Skip to content

ארה"ב תתדלק את מטוסי הקרב הצרפתיים הפועלים במאלי

על כך סוכם בשיחות בין פרנסואה הולנד לאובמה ובין שרי ההגנה של שתי המדינות. תיתכן העברה קרובה של חיילים אמריקניים מטוגו וצ'אד לתחומי מאלי. שיתוף הפעולה יורחב למאמץ כולל לבלימת הגל האסלאמי המסכן את משטרי צפון אפריקה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
תיתכן אפשרות של סיוע חיילים אמריקניים. שר ההגנה הצרפתי ז'אן-איב לה דריאן (מקור: ויקימדיה).

משרד ההגנה של ארצות הברית אישר לאחרונה סיכום עם צרפת ולפיו ארצות הברית תספק שירותי תידלוק למטוסי הקרב של צרפת הפועלים נגד הכוחות האסלאמיים הקיצוניים במאלי שבאפריקה. הצהרה על כך פרסם הפנטגון בשבת.

ממשל אובמה קיבל לאחרונה בקשה צרפתית לסיוע בתדלוק, ולמעשה אישור הבקשה הזו הוא אחת הפעולות האחרונות שמבצע מזכיר ההגנה היוצא, ליאון פאנטה, טרם פרישתו מתפקידו.

ביום שישי שוחח הנשיא אובמה בטלפון עם נשיא צרפת, פרנסואה הולנד. השניים דנו בענייני ביטחון שונים בזירה הבינלאומית, וסיכמו על עבודה משותפת במטרה לבלום את גל הקיצוניות האסלאמית המאיים על המשטרים בצפון אפריקה.

צרפת שיגרה חיילים מצבאה למאלי לפני כשבועיים, וכוחות אלה מסייעים לצבא מאלי המנסה לבלום כוחות צבאיים המזוהים עם אל-קאעידה וארגוני הג'יהאד העולמי, שזכו עד כה לכמה הישגים בצפון והשתלטו על חלק מהערים שם.

צבא צרפת במאלי (מקור: יו טיוב)
חיילים צרפתים במאלי (מקור: יו טיוב)

בהמשך לשיחתם של אובמה והולנד יצר פאנטה קשר עם שר ההגנה הצרפתי, ז'אן-איב לה-דריאן, ודן עמו על סיוע צבאי אמריקני "במטרה למנוע ממאלי להפוך למקלט בטוח לטרוריסטים". פאנטה הודיע לעמיתו הצרפתי, כי הפיקוד האפריקני של צבא ארצות הברית יתמוך בכוחות הצרפתיים בכך שיבצע תדלוק אווירי למטוסי קרב צרפתיים המשתתפים במאמצי הלחימה. בשיחה נדונה גם האפשרות שארצות הברית תעביר כוחות המצויים כרגע בצ'אד ובטוגו לתחומי מאלי, כדי לסייע למאמצי הקרקע של הצרפתים שם.

בתוך כך הודיעו הצרפתים בשבת כי עלה בידם לכבוש מחדש את העיר גאו, המשמשת מעוז אסלאמי חשוב בצפון המדינה. זהו אחד ההישגים החשובים ביותר של צרפת ומאלי מאז החל המתקפה המשותפת שלהם על הכוחות האסלאמיים לפני כשבועיים וחצי.

רשת אל-ג'זירה מדווחת שהגשר האסטרטגי ונמל התעופה בעיר גאו נכבשו שבועיים לאחר שחיילי צרפת פתחו במתקפה בתמיכה בממשלתה הרופסת של הקולוניה הצרפתית לשעבר. לא ברור באיזו התנגדות הם עתידים להיתקל בימים הבאים, אולם פקידים צרפתים כבר משבחים את הישגי צבאם בשדה הקרב.

אש נורתה לעבר כוחות צרפת ומאלי שתקפו מהקרקע ומהאוויר בחסות החשיכה בשבת בבוקר, ומדי פעם היא מתחדשת אקראית, אמר קולונל תיירי בורקהארד, דובר צבאי צרפתי בפריז. הוא לא מספר מידע על נפגעים בלחימה.

משרד ההגנה הצרפתי פרסם הודעה לפיה העיר גאו שוחררה כולה, ושליטת הממשלה בה בוססה – בפרט אחרי חזרתו של ראש העירייה, סאדו דיאלו, שנמלט לבירת מאלי, באמאקו לאחר השתלטות האסלאמיים.

מאלי

המורדים כבשו את גאו ושתי ערים מרכזיות אחרות בצפון המדינה, טימבוקטו וקידאל, באפריל שנה שעברה בעת הכאוס שהשתרר במדינה אחרי ניסיון הפיכה בבירה המרוחקת.

לפני המבצע הקרקעי המשותף תקפו מטוסי חיל האוויר הצרפתי מטרות מורדים סביב גאו וטימבקטו. חיילים צרפתים ואפריקנים נוספים וציוד רב נשלחים אל גאו. כוחות מצ'אד ומניגר "אמורים להגיע לגאו בהקדם," אמר הדובר הצרפתי. כוחות צבאות צרפת ומאלי בתמיכה אווירית טקטית, החלו לגשש את דרכם הלילה לכיוון העיר לארה, "שם נצפו גורמי טרור אחדים לפני כמה ימים". שני מטוסי רפאל נוספים צורפו למערכה, ועתה מונה הכוח האווירי הצרפתי הלוחם במבצע "סרוואל", שנים עשר מטוסי קרב. גאו נשלטה זה חודשים על ידי "תנועה האחדות והג'יהאד", המקורבת לארגון אל-קאעידה. ביום שישי הם פוצצו כוח גשר סמוך לגבול ניגר, כדי להפגין שהם עדיין אויב מסוכן.

מאז ראשית המתקפה האווירית והקרקעית הצרפתית  11 בינואר, נסוגו המורדים משלוש ערים במאלי, דיאבאלי, קונה ודואנטזה. אולם עד אתמול המורדים המשיכו לשלוט ברוב שטחי צפון מאלי בפרט בשלוש הערים החשובות. ההודעה על כיבוש נמל התעופה של גאו היתה האישור הרשמי הראשון לכך שכוחות צרפת ומאלי הגיעו אל העיר.

כוחות צרפת במאלי מונים 2,500 חיילים והם מתכוונים להישאר במושבה לשעבר ככל שיידרש. אך הם קוראים למדינות אפריקה להעצים את תמיכתם במאמצי צבא מאלי. נכון לעכשיו נמצאים במדינה כ-1,750 חיילים מטוגו, ניגריה, בורקינה פאסו, בנין, סנגל וצ'אד.

ביום שישי הודיעה ארצות הברית שתגביר את תמיכתה הלוגיסטית ותתדלק את מטוסי צבא צרפת השוהים במאלי. מקורות בפנטגון מסרו שארצות הברית שוקלת גם להטיס למאלי את חיילי צבאות מערב אפריקה. ה-BBC  מדווח שמנהיגי מדינות באפריקה נפגשים באדיס אבבה, בירת אתיופיה, לוועידת פסגה. על הפרק משלוח חיילים למאלי, ומימון המבצע המתנהל במדינה.

כמה מדינות מערב אפריקניות העלו אתמול, שבת, ל-5,700 את מספר החיילים שהתחייבו לשלוח למאלי, צ'אד הודיעה שתשלח למדינה 2,200, מה שיעלה את מספר החיילים האפריקנים בה ל-7,900.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן