Skip to content

שעתיים וחצי דנו נתניהו ולפיד במתווה להסכם קואליציוני

השניים נפגשו בצהריים במעונו הרשמי של ראש הממשלה בירושלים. בהודעה משותפת שהוציאו השניים נאמר: "ראש הממשלה נתניהו ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד דנו באתגרים שעומדים בפני המדינה ובדרכים להתמודד איתם וקבעו להיפגש שוב בקרוב". בינתיים הסתיימה ספירת הקולות במעטפות הכפולות. התוצאה: מנדט נוסף לבנט על חשבון טיבי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רשמי וסופי: קדימה עוברת את אחוז החסימה, "הבית היהודי" בראשות בנט זוכה למנדט ה-12 ורע"מ תע"ל מאבדת מנדט ויורדת לארבעה מנדטים. אלו התוצאות לאחר סיום ספירת המעטפות הכפולות – אך עדיין לפני החישובים של 'חוק באדר עופר', לחלוקת המנדטים הסופית.

לחברי הכנסת של הבית היהודי צפויה להצטרף שולי מועלם, אלמנתו של סגן אלוף משה מועלם שנהרג באסון המסוקים. ברשימת קדימה נכנסים לכנסת חברי הכנסת שאול מופז וישראל חסון. יוחנן פלסנר, השלישי ברשימה, נשאר בחוץ. רע"מ תע"ל איבדה לעומת זה את ח"כ טאלב א-סנע, לאחר 20 שנה בכנסת.

מה שנראה היה קודם כשוויון בין הגושים, הופך להיות ליתרון של הגוש הימני-דתי: 61:59 לטובת הימין. לכן, גם האפשרות התיאורטית שהייתה קיימת אתמול ליצור גוש חוסם נגד ממשלה בראשות נתניהו – ירדה מן הפרק.

עפ"י הנתונים הרשמיים של ועדת הבחירות המרכזית שיעור ההצבעה בבחירות היה  67.79%. מתוך 5,656,133 בעלי זכות הבחירה הצביעו:  3,834,136. מתוך כלל פתקי ההצבעה נמצאו 40,915 קולות פסולים ומעטפות ללא פתקי הצבעה. אחוז החסימה ממספר הקולות הכשרים עמד על    75,864 קולות שהם 2 אחוזים מסה"כ הקולות הכשרים.

בינתיים החל כבר למעשה המו"מ להרכבת הממשלה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש בצהריים במעונו הרשמי בירושלים עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. בהודעה משותפת שהוציאו השניים לאחר הפגישה נאמר כי הפגישה שנמשכה שעתיים וחצי התנהלה באווירה טובה מאוד. "ראש הממשלה נתניהו ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד דנו באתגרים שעומדים בפני המדינה ובדרכים להתמודד איתם וקבעו להיפגש שוב בקרוב".

בתוך כך המפלגות מתחילות להתארגן לקראת המו"מ הרשמי ביניהן. יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, כבר מינה את הצוות שינהל בעבורו את המו"מ עם הליכוד. בראש הצוות עומד תא"ל (מיל.) הילל קוברינסקי, מי שניהל את קמפיין "יש עתיד" בבחירות. לצדו יעמדו אורי שני – שעבד לצד אריאל שרון וניהל עבורו את המגעים הפוליטיים – ודני וסלי. את הצוות ילוו עורכי הדין רונן אביאני וגיא בוסי, יועציה המשפטיים של מפלגת יש עתיד.

במכתב ששיגר הערב יאיר לפיד לפעילי וחברי מפלגתו, באמצעות הדואר האלקטרוני, הוא כותב: "אני נמצא עכשיו בתחילתו של מו"מ שעומד להיות לא פשוט, אבל אני כבר יכול לומר לכם שהוא מורכב בעיקר משמועות, וספקולציות, וכמויות אינסופיות של מלל… דווקא בתנאים האלה, המשימה הראשונה שלי ברורה: להישאר ממוקד ולזכור שמי ששלח אותי לכנסת ואולי לממשלה זו לא התקשורת, אלא אתם. אנשים שבאו לעבוד כשהם חפים מכל ציניות, שמצפים ממני להישאר ממוקד במה שחשוב, שיודעים ש'שיוויון בנטל' או 'מעמד הביניים' אינן סיסמאות קמפיין אלא בעיות הנוגעות לחייהם האמיתיים של אנשים אמיתיים.

"ואנחנו צריכים לזכור עוד דבר, שהוא בעיני החשוב ביותר: לא סיימנו את המשימה ביום שלישי האחרון, אלא רק התחלנו. אנחנו נכנסים היום למסע ארוך שבסופו אנחנו צריכים לעלות בדירוג במקום אחד – במקום המפלגה השניה בגודלה בישראל, עלינו להיות המפלגה הראשונה", נאמר במכתבו של יאיר לפיד.

גם בליכוד ביתנו נערכים למו"מ ומבקביל מנהלים הידברויות שקטות עם השותפים האפשריים לממשלת. רק היום אחר הצהריים התקשר ראש הממשלה לנפתלי בנט, יותר מיממה אחרי שהתקשר לאלי ישי מש"ס. נתניהו עושה מאמץ רב מאוד כדי לשמור את ש"ס בממשלה – ובמקביל להגיע לנוסחה של שוויון בנטל, שתהיה מקובלת על יאיר לפיד. אבל במפלגתו של לפיד חזרו ואמרו כל הדוברים שהתראיינו, כי אין בכוונתם לוותר על דרישותיהם בנושא השוויון בנטל.

בין נתניהו, למספר 2 אצלו, אביגדור ליברמן, ישנו הבדל בניואנסים. בעוד נתניהו עושה כל מאמץ לשמור על ש"ס בפנים, ליברמן מדגיש בכל התבטאויותיו ומגעיו כי מי שיצטרך להסיק מסקנות ולוותר – הם החרדים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח הערב גם עם ראשי המפלגות הציוניות האחרות: עם יו"ר מרצ, זהבה גלאון, יו"ר העבודה שלי יחימוביץ', יו"ר התנועה ציפי לבני ויו"ר קדימה, שאול מופז. בהמשך הערב הוא צפוי לשוחח גם עם יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ׳. בהודעה שפורסמה מטעם הליכוד נאמר ששיחותיו של נתניהו  נעשו "במסגרת מאמציו של רה"מ בנימין נתניהו להקים ממשלה רחבה ככל שניתן".

בשיחתו עם יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', הציע לה ראש הממשלה להיפגש ולשוחח על אפשרות של הצטרפות לממשלה. יחימוביץ' אמרה לנתניהו כי הוא יודע טוב מרבים אחרים עד כמה עמוקה התהום הפעורה ביניהם בכל הנוגע לכלכלה ולחברה בישראל, וכי לא תתן יד להמשך ריסוקה של החברה הישראלית בתמורה לכיסאות בממשלה. "בכוונתנו להיות אופוזיציה חריפה וקשה לצעדים שאתה מתכוון לעשות. בכל הנוגע למו"מ המדיני שיש לחדשו בדחיפות – מפלגת העבודה תתמוך בכל צעד כזה ותעניק לו גיבוי מהאופוזיציה".

יחימוביץ' אמרה לראש הממשלה כי היא מכבדת את ההזמנה לפגישה וכמובן תגיע אליה, והדגישה כי אין מדובר בעניין אישי אלא בפערים אידיאולוגים ופוליטיים שאינם ניתנים לגישור. "הציבור החליט שנהיה באופוזיציה ואנו נכבד את ההכרעה הדמוקרטית".

1 Comment

  1. שאול א.
    24 בינואר 2013 @ 14:50

    שתי ציפורים במכה אחת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן