Skip to content

נתניהו: "אפעל להקמת ממשלה רחבה ככל האפשר"

חמשת העקרונות עליהן מבטיח נתניהו לבסס את ממשלתו הבאה: "עוצמה ביטחונית אל מול האתגרים שלפנינו, ובעיקר למנוע מאיראן נשק גרעיני; אחריות כלכלית מול המשבר הגלובלי המתמשך; אחריות מדינית בחתירתנו לשלום אמת; הגברת השיוויון בנטל; והפחתת מחירי יוקר המחיה ובראשם הפחתת מחירי הדירות בישראל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פחת כבר עם היוודע תוצאות המדגמים הראשונים במגעים להקמת ממשלה חדשה.

נתניהו כבר שוחח בטלפון עם יאיר לפיד ואמר לו: "יש לנו הזדמנות לעשות דברים גדולים למען מדינת ישראל". ראש הממשלה שואף לסגור עם לפיד, בהקדם האפשרי, עסקה להקמת ממשלת אחדות, בשיתוף שתיים או שלוש מפלגות ציוניות נוספות.

עוד לפני מספר ימים הבטיח לפיד כי לפני כל סיכום עם ראש הממשלה והליכוד – ידרוש להביא לכנסת הצעת חוק לשוויון בנטל, שתאושר עוד לפני הקמת הקואליציה. עוד אמר לפיד כי לא ייכנס לממשלה שלא תחזור למו"מ מדיני עם הפלסטינים ולא ייכנס לממשלה של חרדים וימין קיצוני.

(צילום: רפי מיכאלי)
המגמה: ממשלה רחבה. נתניהו וליברמן (צילום: רפי מיכאלי)
אכזבה במטה הליכוד (צילום: רפי מיכאלי)
אכזבה במטה הליכוד (צילום: רפי מיכאלי)

בנאום קצר, שנשא ראש הממשלה בפני פעיליו, הוא אמר: "תודה רבה לאזרחי ישראל. שוב הוכחתם שישראל היא דמוקרטיה תוססת דינמית דמוקרטיה למופת ואני גאה להיות ראש הממשלה שלכם. אני מודה לכם שנתתם לי את ההזדמנות בפעם השלישית להנהיג את מדינת ישראל. זוהי זכות גדולה".

נתניהו הדגיש כי הוא רואה בתוצאות הבחירות "הזדמנות גדולה לערוך שינויים שאזרחי ישראל מייחלים להם שישרתו את כלל אזרחי ישראל" ואמר כי בכוונתו להוביל את השינויים הללו ולהרכיב ממשלה רחבה ככל הניתן.

נתניהו אמר כי ממשלתו תתבסס על חמישה עקרונות: "עוצמה ביטחונית אל מול האתגירם שלפנינו, ובעיקר למנוע מאיראן נשק גרעיני; אחריות כלכלית מול המשבר הגלובלי המתמשך; אחריות מדינית בחתירתנו לשלום אמת; הגברת השיוויון בנטל; והפחתת מחירי יוקר המחיה ובראשם הפחתת מחירי הדירות בישראל". נתניהו אמר כי כבר פתח במגעים להרכבת הממשלה הבאה.

"יהודה ושומרון, הביתה". אטיאס (צילום: שרון ליבנה)
"יהודה ושומרון, הביתה". אטיאס (צילום: שרון ליבנה)

כועסים על הפייגלינים

שרון לבנה מוסרת כי מהומה התפתחה במטה הבחירות של הליכוד בגני התערוכה בין פעילים ותיקים לבין תומכי פייגלין מוכרים. הוותיקים קראו קריאות והאשימו את הפייגלינים שהם מתפקדים לליכוד ומצביעים לבית היהודי. אחד הפעילים, דורון אטיאס, האשים אותם בכפיות טובה ואמר להם שהשר ישראל כץ השקיע מיליונים בהתנחלויות – והליכוד קיבל אפס קולות בחזרה: "יהודה ושומרון הביתה. לכו לפלסטין, לא רוצים אתכם בליכוד", צעק, המתיישבים הכניסו היום סכין בגב של הליכוד".

פעיל ליכוד מאוכזב אחר אמר: "הכנסתם לנו את פייגלין ואת חוטובלי ואת כל הקיצוניים האלה ובסוף הצבעתם לבנט. המתנחלים הם עצם בגרון של הליכוד". יואב קעטבי, פעיל כועס נוסף, אמר למגפון: "בנט לא יהיה בממשלה. עדיף ציפי לבני על בנט".

ראש הממשלה, בתגובה ראשונית, כתב בדף הפייסבוק שלו: "אני מבקש להודות למיליוני אזרחי ישראל שמימשו היום את זכותם הדמוקרטית. על פי תוצאות המדגמים ברור שאזרחי ישראל קבעו שהם רוצים שאמשיך לכהן בתפקיד ראש ממשלת ישראל, ושארכיב ממשלה רחבה כלל האפשר.

"התוצאות המסתמנות הן הזדמנות גדולה לשינויים רבים לטובת כלל אזרחי ישראל. מערכת הבחירות מאחורינו ואתגרים רבים ומורכבים לפנינו. כבר הערב אתחיל במאמצים להרכבת הממשלה הרחבה ביותר שניתן".

בנאום ניצחון שנשא יאיר לפיד בפני אוהדיו ותומכיו החוגגים, הוא אמר: "אחריות כבדה הונחה הלילה על הכתפיים של כולנו. משפט שנאמר לי לאורך כל היום ממטולה ועד אילת היה 'אל תשכח אותנו כשתהיה שם. אל תהיה כמו כל אלה שנבחרים ושוכחים'. אני לא אשכח אותם. אני לא אשכח אף אחד".

עוד אמר לפיד כי "מדינת ישראל עומדת בפני אתגרים גדולים. בפני עולם של קיפאון מדיני וחלוקה לא נכונה של הנטל. יש רק דרך אחת שאפשר להתמודד עם הכל וזה ביחד. זה המסר שאזרחי ישראל שידרו הערב, הם אמרו 'לא לאנטי דמוקרטיה".

למרות האכזבה מהתוצאות מנסה יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ, ליצור גוש חוסם לנתניהו וכבר פתחה במגעים עם מפלגות הגוש של המרכז והשמאל. יחימוביץ הגיבה על התוצאה: "אין ספק שמתחוללת לנגד עינינו דרמה פוליטית, שאת תוצאותיה הסופיות נדע רק בבוקר, ונחכה לתוצאות האמת. יש סיכוי גבוה למהפך, ולסוף ממשלת נתניהו. אעשה כל שביכולתי וכבר התחלתי לעשות זאת במהלך הערב – כדי לייצר קואליציה על בסיס חברתי כלכלי שתניע גם תהליך מדיני. נוצרה כאן הזדמנות שלא אתן להחמיצה לשחרר את אזרחי מדינת ישראל מהתעללותה של ממשלת נתניהו, ואת המגעים האלה יש לעשות ברצינות ובדיסקרטיות, כי גורלה של החברה הישראלית תלוי בכך".

בנאום שנשאה בפני פעילי מפלגתה אמרה יחימוביץ' כי שוחחה עם יאיר לפיד, ציפי לבני, זהבה גלאון ועם הסיעות החרדיות. "יש סיכוי מאוד מאוד גבוה שבנימין נתניהו לא יוכל להרכיב מחר ממשלה", אמרה לפעילי הליכוד. "יש כוחות שיכולים לחבור יחד ולהקים ממשלה אחרת. כל עוד נתניהו ראש ממשלה, שום דבר לא ישתנה. לא נזחל חזרה לממשלה הזאת שמעמיקה פערים".

ציפי לבני, ראשת התנועה, הכריזה בפני פעילי תנועתה כי אינה מתכוונת לעזוב. "אני אשאר כדי להשלים את המשימה שלקחנו כולנו על עצמנו", אמרה. היא הדגישה כי למרות התוצאות המעט מאכזבות, "אני מחייכת כי אני זוכרת שחזרנו ואמרנו 'אנחנו כאן כדי להגדיל את הגוש ולייצר אלטרנטיבה' – וזה מה שקרה הערב במדינת ישראל. נכנסנו למערכת הבחירות הזאת כשאנשים אמרו: אין מה לעשות, וחזרנו ואמרנו 'אנחנו נשנה – וכשאמרו לנו 'אתם מפצלים', אמרנו 'לא'. נתנו אפשרות להרבה שלא היה להם למי להצביע אופציה".

"קודם המדינה - אחר כך המפלגה". לבני (צילום: ליאור גרונדמן)
"קודם המדינה - אחר כך המפלגה". לבני (צילום: ליאור גרונדמן)

לבני הוסיפה: "מיום כניסתי לחיים הציבוריים אמרתי – קודם המדינה, אחר כך המפלגה בסוף אני – וזה יהיה סדר קבלת ההחלטות שלנו, כך יראו השיקולים שלנו. קודם המדינה אחר כך המפלגה בסוף אנחנו. הערב הזה בישראל יש הזדמנות גדולה לעשות שינוי במדיניות שהובילה אותנו עד היום. זה תלוי לא רק בנו אבל גם בנו ובהחלטות שנקבל, בסדר עדיפויות שלנו וביכולת שלנו לעבוד עם גורמים אחרים שעד עכשיו אולי היו יריבים ועכשיו צריך לשים בצד הכול, לשכוח מהקמפיין, לשכוח מההשמצות ולהגיד שאנחנו עכשיו פועלים בכדי לשנות את המדיניות הרעה שבה הובילו את ישראל עד היום. נעשה את זה כשאנו באים נקיים מכל דבר שקרה בשמונה שבועות האלה – נחשוב עליכם ועל טובת המדינה. זו הבטחה לא רק בשמי אלא בשם כל החברים שעומדים כאן על הבמה".

בדברים שנשא בפני פעילי הבית היהודי, אמר נפתלי בנט: "היום הקמנו בית חדש במדינת ישראל, בית חדש למי שרוצה ישראל שבטוחה בעצמה, שמאמינה בכוחה. היום ישראל חוזרת לעצמה. אויבינו יידעו שעם מדינת ישראל לא מתעסקים. היום הקמנו בית חדש לכל מי שאוהב את צה"ל ולוחמיו, לכל מי שלא מוכן שיכבלו ללוחמים שלנו את הידיים ויקראו להם פה ובחוץ פושעי מלחמה".

בנט הוסיף: "בבית הזה אנחנו נפעל לייצר שוויון הזדמנויות לכל ילדי ישראל. שילד שנולד בירוחם – יוכל להצליח כמו ילד שנולד ברמת השרון. זו האחריות שלנו. היום הקמנו בית חדש למי שרוצה שכל ילד בעם ישראל, דתי וחילוני, יידע מי היה הרמב"ם, מי היה יוני נתניהו ומי היו עמנואל מורנו וש"י עגנון. בית בו כל ילד יידע מה זה קידוש. שכל ילד יכבד את הוריו ומוריו".

בתגובה לתוצאות המדגמים אומר מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי ש"העם אמר את דברו בעד סדר יום של חופש דת ושוויון בנטל.ישראל זקוקה בדחיפות לממשלה אזרחית יציבה ואחראית, תוצאות הבחירות מאפשרות להקים אותה וממחישות כמה חיוני לעשות זאת. רק ממשלה כזו תאפשר לבצע את המהפכה הדרושה להצלת הציונות, לקדם מדיניות כלכלית רציונלית שאינה שבויה בידי פוליטיקאים חרדים, שוויון בנטל בצבא, להנהיג תוכנית ליבה חובה, להנהיג נישואים אזרחיים, לפתוח שערי גיור מסביר פנים ומקל בפני העולים,לנהל מלחמת חורמה בהדרת נשים ולחזק את השותפות האסטרטגית עם יהדות התפוצות. הגיע הזמן שגם נתניהו יבין שמפלגות לא ציוניות שמסכנות את עתיד כלכלת המדינה ובטחונה אינן יכולות להיות שותפים טבעיים. על נתניהו להצדיק את ההזדמנות הנוספת שכנראה קיבל להוביל את המדינה, להוכיח שהוא מנהיג לאומי שמוכן לקחת סיכונים ולהקים את הממשלה האזרחית שהעם כל כך רוצה. על יתר המפלגות שקבלו אמון מציבורים רחבים בעם, ששותפים לנשיאה בנטל, להתגבר על משקעים אישיים ורטוריקת בחירות תוך העדפת טובת המדינה והחברה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן