Skip to content

מסתמן: קואליציה בלי ש"ס. הסיכוי לפשרה – קלוש ביותר

"לא באתי בשביל כיסא, כי כיסא כבר היה לי", כותב יאיר לפיד בעמוד הפייסבוק שלו. "באנו לשנות באמת. מה שהיו העקרונות שלנו בשבוע שעבר, הם גם העקרונות שלנו היום: השיוויון בנטל, הדאגה למעמד הביניים בנושאים כמו חינוך ודיור, שינוי שיטת הממשל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במו"מ להרכבת הקואליציה הולכת ומסתמן תוואי של ממשלה ללא ש"ס. כך מעריכים גורמים המקורבים למו"מ.

לא מוותר בנושא השוויון בנטל. לפיד (צילום: ליאור גרונדמן)
לא מוותר בנושא השוויון בנטל. לפיד (צילום: ליאור גרונדמן)

בדברים שכתב בעמוד הפייסבוק שלו אומר לפיד, כי איש אינו דן, בשלב זה, על חלוקת התיקים. "מה הכי חשוב עכשיו? סבלנות", כותב לפיד. "למה? כי מה שקורה כרגע הוא לא מו"מ קואליציוני ואפילו לא התחלה שלו, אבל לך תסביר למערכת הפוליטית שהיא צריכה לחכות חודש. מיד כל אחד טוען שהוא מכיר מישהו שנשבע שהוא שמע מאחד שיודע, שיש לו קשר ישיר לבכיר, שאמר שהוא פגש מקור מוסמך, שיודע בבירור…. ש…. שמה בעצם? מישהו באמת חושב שכך נסגרים הדברים? זה סתם מחול חרבות תקשורתי שבינו לבין המציאות אין שום קשר".

לפיד ממשיך וכותב: "אף אחד עוד לא מדבר על תיקים, איש אינו יודע מה יהיה הרכב הממשלה. מה אנחנו נעשה בינתיים? מה שעשינו עד עכשיו. נשאר רגועים, קרי רוח, לא נסבך דברים פשוטים. אני מזכיר לכם את מה שאמרתי כבר ביום הראשון: לא באתי בשביל כיסא, כי כיסא כבר היה לי. באנו לשנות באמת. מה שהיו העקרונות שלנו בשבוע שעבר, הם גם העקרונות שלנו היום: השיוויון בנטל, הדאגה למעמד הביניים בנושאים כמו חינוך ודיור, שינוי שיטת הממשל. איך ניישם אותם? לאט, בסבלנות, בנחישות, בלי לקפוץ מעל הפופיק ובלי להתייחס לרעשי הרקע. איך אתם יכולים לעזור? בזה שלא תילחצו, לא תתרשמו מכותרות, תנו בנו אמון. מנהיגות היא היכולת להציב מטרות ואז לחתור אליהן בלי להתבלבל. זה מה שאנחנו עושים עכשיו".

גורמים המקורבים למו"מ אומרים כי למרות שלפיד ומפלגתו מציגים פומבית עמדה, שלפיה הם אינם פוסלים שום מפלגה – הם אינם מוכנים לוותר על דרישתם לשוויון בנטל ואינם מוכנים להתפשר, כדי לאפשר גם לש"ס להיות חלק מהממשלה. למרות שראש הממשלה, בנימין נתניהו, עוד לא ויתר על המאמץ להשאיר את ש"ס בממשלה, הסיכוי להגיע לפשרה בעניין השוויון בנטל נראה קלוש מאוד.

בינתיים גם מסתמנת חזית חרדית נגד יאיר לפיד ותכניות השוויון בנטל, במשא-ומתן הקואליציוני עם נתניהו. "יש עתיד אמנם קיבלה 19 מנדטים, אבל יהדות התורה וש"ס יחד קיבלו 18", אמר היום בצהריים חבר הכנסת משה גפני מיהדות התורה לגלי צה"ל. "אנחנו הולכים יחד עם ש"ס בנושאים העקרוניים: גם בנושא של הססטוס קוו, בנושאים הדתיים ובגיוס בני הישיבות. אי-אפשר לכפות אחד על השני אורח חיים שונה, ולכן אני מעריך שבסופו של דבר ההיגון יגבר".

מצד הבית היהודי לא יוצבו, ככל הנראה, מכשולים של ממש על דרכו של לפיד להיכנס לממשלה. גורם בכיר בבית היהודי אמר אפילו למגפון: "אין שום מצב שלא נהיה בקואליציה של נתניהו. השאלה היא לא האם אנחנו נתנגד למו"מ עם הפלסטינים. נתניהו צריך קודם כל להסתדר, בעניין הזה, עם סיעתו. משם צפוייה לו התנגדות קשה, בקרב רבים מחברי הכנסת".

אותו מקור בכיר בבית היהודי הוסיף ואמר: "ממילא, איני רואה כיצד משא ומתן עם הפלסטינים יוכל להגיע לסיכום כלשהו. אין אף אחד בתוכנו – אפילו לא יאיר לפיד – שיסכים לתנאים של אבו מאזן: חזרה לגבולות 67 וזכות השיבה. לדבר אפשר תמיד, אבל אני לא רואה שום אפשרות ריאלית שהשיחות יולידו הסכם".

"נתמודד עם דרישת לפיד". אורי אריאל (צילום: אתר הכנסת)
"נתמודד עם דרישת לפיד". אורי אריאל (צילום: אתר הכנסת)

גם חבר הכנסת אורי אריאל, ראש-הצוות המשא ומתן הקואליציוני של הבית היהודי, הבהיר הבוקר בגלי צה"ל כי מבחינתו דרישת לפיד למו"מ עם הפלסטינים אינה מהווה קושי. "נתמודד גם עם הדרישה של יאיר לפיד לקיים מגעים לשלום עם הפלסטינים", אמר. "שלום עושים בדרך כלל עם יריבים במשא-ומתן. השאלה היא מה תוכן השלום, וברור שלכל אחד יש עמדות בנושא הזה", הוסיף ח"כ אריאל, "אנחנו נדבר בינינו ונראה אם אפשר להגיע להסכמות. לא נהיה בממשלה בכל מחיר – ישבנו באופוזיציה ואנחנו יודעים מה זה".

ההערכה היא שהמו"מ להקמת קואליציה לא יקח זמן רב מדי, משום שההרכב המסתמן הוא ברור כבר עתה. לקואליציה של נתניהו צפויות להצטרף, כנראה, גם קדימה בראשות שאול מופז והתנועה, בראשות ציפי לבני. העבודה ומרצ – שאל ראשיהן פנה אמש ראש הממשלה נתניהו – דחו את הצעתו להצטרף לקואליציה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן