Skip to content

ואן הרפן, הדפיסי לי בגד בתלת-ממד

השבוע הציגה בפריז מעצבת-העל ההולנדית איריס ואן הרפן את קולקציית סתיו-חורף 2013. שניים מהפריטים בקולקציה נוצרו באמצעות הדפסת תלת-ממד, בשיתוף פעולה עם פרופסור נרי אוקסמן, האדריכלית ג'וליה קורנר והחברות סטרטסיס ומטריאליס. ויש גם נקודה ישראלית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הדגם הראשון שהודפס באמצעות מדפסת תלת-ממד והוצג על המסלול בשבוע האופנה בפריז היה חצאית ועליונית בצורת מעטפת. ואן הרפן עיצבה אותו בשיתוף עם פרופסור נרי אוקסמן – אמנית, אדריכלית ומעצבת ממעבדת המדיה שבמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT).

חצאית ועליונית בעיצוב ואן הרפן (בשיתוף עם פרופ' אוקסמן). צילום: סטרטסיס
חצאית ועליונית בעיצוב ואן הרפן (בשיתוף עם פרופ' אוקסמן). צילום: סטרטסיס

פריט אחר בקולקציה הייחודית היה אינטרפרטציה של ואן הרפן לשמלה השחורה הקטנה. בקולקציה קודמת (‘Hybrid Holism’) עיצבה ואן הרפן בשיתוף עם האדריכלית האוסטרלית ג'וליה קורנר (Julia Koerner) ומעצבי החברה הבלגית מטריאליס (Materialise) שמלה חצי שקופה, שדמתה לדבש נוזלי שנקרש. בקולקציה הנוכחית ניסתה החבורה חומר גלם חדש ונעזרה בדיוק של קרני לייזר על מנת ליצור שמלה שחורה גמישה ורכה בעלת מרקם מורכב. הם אתגרו עד הקצה את יכולות ההדפסה בתלת-ממד והוכיחו בשנית שכשאופנה וטכנולוגית-על נפגשים "השמים הם הגבול".

שמלה שחורה קטנה בעיצוב ואן הארפן (בשיתוף עם קורנר ומעצבי חברת מטריאליס). צילום: סטרטסיס
שמלה שחורה קטנה בעיצוב ואן הארפן (בשיתוף עם קורנר ומעצבי חברת מטריאליס). צילום: סטרטסיס

"חשוב לי להעביר את המסר שאופנה היא הרבה מעבר לצרכנות", אומרת ואן הרפן, "אופנה היא גם התחלות חדשות וביטוי עצמי ולכן העבודה שלי מתחילה מרעיונות מופשטים ושימוש בטכנולוגיות חדשות ולא מהמצאה מחדש של רעיונות מהעבר. אני מוצאת את תהליך ההדפסה בתלת-ממד מרתק משום שאני סבורה שבקרוב מאוד ייוצרו הבגדים שאנו לובשים באמצעות טכנולוגיה זו. זוהי דרך שונה של ייצור שאני בטוחה שתהיה מקור השראה גדול למעצבים."

פריטי הקולקציה נוצרו על-ידי שימוש בטכנולוגיית הדפסה ייחודית של סטרטסיס, במדפסת מדגם Objet Connex Multi-material. סטרטסיס (.Stratasys Ltd) היא חברה ישראלית, פרי מיזוג בין החברות סטרטסיס ואובג'ט, המפעילה משרדים בארה"ב ובישראל (רחובות). החברה מייצרת מדפסות תלת-ממד שמאפשרות ליצרנים ולמעצבים תעשייתיים לקצר את פרק הזמן שנדרש משלב תכנון המוצר עד שלב השיווק.

"היכולת להדפיס ברמות רכות, גמישות ושקיפות שונות נתנה לנו השראה לעצב 'עור שני' לגוף, שמשמש מעין שריון", מספרת פרופסור אוקסמן, "עיצבנו לא רק את הבגד אלא גם את התנועה שלו. הטכנולוגיות החדשות מאפשרות לנו מעבר מתפירה עלית מסורתית ('הוט קוטור') ל'תפירה טכנולוגית' ('טק קוטור'). המחטים הוחלפו על-ידי קוד."

בקיץ האחרון הציגה אוקסמן שתי עבודות עיצוב שלה, שנוצרו בהדפסת תלת-ממד בשיתוף עם חברת סטרטסיס, במסגרת תערוכה בשם "Multiversités Créatives" במרכז ז'ורז' פומפידו (המוזיאון לאמנות מודרנית) שבפריז. ואן הרפן נחשפה לעולם ההדפסה בתלת-ממד בעקבות היכרותה עם אוקסמן.

* * *

רוצים לדעת עוד? צפו בסרטון הווידאו בו פרופסור אוקסמן מציגה את עצמה ומתארת את המהפכה שנוצרה באמנות ובעיצוב עם התפתחות טכנולוגית ההדפסה בתלת-ממד:


error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן