Skip to content

הלם בבריטניה: הסבתא שהבריחה קוקאין לאינדונזיה נידונה למוות

עונש המוות נגזר עליה אף שהתביעה ביקשה מאסר בלבד. לינדזי סאנדיפורד, שנלכדה עם הסמים במאי, מסרבת לראות מבקרים בכלאה. שר החוץ הייג פועל מול האינדונזים במאמץ לשכנעם להמתיק את גזר הדין
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לינדזי ג'ון סאנדיפורד ידעה שהיא צפויה לעונש חמור. אינדונזיה לא עושה יותר מדי הנחות לעברייני סמים וסאנדיפורד, סבתא בת 56, חטאה בדיוק בכך. היא נעצרה בנמל התעופה דנפאסאר בחודש מאי האחרון, כשברשותה 4.79 קילוגרמים של קוקאין בשווי 2.4 מיליון דולר, שהוסתרו בדופן מזוודתה. התביעה הודיעה שתדרוש לפסוק לה 15 שנות מאסר – עונש חמור מאוד עבור אישה בגילה, ובמיוחד כשמדובר במערכת כליאה נוקשה במיוחד. סאנדיפורד אף הסגירה את שותפיה להברחה, ורשת שלמה נלכדה על ידי המשטרה המקומית. אבל כל זה לא עזר לה: בית המשפט האינדונזי חרץ את דינה למוות בידי כיתת יורים.

"מצאנו את לינדזי סאנדיפורד אשמה באופן משכנע וחוקי לחלוטין ביבוא סמים… וגזרנו על הנאשמת גזר דין מוות", הודיע השופט האינדונזי אמסר סימאנג'ונטאק בבית המשפט של מחוז דנפאסאר אתמול.

משטרת אינדונזיה טענה כי סאנדיפורד עמדה במרכזה של רשת הברחת סמים שבה היו שותפים שלושה בריטים אחרים וכן אזרח הודי, שאף הם נעצרו. סאנדיפורד אמרה כי אנשי הרשת איימו על חיי ילדיה ואילצו אותה, תחת איומים אלה, לסייע להם. התביעה, כאמור, נמנעה מדרישת גזר דין מוות – אבל בית המשפט ניצל את סמכותו וגזר עליה את העונש הקשה ביותר הקבוע בחוק. בפסק הדין נקבע כי היא הודתה בפשעה, גרמה נזק למדיניותה של אינדונזיה בנושא זה ופגעה במוניטין של האי באלי כאתר תיירות מבוקש.

סאנדיפורד ההמומה פרצה בבכי והובלה אל מחוץ לאולם בית המשפט כשהיא מכסה את פניה בסארונג. עורכי דינה הודיעו מייד כי יערערו על גזר הדין לערכאה שיפוטית גבוהה יותר.

השומרים בכלא שבו שוהה סאנדיפורד סיפרו כי מרבית היום מיררה בבכי בתאה וסירבה לראות פני איש. גם אחותה, הילארי פארסונס, הגיעה לבקרה בכלא, אבל סאנדיפורד סירבה אף לעזוב את התא ולהיכנס לאזור הביקורים. לבסוף, הסכימו בכלא באופן חריג ללוות את האחות אל תאה של הנידונה למוות במה שהוגדר כנסיבות בלתי רגילות.

סאנדיפורד מוחזקת בתא אחד יחד עם תריסר אסירות נוספות, המצויות במעצר או שהליכי המשפט שלהן טרם הסתיימו. בקרוב תועבר לתא הנידונות למוות בכלא קרובוקאן, בו שוהות כבר ארבע אזרחיות זרות אחרות. באינדונזיה כולה כלואים כמאתיים אסירים העומדים בפני הוצאה להורג לאחר שנדונו למוות.

תהליך הערעור על גזר הדין צפוי לארוך שנים ארוכות, ואם כל אלה יידחו יהיה עליה לתלות את תקוותה האחרונה בחנינה האישית שבסמכות נשיא אינדונזיה להעניק לה. אינדונזיה לא הוציאה איש להורג מאז 2008, אז נורו למוות המחבלים שביצעו את הפיגוע ההמוני באי באלי. פרשנים רבים הניחו שההפסקה הארוכה היא דרכה של ממשלת אינדונזיה להעביר את המסר כי עונש זה לא יוצא עוד אל הפועל. אלא שלפני כחודש, בחג המולד של 2012, הודיעה התביעה הכללית כי עשרה נדיונים למוות יוצאו להורג בשנת 2013. 

שר המדינה הבריטי לענייני חוץ, הוגו סווייר, הודיע מייד לאחר מתן גזר הדין כי בריטניה מתנגדת לעונש מוות וממשיכה לספק סיוע קונסולרי לסאנדיפורד ולבני משפחתה. שר החוץ, ויליאם הייג, פועל מול עמיתו האינדונזי כדי לנסות ולהמתיק את העונש.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן