Skip to content

האם מחשבות על סקס נכללות בידידות בין גבר לאשה?

גברים ונשים מפגינים יחסי ידידות נטולי סקס בפועל, אבל השאלה המרכזית היא אם הם גם לא חושבים על סקס או לא רוצים להפוך את הידידות הזו למערכת יחסים זוגית. זו שאלה שלא נחקרה הרבה, ומחקר חדש מנסה למלא את הפער הזה וגם להסביר מבחינה אבולוציונית את הנושא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחת השאלות הנצחיות בנוגע ליחסים המורכבים בין גברים ונשים היא אם תיתכן ידידות אמיתית בין גברים לנשים, ידידות אפלטונית לגמרי, כזו שבה סקס לא מעורב.

עשרות ספרים, סרטים וסדרות טלוויזיה דנו בנושא בצורות שונות, החל מ”כשהארי פגש את סאלי” וכלה ב”חברים”. די ברור שגברים ונשים מפגינים יחסי ידידות נטולי סקס בפועל, אבל השאלה המרכזית היא אם הם גם לא חושבים על סקס או לא רוצים להפוך את הידידות הזו למערכת יחסים זוגית. זו שאלה שלא נחקרה הרבה, ומחקר חדש מנסה למלא את הפער הזה וגם להסביר מבחינה אבולוציונית את הנושא. 

 

משתעשעים או מפלרטטים? (צילום: photostock / freedigitalphotos.net)

המחקר מתרכז בשאלה: עד כמה מחשבות על סקס ומערכת יחסים מינית מעסיקות גברים ונשים ידידים? ההשערה האבולוציונית המרכזית היא שידידות בין המינים היא למעשה משהו מודרני, שלא התקיים רוב ההיסטוריה האנושית, ולכן משמשת היום כאסטרטגיה למציאת בני זוג או כפלטפורמה לסקס, כתוצר לוואי של אדפטציות כלליות יותר למציאת בני זוג.

בחברות ציידים לקטים, למשל, כמעט לא מוצאים ידידויות כאלו

ההנחה שידידות היא משהו מודרני אינה בהכרח נכונה, אבל יש לה תמיכה אמפירית לא מעטה. בחברות ציידים לקטים, למשל, כמעט לא מוצאים ידידויות כאלו, ומסיבה טובה: נשים יולדות בגיל צעיר יחסית וחיות לאחר מכן עם הבעל, שמצידו מנסה להגביל מאוד את היחסים של האישה עם גברים אחרים. הסיכוי שאישה וגבר בגיל הפוריות יקיימו קשר ידידות לא מיני הוא נמוך למדי וכמעט לא מוזכר בספרות האתנוגרפית.

היום, לעומת זאת, יש אינספור מפגשים בין גברים ונשים בגיל הפוריות שאינם קשורים גנטית זה לזו. המפגשים האלה כמובן אינם מיניים ברוב המקרים, אבל אין זה אומר שאין מתח מיני או מחשבות על מין שנמצאות ברקע ועשויות להשפיע על היחסים האפלטוניים.

ידידות מאפשרת לאנשים לשמור על אופציות פתוחות

אם אכן ידידות אפלטונית היא תוצר לוואי של חיים בעולם המודרני, נצפה שגברים ונשים ינסו להשתמש בידידות כפלטפורמה אפשרית לסקס, וסביר שהגברים ייטו הרבה יותר מנשים להשתמש באסטרטגיה כזו. הסיבה לכך היא שגברים, יותר מנשים, מוּנעים מהשאיפה לסקס מזדמן וריבוי פרטנריות מיניות, מה שכרוך במחיר נמוך מבחינתם במונחים אבולוציוניים (לא הם אלו שנכנסים להריון, לא הם אלה שצריכים להשקיע הרבה בתינוק אחרי הלידה וכו’). ידידות מאפשרת לאנשים לשמור על אופציות פתוחות ולהגדיל את הסיכוי ליחסי מין בעתיד, גם אם כרגע הסבירות לכך נמוכה, למשל אם בן הזוג נמצא במערכת יחסים עם מישהו אחר.

מחקרים קודמים מראים שגברים הם אלו שבעיקר יוזמים קשרי ידידות עם נשים, אפילו כאלו שנמצאות במערכות יחסים עם גבר אחר (כי מי יודע מה יקרה בעתיד), ושהם גם מעדיפים נשים יפות כידידות (העדפה אבולוציונית מובהקת). לא במקרה גם קיים כנראה בהקשר הזה המושג “friends with benefits”.

החלק הראשון של המחקר הנוכחי בדק עד כמה גברים ונשים נמשכים באמת זה לזה במערכת יחסים ידידותית. 88 זוגות ידידים השתתפו במחקר (כולם סטודנטים). הם נשאלו שאלות שונות לגבי המשיכה לידיד או הידידה וכמו כן התבקשו להעריך עד כמה הם חושבים שהידיד או הידידה נמשכים אליהם. התוצאות הראו שכצפוי, גברים נמשכים יותר מהנשים לבן המין הנגדי, וכן – גברים מעריכים שהנשים נמשכות אליהם יותר ממה שהן באמת נמשכות אליהם בפועל. התוצאה האחרונה צפויה בהיבט האבולוציוני של הערכת יתר שיש לגברים לגבי כוונות הנשים: עדיף לגבר לחשוב שאישה נמשכת אליו כשהיא לא, מאשר לא לחשוב שהיא נמשכת אליו בעוד היא כן, ובכך להחמיץ הזדמנות רבייתית. יותר מזה, המשיכה של הגברים וגם הרצון שלהם לצאת לדייט עם הידידה לא השתנו כתלות בשאלה אם הידידה הייתה במערכת יחסים עם גבר אחר. הנשים, לעומת זאת, נמשכו פחות לידיד והביעו פחות עניין בדייט איתו אם ידעו שהוא נמצא במערכת יחסים.

החלק השני של המחקר בדק האם יש הבדלים בהעדפות בגילים שונים. לשם כך השוו מדגם של סטודנטים בגיל ממוצע 19.5 (טווח 18-23), למדגם של אנשים מבוגרים יותר בגיל ממוצע 37 (טווח 27-52). הממצאים העיקריים היו שהמבוגרים הביעו, כצפוי, פחות משיכה לידידים בני המין השני, בהשוואה לצעירים, אבל ההבדלים הללו נמחקו כשמדובר היה ברווקים. כלומר, אנשים בלי בני זוג רואים בידיד פוטנציאל גדול יותר לבן או בת זוג, בהשוואה לכאלו שנמצאים במערכת יחסים וגברים רווקים הביעו עניין גבוה יותר מאשר הנשים.

אז מה כל זה אומר לגבי ידידות בין גברים ונשים? הממצאים אינם שוללים ידידות כזו בכל מצב, ונראה שעם הגיל וכשהצדדים נמצאים במערכת יחסים זוגית, הסיכויים לידידות אפלטונית אמיתית גוברים. לפעמים, כשמדובר בבני זוג לשעבר, כשהסקס כבר מאחוריהם ולא נמצאה התאמה זוגית, קל יותר להיות ידידים.

בכל מקרה, צריך להיות מודעים למחשבות על סקס ולעובדה שיש מתח מיני בין ידידים במקרים רבים, וזה עלול להפריע לידידות. הנה דוגמה למחקר שדה בלתי רשמי שבחן את הנושא ואת ההפתעה של הנשים כשהן מגלות שידידים שלהן רוצים לשכב איתן:

[related-posts title="מאמרים נוספים בנושא יחסים ואבולוציה"]

1 Comment

  1. .
    3 במאי 2013 @ 7:37

    גברים אמרו לי שהם מעדיפים ידידות מכוערות, כי ידידה יפה זה סבל. מוזר

    אני חושבת שהאיסור על ידידים בהיסטוריה האנושית היא אסון לנשים. לנשים יש צורך טבעי להכיר עוד ועוד גברים, גם אם לא בהקשר מיני. זה פשוט צורך נפשי (אולי היה לזה יתרון אבולוציוני בשרידותן או שרידות הצאצאים).

    גם האיסור על פוליאנדריה/מס בני זוג הוא סבל.
    לי יש 3 בני זוג כרגע והייתו סובלת עם בן זוג אחד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן