Skip to content

גידול באחוזי ההצבעה גם בצה"ל, בכ-12%

”קולות החיילים“ שווי ערך לכ-7 מנדטים ובצה"ל עשו הכל כדי לאפשר לכל אחד, בכל מקום, להצביע. הגידול מוסבר בהתלהבות צעירים שזו הפעם הראשונה שניתנה להם האפשרות להשפיע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הבחירות לכנסת ה-19 נפתחו הבוקר (שלישי) בכל רחבי הארץ – גם בצה“ל. מוועדת הבחירות המרכזית נמסר כי נמשכת מגמת הגידול גם באחוזי ההצבעה בצה"ל. עד השעה 18:00 הצביעו 57% מהחיילים. בשנת 2009 עמד שיעור ההצבעה בשעה זו בקרב החיילים על 46% בלבד. מדובר בגידול של כ-12%. אחוזי ההצבעה במדינת ישראל בבחירות הקודמות עמדו על כ-65%.

בניגוד לשאר אזרחי מדינת ישראל, לצה"ל ישנה זכות חוקית להתחיל בהצבעה 72 שעות לפני מועד סגירת הקלפיות, בשל צרכים מבצעיים. כבר במוצאי שבת נפתחה קלפי בקריה כדי להבטיח את מימוש זכות ההצבעה של בכירים שטסו לחו"ל מיד אחר כך. "צה"ל הוא צבא דינאמי, ואנחנו חייבים להמשיך את הפעילות בשגרה לצד הבטחת מימוש זכות הבחירה", ציין אלון סלומון, יו"ר מטה הבחירות בצה"ל. ביום ראשון הצביעו כמה יחידות בחיל הים ובמג"ב בשל צרכים מבצעיים, וביום שני נפתחו עוד 40 קלפיות בפיקוד הצפון ובאזור יהודה ושומרון.

הצבעה בצפון המושלג (צילום: דו"צ)
הצבעה בצפון המושלג (צילום: דו"צ)

למרות זאת, נתון זה אינו כולל חיילים בתפקידים עורפיים שמתאפשר להם להצביע בקלפי אזרחית, ולפיכך אין הם מייצגים את דפוסי ההצבעה בצה"ל. בצבא העריכו שדפוסי ההצבעה יהיו גבוהים, "משום שמדובר בנוער סקרן שמממש את זכותו להצביע בפעם הראשונה בחייו, וחווה את החוויה בפעם הראשונה", ציין סגן יו"ר מטה הבחירות.

חיילים מזדהים בקלפי עם תעודת חוגר או קצין, ובצה"ל דאגו להגביר את המודעות לקיום הבחירות. לצד זאת, "סגלי החינוך והמפקדים עשו לא מעט פעילויות חינוך בנושא החובה האזרחית להצביע במדינה דמוקרטית, כמובן ללא היגררות לסוגיות פוליטיות", קבע אלון סלומון.

בצה"ל עשו כל שנדרש על מנת שלא יהיו הפתעות. 755 קלפיות נפרסו בכלל יחידות צה"ל, מתוכן 81 "קלפיות עתודה" (רזרביות) שמיועדות לפתיחה על פי צורך בשטח. נוסף לכך, 150 קלפיות הן ניידות שעברו בין כמה יחידות בשטח וכדי לשמש בעיקר יחידות קטנות. בבסיסים גדולים, כמו בסיס רבין (הקריה) בתל אביב או מחנה צריפין בראשון לציון – הוצבו יותר מקלפי אחת.

בנקודת תצפית נידחת או בהרי הצפון – כולם יכלו להצביע

ביום שני הופעלו באופן מתואם כ-3,000 חברי ועדות קלפי, לצד כ-6,000 קציני בחירות. הם מנצחים על התהליך המתוזמר והמסועף של הבחירות לכנסת הבאה. במטה הבחירות הצה"לי יושבים מומחי תוכן שביצעו את המשימה בעבר ובקיאים בניהול התהליך, ובצה"ל מבטיחים לנהל תהליך דמוקרטי תקין מן המדרגה הראשונה. הצבא חולק לשבעה "פיקודי בחירה" באופן טריטוריאלי – ארבעת הפיקודים (כולל פיקוד העורף), חילות האוויר והים ואגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה. בתוך אלה נכללים 33 אזורים נוספים, ולכל יחידה הוגדר אזור הבחירה שנמצא מעליה. "באמצעות קציני הבחירות אנחנו מוודאים שלכל יחידה יש איפה להצביע, ואנחנו נותנים תשומת לב מסוימת למערכים מיוחדים", אמר סגן יו"ר מטה הבחירות בצה"ל.

הצבעה במעטפות כפולות (צילום: עומר סלע, דו"צ)
הצבעה במעטפות כפולות (צילום: עומר סלע, דו"צ)

עם האוכלוסיות המיוחדות שיממשו את זכותן נמנים הכלואים בבסיסי הכליאה, בהם מחתימים כל חייל שלא רצה לממש את זכות ההצבעה על טופס המצהיר שוויתר על זכות ההצבעה. "זאת כדי לוודא מעבר לכל ספק שלכל הכלואים ניתנה זכות הבחירה", ציין אלון סלומון. מערך מיוחד נוסף הוא מערך המאושפזים, שיצביע בקלפיות אזרחיות בבתי החולים. כמו כן, חלק מבני הישיבות בצה"ל יצביעו בישיבות עצמן ובמערך מג"ן (מקא"ם, מורות חיילות, גדנ"ע ונח"ל) הפרוס בפריסה רחבה יינתן מענה מובחן.

לקראת שריקת הפתיחה העביר הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, הנחייה מיוחדת בנוגע למימוש זכות ההצבעה בבחירות לכנסת. "הוא דן בנושא באופן אישי וזאת במטרה  לוודא שאין יהיו תקלות. הוא הנחה שבכל היחידות הסגורות ויחידות השדה יחתמו המפקדים על אישור מודעות, המצהיר על כך שיש להם מענה בקלפיות. כמו כן, היה עליהם ללמוד לתת מענה הולם ונכון לפלוגות שנמצאות מחוץ ליחידה", תיאר אלון סלומון בקפדנות. עם סגירת הקלפיות יידרשו מפקדים לחתום על אישור שלפיו לכל החיילים ניתנה ההזדמנות להצביע.

"קולות החיילים" – בין 6 ל-7 מנדטים

השבוע נפתחה בכנסת ישראל חוליית פיקוד או חמ"ל מיוחד, אליו יזרמו דיווחים על פתיחת הקלפיות. ביום הבחירות יגיעו למערכת הממוחשבת עדכונים שוטפים, גם בנוגע לפתיחה וסגירה של קלפיות. בבוקר יום שני ייפתחו הקלפיות בשעה 8:00, וכל האחראים על ניהולן הונחו להגיע למקום חצי שעה קודם ואף להכין את הקלפיות לילה קודם.

חלק מהקלפיות, כאמור, ינדדו ממקום למקום. התהליך הלוגיסטי הזה, מבטיחים במטה הבחירות, יהיה מתוזמן ומדויק. "בכל מקום הכנו תקציר נסיעה ווידאנו שהנהגים מכירים את הדרך והכתובות – מהצירים והכבישים ועד לאנשי הקשר ומקומות המפגש", הבהיר אלון סלומון. "נכון לעכשיו", הוא הוסיף, "גם מזג האוויר לצידנו". במטה הבחירות הצה"לי עומדים בקשר שוטף עם חטיבת המבצעים, עם הערכות המצב של אגף המודיעין ועם משטרת ישראל, כדאי לוודא שהתהליך לא ייפגם.

על סיום המבצע והצלחת המשימה יוכלו לחתום בצה"ל רק לאחר הגעת הקלפיות לידי ועדת הבחירות המרכזית. ועדה זו היא שתספור את קולות החיילים ותישא באחריות מרגע הגעת הקלפיות לידיה, תוך הבטחת חשאיות גמורה. בצה"ל מצביעים גם עם מעטפה מזהה חיצונית בנוסף לפנימית שאינה כוללת זיהוי. עם הגעת מעטפתו של אחד החיילים הבוחרים לידי ועדת הבחירות המרכזית מזינים את פרטיו במערכת, ולאחר שרואים שלא הצביע פעמיים – נגרסת המעטפה החיצונית והפנימית נשמרת. "קולות החיילים", העריך אלון סלומון, "שווים שישה או שבעה מנדטים, וזה משמעותי ומשפיע".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן