Skip to content

הטיימס הלונדוני: בישראל מאשרים כי היה פיצוץ בפורדו

באיראן ממשיכים להכחיש את הידיעות בדבר פיצוץ במתקן הגרעיני שדל פורדו, הנמצא במעבה ההר. במקביל, גוברת הדאגה בישראל בנוגע למאגרי הנשק הכימי בסוריה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גורמי מודיעין ישראליים אישרו כי אכן אירע פיצוץ עז במתקן הגרעיני האיראני פורדו. כך טוען הבוקר ה"טיימס" הלונדוני. בכך מאשר ה"טיימס" את הידיעה שהתפרסמה לראשונה בסוף השבוע, על הפיצוץ הענק במתקן הגרעיני המאובטח ביותר של איראן, במעבה ההר, לא הרחק מהעיר קום. ה"טיימס" מדווח שעל פי המידע שהגיע לישראל, האיראנים לא פינו את האזור, כנראה משום שלא הייתה דליפה של חומרים מסוכנים, או משום שלא רצו לגרום בהלה באזור.

תצלום לוויין - המתקן התת קרקעי בפורדו
תצלום לוויין - המתקן התת קרקעי בפורדו

את הידיעה הראשונית פרסם בסוף השבוע אתר החדשות האמריקני WND. על פי דיווח זה, אירע במתקן התת קרקעי בפורדו פיצוץ עז, שגרם ללכידתם של כ-240 עובדי המקום. על פי הפרסום התרחש הפיצוץ ביום שני בשבוע שעבר, באחד מהאולמות התת-קרקעיים, בעומק של כ-100 מטרים מתחת לפני האדמה. פרטי המקרה נמסרו, לפי הפרסום באתר האמריקני, מפיו של המידרזה זאקרי, קצין מודיעין לשעבר ברפובליקה האסלאמית.

אמש טען סגן ראש הסוכנות האירנית לאנרגיה אטומית, סייד שמסדין ברברודי, כי אין שחר לידיעה על פיצוץ במתקן הגרעינת. סוכנות הידיעות האיראנית ציטטה מפיו כי "מדובר בשקרים חסרי בסיס שיוצרו על ידי התקשורת המערבית, במטרה להשפיע על שיחות הגרעין הקרובות בין טהרן למעצמות העולם".

מתקן גרעיני באיראן מבפנים (מקור: יו טיוב)
מתקן גרעיני באיראן מבפנים (מקור: יו טיוב)

בהתייחסות ראשונה של שר ישראלי בכיר לפיצוץ במתקן הגרעיני פורדו שליד העיר קום באיראן אמר הבוקר השר משה (בוגי) יעלון, בראיון לתכנית "נכון להבוקר" עם ניב רסקין, כי "קרא על כך בעיתון". יעלון הוסיף: "בעבר כבר שמענו על תולעים ווירוסים ופיצוצים, וכל דבר כזה מעכב את תכנית הגרעין של איראן. אילו איראן לא הייתה מופרעת לאורך השנים, כבר הייתה לה תכנית גרעין צבאית מזמן".

בינתיים גוברת הדאגה בישראל לגורלו של הנשק הכימי המצוי בידיה של סוריה, לנוכח החשש מזליגת הנשק הכימי מידי צבא אסד בסוריה לגורמי טרור כגון חיזבאללה או גורמי אל קאעידה, הנמנים על כוחות המורדים. בנושא זה התנהל, ביום שלאחר הבחירות, דיון ביטחוני חשאי. ישראל מנהלת בנושא זה מגעים אינטנסיביים גם עם ארה"ב ומדינות ידידות אחרות וגם עם רוסיה.

בנושא זה אמר השר יעלון הבוקר לגלי צה"ל: "המצב שם (בסוריה) לא יציב והופך להיות פחות יציב מדי יום, והדאגה היא במיוחד נוכח היותה של סוריה חמושה בנשק כימי. אנחנו יכולים לקום בוקר אחד ולראות שהכל השתנה שם". עם זאת, הדגיש השר יעלון, אין בשלב זה כל כוונה ישראלית להתערב צבאית בסוריה.

נתניהו בפגישתו עם המשלחת האמריקנית (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
נתניהו בפגישתו עם המשלחת האמריקנית (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם משלחת חברי קונגרס רפובליקנים ודמוקרטים בראשות חבר הקונגרס רוב וויטמן. בפתח הפגישה אמר ראש הממשלה נתניהו: "יש לנו שיתוף פעולה הדוק בכל הנושאים, כולל המצב המתפתח בסוריה. זהו שיתוף פעולה הדוק בין הממשלות שלנו ואני מאמין שזה חשוב ליציבות באזור ולביטחון ישראל, וזוכה להערכה רבה".

חבר הקונגרס וויטמן אמר: "אנו מעריכים מאד את היחסים בין ארצות הברית לישראל. עם כל האתגרים באזור עליהם דיברת, אנו מחויבים להיות כאן כדי להבין את האתגרים ולראות כיצד אנו יכולים לסייע לישראל להתמודד איתם ולוודא שהאזור ימשיך לפעול למען האינטרסים של כולם".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן