Skip to content

מה ואן גוך היה אומר?

בסוף השבוע תגיע אלינו היישר מאוסטרליה התערוכה VAN GOGH ALIVE, הכוללת כ-2000 מיצירותיו של האמן, שיוקרנו על הקירות, הרצפה והתקרה של מרכז הירידים בגני התערוכה בת"א. אמנות או התמסחרות?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ואן גוך מגיע לתל-אביב. לא מדובר בתערוכה במובן הקלאסי, אלא בחוויה על חושית מיוחדת במינה המשלבת בתוכה את יצירות האמן, ומיועדת לכל המשפחה. תערוכת VAN GOGH ALIVE, שתיפתח ב-3 בפברואר בתל-אביב, מגיעה אלינו מאוסטרליה לאחר שצפו בה מעל 300 אלף איש ברחבי העולם.

החוויה המעצימה הזאת עוסקת ביצירות האמנות המפורסמות והאהובות של ואן גוך, אמן גאון ואחד הציירים החשובים ביותר בכל הזמנים, שלא זכה להוקרה ולהכרה בחייו, והיום ציוריו נחשבים ליקרים ולמבוקשים ביותר בעולם.

 ואן גוך, הנמנה על הזרם הפוסט אימפרסיוניסטי, נולד בהולנד בשנת 1853 ונפטר בודד וממורמר בכפר אובר-סור אואז בצרפת בשנת 1890. חייו ידעו דלות ועוני, אכזבות והשפלות, ואת מרבית יצירותיו החשובות צייר ורשם במהלך עשר השנים שלפני מותו הטראגי. אפילו בחלומותיו הפרועים לא יכול היה לדמיין את ההצלחה הענקית לה זכה לאחר שנפרד מהעולם. אלפי תערוכות, אירועים וספרים קשורים ביצירותיו ובאישיותו. כ-2000 מיצירותיו המופלאות, שיצר בין השנים 1880-1890, קובצו יחדיו בתערוכה הנוכחית, שבה הן יוקרנו בקנה מידה עצום על הקירות, העמודים, הרצפה והתקרה של מרכז הירידים בגני התערוכה בתל-אביב.

המבקרים בתערוכה או באירוע לא צריכים לצעוד בשקט ולהתבונן מרחוק ביצירות אמנות ממוגנות, אלא הם צועדים בתוך היצירות עצמן. הצופים מוזמנים לקחת חלק בחייו של ואן גוך, בעולם של צבעים, צלילים ואור. בתערוכה-תצוגה, ניתן לחוש את הסגנון הייחודי של ואן גוך, את מצב רוחו כאשר יצר ואת הסביבה בה פעל. תצלומים וסרטוני וידאו עם יצירותיו של ואן גוך מוצגים זה לצד זה כדי להדגים את מקורות ההשראה של הצייר הגאון, שכרת את אוזנו  מתוך רגע של שיגעון או ייאוש.

אינני יודעת מה ואן גוך היה אומר על התופעה המתפשטת והממוסחרת הזו, אבל זו בהחלט הזדמנות להתנתק לזמן קצר מהמציאות היומיומית שלנו ולצעוד בשדה חמניות, לשמוע את הציפורים השחורות, לשוטט ברחובות פאריז, ארל, סאן-רמי, ואובר-סור אואז, לחוש את דירתו הצנועה עם הקירות הצבעוניים והכיסאות המרופטים, ולצפות מקרוב בפרוטרטים המלנכוליים של ואן גוך.

2 Comments

  1. קרן
    10 בפברואר 2013 @ 9:25

    תערוכה מדהימה ביופייה!! הן התמונות והן הכתוב בכתבה – מזמינים ביותר !!

  2. עירית
    29 בינואר 2013 @ 19:32

    אני חושבת שואן גוך היה תולש את האוזן השניה שלו…
    אבל בטח היה מבסוט מהתמלוגים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן