Skip to content

בנט: חזרנו למרכז הבמה הפוליטית

דומה שהציבור הדתי לאומי לא חש את גוו זקוף כך מאז רצח רבין. "היום אנחנו שוב עושים היסטוריה", אמר נפתלי בנט בנאומו הלילה, "תחילה ביצענו איחוד היסטורי של המפלגות שלנו... הפסקנו להיות מפלגה סקטוריאלית. הבית שלנו הוא של כולם. לא נבחרנו לשלוט אלא לשרת. אנו מתחייבים להיות שליחים נאמנים לכל עם ישראל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"משהו חדש מתחיל…" פתח בנט את נאום הניצחון שלו והיה חשמל באוויר. דומה שהציבור הדתי לאומי לא חש את גוו זקוף כך מאז רצח רבין, ובוודאי שמאז קרע ההתנתקות. נפתלי בנט הצליח כבמטה קסם להפיח רוח חדשה ורעננה בציבור שחש מרומה, נרדף ומודר. לפי תפיסתו – על לא עוול בכפיו. יש כאן עוד דבר שמרגיש מאוד אמיתי – החיבור בין דתיים, חילוניים, הרצון לחבק באחווה (אחים ואחיות שלי) את כל הקבוצות במדינת ישראל – יהודים וערבים, דרוזים, עולים ותיקים, עניים ועשירים. הציבור במפד"ל פחות רגיל לכך, האיחוד והמודל החדש שמביא איתו בנט בהחלט מהווים שינוי ומחייב את ותיקי המפד"ל להתעדכן.

כשבנט עלה לבמה, ישבו אורי אריאל וניסים סמוליאנקי בירכתי האולם, כל אחד עם רעייתו – וההבעה על פניהם הייתה של: בואו ונראה מה הילד מסוגל לעשות…

משהו חדש מתחיל. בנט בנאום הניצחון (צילום: נתנאל אריאל)
משהו חדש מתחיל. בנט בנאום הניצחון (צילום: נתנאל אריאל)

בבנט יש משהו מחשמל בהחלט, משהו שמזכיר לי כל כך את ביבי בימיו הראשונים. תמיד תמיד נסוך על פניו חיוך. גם כאשר הוא מונה בפני ציפי לבני בראיון אצל עודד בן עמי את האסונות, כדבריו, שהביאה על מדינת ישראל דרכה המדינית – הוא אומר זאת כשחיוך מרוח על פניו וזה מרתק אותך למסך.

מציגים חזית אחת

הרבה לפני שבנט הגיע, מעט אחרי תוצאות המדגמים, צוותי תקשורת מקומית וזרה עטו על כל המועמדים. אורית סטרוק, למשל, הסבירה בסבלנות ובחיוך מתוק שהיא קיבלה טלפונים מבכירי המשטרה בחברון לאור הזכייה, אף שבתקשורת פורסם שהיא מנסה לבצע פעולות תג מחיר נגד משטרת חברון…

אורית סטרוק - משטרת חברון מברכת
אורית סטרוק - משטרת חברון מברכת (צילום: רעות וילף)

כל הנבחרים כולם מציגים חזית אחת, מגדירים את הקמפיין של הליכוד ושל ש"ס נגד "הבית היהודי" כלא ראוי, ואפילו "נבזי" – אבל הם ממשיכים להשאיר את כל הדרכים פתוחות לקואליציה, ונזהרים בכבודו של הרב עובדיה יוסף ושל ביבי.

הרב בן דהן, למשל, שמוכר לי אישית במשך עשרות שנים, ואשר ש"ס שמחו  כשבסופו של דבר הודח מתפקידו כמנכ"ל בתי הדין הרבניים, מטעים שהוא ינצל את כישוריו לשאת ולתת עם חרדים כדי להתברג בקואליציה רחבה: ליכוד, בנט, ש"ס חרדים. חיבור עם מפלגת "יש עתיד" גם הוא מתקבל בהבנה.

גם מוטי יוגב, מי שהיה מזכ"ל בני עקיבא, מג"ד בצה"ל בעל ניסיון ארגוני עשיר – מסביר בחן שהמפלגה נועדה לשרת את עם ישראל, ושמדובר בחזית של אנשים אחראים, שלא ייתפסו לקיצוניות. הוא הדגיש שאפשר לשבת בכל סוג של קואליציה שנתניהו ירכיב. איך בדיוק יתבצע האיחוד של הבית היהודי עצמו, והחיבור עם ש"ס ועם יאיר לפיד – אף אחד לא ממש אומר, קשה גם לחשוב עליו…

בנט בוחר להתחיל את נאום הבחירות שלו בהאדרת חיילי צה"ל, וזוכה לתשואות רמות. בכלל, המנייירות של בנט מתאימות בהחלט לאלה של ראש ממשלה מיועד. נאומו רהוט, ברור ומוקפד. הוא מלווה בשומרי ראש מחשש שיימעך על ידי התקשורת וכל מי שירצו לחבק אותו. בנט מגדיר היטב את מטרתו: "היום הקמנו בית חדש לכל מי שאוהב את צבא ההגנה לישראל ואת לוחמיו, ולכל מי שלא מוכן שיקראו להם פה ובחוץ פושעי מלחמה. המבחן יהיה אם נוכל להילחם למען מדינת ישראל (ברווחה, שוויון וכלכלה – ט.א.) כמו שאנו יודעים להילחם על ארץ ישראל". יש כאן מסר נוקב וחד משמעי – אבל בהחלט מורכב.

גישה פייסנית, בוגרת

כאשר מוטי יוגב ממלא את פיו מים לגבי הקמפיין השלילי שהובילו נגד מפלגתו, ומשיב שוב ושוב לתקשורת הזרה כי "הבית היהודי, תעשה הכול למען עם ישראל, ושזה לא כולל מעשים קיצוניים, כי מדובר כאן בהחלט במפלגה אחראית שאוהבת את עם ישראל" – אפשר לומר בזהירות שהשיח הישיר שמלווה את הימין הדתי לאומי מאז 95, פס מהעולם ויש אימוץ של גישה פייסנית ובוגרת יותר.

בנט הזמין את הנבחרים לבמה
בנט הזמין את הנבחרים לבמה (צילום: נתנאל אריאל)

נאום בנט: "חיילי צה"ל, אתם הגיבורים שלנו, ברגע שאנחנו פה – החיילים שלנו שומרים עלינו. אחים ואחיות שלי היום הקמנו בית חדש במדינת ישראל. בית של דתיים, חילונים, חרדים, עולים, דרוזים, ערבים ויהודים, עולים וותיקים – היום ישראל חוזרת לעצמה. הבית היהודי הוא הבית של כולם. למי שרוצה בית חדש, היום הקמנו בית חדש לכל מי שאוהב את צבא ההגנה לישראל ואת לוחמיו ולכל מי שלא מוכן שיקראו להם פה ובחוץ פושעי מלחמה. שהם הסיבה שאנחנו יכולים לחגוג כאן הערב. אוהבים את צה"ל (שירה) היום הקמנו בית חדש שלא יהיה שבוי על ידי טייקונים – ויעשה למען הורדת יוקר המחיה. ניבחן אם נוכל להילחם על שאר הדברים כמו שאנחנו יודעים להלחם על ארץ ישראל.

מימי בן גוריון היינו שותפים

"בבית הזה נפעל לייצר שוויון הזדמנויות לכל עם ישראל. האחריות שלנו היא שילד שנולד בירוחם תהיה לו הזדמנות שווה לזו של ילד ברמת השרון. בו כל ילד ידע מי זה יוני נתניהו ושי עגנון. היום הקמנו בית גאה למי שרוצה ציונות בריאה ולא מתרפסת. למי שיודע לומר אני לא מהאו"ם אני בעד מדינת ישראל. אנחנו לא נתנצל על זה לעולם. היום הקמנו בית חדש לכל מי שאוהב את ארץ ישראל. בית שבו אנו רואים את טביעות רגליהם של אבותינו. אין שתי אמיתות: ארץ ישראל שייכת לעם ישראל. חברים, הבית הזה הוקם על קרקע יציבה. הציונות הדתית היתה שותפה להקמת המדינה, המגדלור של מדינת ישראל. בשקט ובצניעות. עכו ולוד מלאים באנשים שלנו. היום אנחנו חזקים ובטוחים מספיק בדרכנו. אנחנו יודעים שהמשימה של הדור שלנו היא להחזיר את הנשמה לעם ישראל. נצעד בביטחון כפי שצעדנו בבטחה. מימי בן גוריון היינו שותפים מרכזיים למנהיגים.

"היום אנחנו שוב עושים היסטוריה. תחילה ביצענו איחוד היסטורי של המפלגות שלנו. שותפי ורעי – אורי אריאל, חזרנו – בני הציונות הדתית – להיות גורם משפיע. חזרנו למרכז המפה הפוליטית. אבל היום עשינו עוד היסטוריה – הפסקנו להיות מפלגה סקטוריאלית. הבית שלנו הוא של כולם. לא נבחרנו לשלוט אלא לשרת. אנו מתחייבים להיות שליחים נאמנים לכל עם ישראל. הבטחנו שמשהו חדש מתחיל. מחר נתחיל לקיים. רק אם נצטייד באמונה ובענווה. תודה לכם, אלפי הפעילים המדהימים… שחרשו את מדינת ישראל בחודשים האחרונים. אני אוהב אתכם. אני רוצה להגיד תודה לכל חברי הסיעה המדהימה שלנו והערכית והפריפריאלית ביותר. תודה מיוחדת לצוות הקמפיין בראשות משה קלוגהלף. תודה לקודמיי בתפקיד – הרשקוביץ, זבולון אורלב. תודה לחבריי למשימת המהלך, הרב רונצקי ואיילת שקד, תודה אחרונה למשפחה המקסימה שלי. לאימא ואבא שלי, אחי, לילדים שלי, ומעל הכול – לאשתי גילת. תודה גילתי…"

אורי אורבך נדחק הצדה

רק לאדם אחד בנט בוחר לא להודות, ולא נראה שהוא סתם שכח – אורי אורבך, שלמעשה זז ממקומו בהנהגת המפלגה כדי להעניק אותו לנפתלי בנט, ונדחק בסופו של יום הרחק למקום הששי… ראיתי אותו חומק מן הבמה בשלבים מאוחרים של הערב, מחויך משהו, ממש לא מזמין מישהו לראיין אותו.

ובנט מסיים: "לדברי הרב קוק 'אם נחרבנו ונחרב העולם עמנו על ידי שנאת חינם – נשוב להיבנות… באהבת חינם'. אני סבור שאני מדבר בשם כולכם, בשם עם ישראל, כשאני אומר אני אוהב את: ארץ ישראל, עם ישראל, תורת ישראל, מדינת ישראל, את צבא ההגנה לישראל. אני רוצה לקרוא לכל חברי הסיעה אחים ואחיות שלי – כולם עולים לבמה… משהו מתחיל".

[related-posts]

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן