Skip to content

כוחותיו של אסד הצליחו להשתלט על מובלעת המורדים בחומס

העיתון הלבנוני אל-אכבר מפרסם הבוקר כי אסד אמר ש" הצבא נטל את המושכות בשטח והשיג תוצאות חשובות מאוד". בזמן שישראל וארה"ב הצהירו שלא יסכימו לאפשרות זליגת הנשק הכימי לידי טרוריסטים ולידי החיזבאללה, נפרשו בחיפה ובגליל העליון שתי סוללות כיפת ברזל. בצה"ל טוענים כי זהו מהלך מתוכנן ללא קשר לסוריה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ישראל עוקבת בדאגה רבה אחר הקרבות המתחוללים בסוריה, המקרבים את השתלטות המורדים על מאגרי הנשק הלא הכימי שבידי משטרו של אסד. ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, העדיף לפתוח אתמול (ראשון), את ישיבת הממשלה בעניין זה והתריע מפני השתלטות וזליגת הנשק לידי גורמי טרור והחיזבאללה. גם ארה"ב וגם ישראל הודיעו כי לא יוכלו לסבול זליגה כזו .

אתמול נודע כי ארגון טרור המקורב לאל-קאעידה מאיים להשתלט על מאגרי הנשק הכימיים ליד חומס בסוריה.  הבוקר (שני), פרסם העיתון הלבנוני המקורב לחיזבאללה, "אל אכבר", כי אסד  אמר למשלחת פוליטיקאים בכירים ערביים שביקרו אותו במקום מושבו בארמון אל-רודה שבדמשק, כי "באזור חומס הצבא נטל את המושכות בשטח והשיג תוצאות חשובות מאוד שתוצאותיהן יתבררו בקרוב".

המורדים קרובים לגבול (צילום: אל ג'אזירה)
המורדים קרובים לגבול (צילום: אל ג'אזירה)

הוא הוסיף לדברי העיתון ואמר כי "חוליות הטרור החמושות הממומנות מבחוץ הוכו קשות לאחרונה". במקביל לכך נודע כי החיזבאללה, הלוחם לצדו של אסד, הקים מחנות של לוחמיו סמוך לחומס ולמאגרי הנשק. בתגובה לאזהרות ישראל וארה"ב שלא יאפשרו את זליגת הנשק הכימי, פרסמו אתמול סוכנויות הידיעות הרשמיות של איראן אזהרה ובה נאמר כי טהרן תראה כל התקפה של מדינה זרה על סוריה בבחינת התקפה על איראן וכי תגיב בהתאם.

למרות הכחשות צה"ל, הציב חיל האוויר שתי סוללות של כיפת ברזל בסוף השבוע האחרון. האחת נפרשה ליד חיפה והשנייה באזור הגליל העליון. עם זאת, גורמי צבא טענו כי "מדובר בתהליך סדור שבמסגרתו בוחנים את המערכת והאירוע אינו קשור למתיחות באזור". שלא במפתיע, הודיעה  גם טורקיה על פריסת סוללת טילי פטריוט סמוך לגבול הסורי.  

לסוריה יש את מאגר הנשק הכימי הגדול ביותר במזרח התיכון ואחד הגדולים בעולם והוא מותאם לשיגור באמצעות טילים, מטוסים ואפילו תותחים. בתקופה האחרונה גם התקבלו דיווחים על כך שצבא סוריה עושה שימוש בנשק הכימי נגד המורדים אך עד כה לא נמצא אישוש לטענות אלה, שמקורן בגורמי אופוזיציה.

ישראל מודאגת משתי אפשרויות: האחת השתלטות גורמי אל-קאעידה על הנשק הכימי והשנייה כי הנשיא הסורי יורה להעביר את מאגרי הנשק הכימי לידי החיזבאללה. על פי פרסומים שונים נודע כי הממשל האמריקני, בתיאום עם ירדן, ישראל, טורקיה ומדינות נוספות בנאט"ו ,הכין כבר תכניות מבצעיות לפעולה במטרה למנוע מצב שבו הנשק הכימי מגיע לאותם גורמים עוינים. תכניות אלה כוללות אפשרות של תקיפות אוויריות והשתלטות על מאגרי הנשק בעזרת כוחות קרקע ובתיאום עם קבוצות מורדים פרו-מערביות.

למרות הצהרותיו של אסד על בלימת המורדים וייצוב  שליטת צבאו  בבסיסיו באזור חומס, הסימנים על הידרדרות משטרו של הנשיא הסורי גוברים. ביום שישי האחרון,  פורסמו ברשת CNN דברים מפי רוברט פורד, מי שהיה שגריר ארה"ב בסוריה עד לפרוץ מלחמת האזרחים, שאמר כי אנסיה מחלוף,  אמו של אסד, אלמנת אביו חאפז אל אסד, נמלטה מסוריה לאחת מנסיכויות המפרץ יחד עם בכירים נוספים המקיפים את אסד. הוא לא ציין לאיזו מהן.

לדבריו, גם אחותו של אסד נמלטה עם משפחתה לדובאי. "בכירי המשטר בורחים כל עוד נפשם בם, טיפין-טיפין, כי הם יודעים שהם מפסידים", הוא אמר. פורד הוסיף בראיון כי דובר משרד החוץ הסורי, ג'יהאד מקדיסי, נמלט לארצות הברית. גם ראש הממשלה הרוסי, דמיטרי מדבדב, אמר אתמול כי "ככל שנוקפים הימים, נראה שמשטרו של אסד מגיע לקצו". הוא הוסיף כי ארצו תומכת במשטר הסורי היות ש"רוסיה מגנה על עצמה ולא על סוריה".

מנגד, התראיין אתמול המלך הירדני, עבדאללה, ואמר כי למרות שאין לו ספק כי משטרו של אסד הגיע לקצו, זה לא יקרה בשבועות הקרובים וכי אסד עדין שולט בצבאו.

אמש נמסר כי אנשי "צבא סוריה החופשי", ארגון המורדים החמוש הגדול ביותר, הצליחו להשתלט על בסיס של חטיבה 22 בחיל הקשר של צבא אסד, באזור אל-עתיכה הקרוב לנמל התעופה הבינלאומי בדמשק. גורמי אופוזיציה דיווחו כי המורדים הצליחו גם להשתלט על מבנה של מנגנון הביטחון הפוליטי במחוז דיר א-זור, הקרוב לגבול בין סוריה לעיראק. בנוסף, במחוז אידליב הצפוני, הקרוב לגבול בין סוריה לטורקיה, השתלטו המורדים על העיירה יעקוביה ועל כמה מחסומים צבאיים.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן