ברמה הפורמלית, יש להם מספרים – אבל אחר כך המפלגות האלה לא מסכימות להחשיב את קולות הערבים, בתוך המאגר הכללי של 120 חברי כנסת. התוצאה היא שהאזרחים הערבים אומרים: אם ממילא לא סופרים אותנו ואם לבחור לכנסת זה לא יועיל, אז בשביל מה? לו הערבים היו מרגישים שהמערכת הפוליטית מוכנה להתייחס אליהם והקולות שלהם היו נספרים – המצב היה שונה. זו לדעתי נקודת המפתח.

"אנחנו, מבחינתנו, מנסים לשנות את תמונת המצב. אנחנו הולכים מבית לבית, דופקים על כל דלת ואומרים לציבור הערבי: מי שלא יוצא לקלפי – מצביע ליברמן. אנחנו גם משוחחים עם מנהיגי מפלגות המרכז. המסר שאנחנו מעבירים להם, שהוא גם מסר דמוקרטי נכון – אבל גם מסר פוליטי נכון מבחינתן – היא שמנהיגי המפלגות הללו חייבים לקחת בחשבון את קולות המצביעים הערבים. הם חייבים להבהיר את המסר למצביעים הערבים, שהקולות שלהם נחשבים והקולות שלכם ייספרו. מהשיחות אתם התברר לי שהחשש הגדול של המנהיגים האלה הוא מסוגיית הלגיטימציה. ההרגשה שלהם היא שלמהלך כזה לא תהיה להם לגיטימציה מהציבור היהודי.

"האם שיעור המשתתפים בבחירות, בקרב המצביעים הערבים יגדל? זה מאוד תלוי", אומר ח"כ דב חנין. "זה שונה ממקום למקום. המערכה היא מאוד מאוד קשה. אני לא ממש מרגיש שאני יכול לתת לך תמונה מדוייקת. מה שאני יכול לומר לך בבטחה, הוא שהייאוש הוא מאוד גדול. אנשים מיואשים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן