Skip to content

עומס כבד בבתי החולים עקב השפעת וסיבוכיה

מחלקות פנימיות ומחלקת ילדים מדווחים על ממוצע של כ- 150% תפוסה. חדרי המיון מלאים ועמוסים. ד"ר ג'לאל אשקר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה של הלל יפה: העומס על הצוותים הוא גדול. הרבה מחלות של דרכי הנשימה העליונות, דלקות ריאה, מחלות ריאה כרוניות כמו אסטמה. בעיקר בקרב קשישים, אבל גם פעוטות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בתי החולים מדווחים על עומס חריג בעקבות התפשטות מחלת השפעת וסיבוכיה ומחלות רבות של דרכי הנשימה. עדיין לא ברור אם זהו השיא או שהוא עדיין לפנינו. בית החולים לניאדו בנתניה מדווח על 155 אחוז תפוסה והמרכז הרפואי הלל יפה מדווח על עומס של 150 אחוז במחלקות הפנימיות ובמחלקת ילדים. חדרי המיון, פנימית וילדים, מלאים ועמוסים, כמעט בכל שעות היום. בבתי החולים בדרום מדווחים על כ-130 אחוז תפוסה. במד"א הודיעו על תגבור משמרות של מערך המתנדבים ושל האמבולנסים.

בתי חולים נוספים שדיווחו על עומס כבד הם: איכילוב, בילינסון, סורוקה, רמב"ם, בני ציון, וולפסון, כרמל, ברזילי ותל השומר. "בשבועיים האחרונים העומס על חדרי המיון שלנו הפך כבר לשגרה", כך מדווח ד"ר ג'לאל אשקר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה של המרכז הרפואי הלל יפה. "מדובר לא רק באנשים שמגיעים בשעות שקופות החולים סגורות, אלא בכל שעות היממה – בוקר, צהריים וערב.

חדר המיון בהלל יפה הבוקר (צילום: דוברות הלל יפה)
חדר המיון בהלל יפה הבוקר (צילום: דוברות הלל יפה)

"העומס על הצוותים הוא גדול וניכר. הרבה מחלות של דרכי הנשימה העליונות – דלקות ריאה, חולים כרונים שונים, חולים במחלות ריאה כרוניות כמו אסטמה, שסובלים יותר ממחלות אלו בחורף. בעיקר בקרב קשישים, אבל גם ילדים ופעוטות – אוכלוסיות שידוע כי הן רגישות במיוחד בתקופת החורף, אם כי לא רק".

פרופ' מאיר אורן, מנהל המרכז הרפואי, מאשר את דברי ד"ר אשקר תוך הדגשה כי תפוסת האשפוז היא קיצונית ומדובר על 150% ויותר אחוזי תפוסה במחלקות הפנימיות ומעל ל- 110% תפוסה בכל מחלקות בית החולים: "אנו רגילים למצב שבחורף ישנה עלייה משמעותית בתפוסה, בעיקר בפנימיות ובילדים, וצוותינו עושים ככל הניתן בתנאים הקיימים כדי להעניק את הטיפול הטוב ביותר במצב מורכב ונתון זה. זוהי מציאות מרכבת וסבוכה וקשה לתת מענה הולם לצרכי החולים המאושפזים. הפתרונות הם פתרונות חירום מאולתרים למצב נתון. יש לזכור כי בעת הזו גם ישנה תחלואת שפעת בקרב עובדי בית החולים ולכך משמעות קשה מבחינת סגל בית החולים במתן השירותים הכולל, הן בטיפול בחולים והן במעטפת התומכת את התפעול והתפקוד התקינים של בית החולים".

כאמור, גם במחלקת הילדים נצפה עומס של חולים, בעיקר במחלות נשימתיות שונות: ברוניכיולטיס, דלקות ריאה ועוד. "העומס מורגש בעיקר על ידי הצוות", מסבירה ד"ר עדי קליין, מנהלת המחלקה, "זה בזכות האופן הנוח שבו המחלקה בנויה, שבו אין מיטות במסדרונות. אבל, זו בהחלט צפיפות שקשה להתנהל בה – למטופלים הזעירים, להוריהם ולצוות".

מהבחינה הזו, מציינת ד"ר קליין, "אחד הדברים החשובים שאנו מקפידים עליו, ומבקשים גם מההורים להקפיד עליו, הוא שמירה על היגיינה ורחיצת ידיים. כל שכן, לחסן את הילדים ולנסות להימנע מהגעה למצב של מחלה מלכתחילה".

המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה מדווח על תפוסה מלאה. בבית החולים ברזילי באשקלון הייתה הבוקר תפוסה גבוהה של 135 אחוזים במחלקות הפנימיות. נמסר מבית החולים: "במרכז הרפואי ברזילי יש עומס ניכר במספר המאושפזים במספר מחלקות, לרבות במחלקות הפנימיות. אנו ממליצים טרם פנייה לחדר המיון להיעזר בשירותי רפואת המשפחה בקהילה/ מוקדי קופת החולים ואו מוקדי הרפואה הדחופה הפרוסים בערים. למעט, מקרים דחופים הדורשים פינוי  באמצעות אמבולנס. אנו מצטערים על ההמתנה הארוכה בחדר המיון".

בסורוקה מדווחים על 130 אחוז תפוסה במחלקות הפנימיות ובמחלקות הילדים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן