Skip to content

יום גורלי: נתון התמ"ג והחלטת הריבית בארה"ב

ברננקי יודע על המשך תוכנית רכישות האג"ח ככל שיידרש, לתקופה בלתי מוגבלת. אם יו"ר הפד' ימשיך באותו קו, ניתן לצפות להמשך העליות בשווקים. הדולר עלול לספוג הפסדים נוספים. אם ברננקי ישמע אופטימי יותר מי בעבר וירמוז על אפשרות להפסקת תוכנית התמריצים, השוק עלול להתאכזב והדולר עלול לפתוח בראלי משמעותי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

זירה מקומית

אחרי הנעילה השלילית אמש שבאו בעקבות הודעתו הדרמטית של נגיד בנק ישראל, השוק המקומי ינסה היום לנצל את המומנטום החיובי בשווקים הבינלאומי על מנת להתאושש מהנפילות של אתמול. מדד ת"א 25 צלל אמש ב-0.91% וסגר את יום המסחר ב-1186 הנקודות.

נגיד בנק ישראל הודיעה על כוונתו לסיים את תפקידו בחודש יוני. היום בשעה 11:00 תתקיים מסיבת עיתונאים של סטנלי פישר ובא הוא ימסור הודעה רשמית על כך.

כאשר מדובר באחד הנגידים הטובים בעולם ( אם לא הטוב ביותר) וודאי שעזיבתו תורגש היטב. פישר ניווט את הכלכלה הישראלית בתקופה הקשה ביותר שבה כל העולם היה במשבר כלכלי עמוק ועל סף קריסה מוחלטת. נגיד בנק ישראל שמר על הכלכלה המקומית ופעל ללא דופי על מנת לשמור על יציבות המחירים ועל הצמיחה במשק. פישר גם דאג לשמור על יציבות בזירת המט"ח והתערב מספר פעמים בזירה זו על מנת להגן על היצואנים. כעת יהיה מעניין לראות האם מחליפו יצליח להיכנס לנעליו הגדולים. דבר אחד בטוח: מדובר באבדה משמעותית לכלכלה הישראלית.

מבחינה טכנית, המדד עשוי לבחון את אזור התמיכה הבאה הניצבת ב-1175 הנקודות. הנעילה החיובית של וול סטריט אמורה לתמוך בשוק המקומי. פריצה מעל 1200 הנקודות תחזיר את הקונים למשחק. במקרה כזה ניתן לצפות להמשך העליות אל עבר אזור ה-1220 נקודות.

זירת המט"ח המקומית

הודעתו הדרמטית של נגיד בנק ישראל לא גרמה לתנודתיות חדה בצמד הדולר שקל והדשדוש הצר שנע בין 3.71 – 3.74 – נשמר. היום אנו מעריכים, כי השקל יפתח את יום המסחר בהתחזקות משמעותית אל מול הדולר על רקע היחלשותו של השטר הירוק בעולם. קיים סבירות דיי גבוהה לתקיפה מסיבית של ספקולנטים אשר ינסו לבחון את נחישותו של בנק ישראל אחרי הודעה כה
מפתיעה. חשוב לזכור שפישר עדיין בתפקיד והוא ימשיך להגן על שער החליפין לכן בטווח המיידי לא צפוי מהלך חד בצמד והדולר ימשיך לנוע בהתאם למגמה העולמית.

מבחינה טכנית, פריצה של 3.75 תוביל למהלך עליות אל עבר אזור 3.80 ואילו שבירה מטה של 3.69 תוביל לירידות לכיוון אזור 3.65.

זירה בינלאומית

הסיפור המרכזי של הימים האחרונים שייך למדדים המובילים בוול סטריט אשר קרובים לפרוץ שיאים היסטוריים. מדובר באחוזים בודדים שנותר לאותם המדדים לעלות עד לאזור השיאים של כל הזמנים. מדד ה-S&P500 סגר אמש מעל 1500 הנקודות לראשונה מאז סוף שנת 2007 . המדד סגר באזור 1507 הנקודות והוא עשוי לבחון עוד השבוע את האזור הקריטי שבין 1550 – 1570 הנקודות, אזור שממנו המדד צלל בשנת 2000 עם פרוץ משבר הדוט.קום ובסוף 2007 אחרי פרוץ משבר הסאב פריים.

ומה צפוי הפעם?, אם לא ימצא פתרון קבוע לסוגיית תקרת החוב בארה"ב, הכלכלה האמריקנית עלולה להיקלע למצב של חדלות פירעון וזה למעשה יהווה טריגר למשבר הפיננסי הגדול הבא. מציאת פתרון יוביל לפריצה של האזור ה"מקולל" ולהמשך הדהירה אל עבר שיאים היסטוריים חדשים. מדד הדאו גונס מתקרב למחסום הפסיכולוגי של 14000 הנקודות. פריצה של רמה זו תוביל להמשך העליות אל עבר אזור השיא של כל הזמנים אשר נקבע ב-14200 הנקודות.

במישור המקרו, הנתונים יצאו מעורבים: מדד מחירי הבתים של קייס שילר הבודק את מחירי הדיור ב-20 הערים הגדולות בארה"ב, רשם זינוק של 5.5%, בהתאם לתחזיות האנליסטים. מדובר בזינוק החד ביותר ב-6 שנים שחלפו. מדד אמון הצרכנים לעומת זאת צלל לרמתו הנמוכה ביותר מזה יותר משנה. המדד רשם קריאה של 58.4 נקודות לעומת הצפי שעמד על 64.8 נקודות.
היום צפוי להיות עמוס במיוחד במישור המקרו. דוח התעסוקה של ADP בארה"ב יפתח את היום העמוס. הנתון צפוי להעיד על כך שנוספו כ-164 אלף משרות לסקטור הפרטי במהלך חודש ינואר. בחודש הקודם נוספו 215 אלף משרות.

נתון התמ"ג של ארה"ב אשר יפורסם דקות ספורות אחרי דוח התעסוקה, צפוי להצביע על כך שהכלכלה הגדולה בעולם צמחה ב-1.1% ברבעון האחרון של השנה לעומת 3.1% צמיחה שנרשמה ברבעון ה-3. אנו מעריכים כי הנתון יצא יותר טוב מהצפי היות והכלכלה האמריקנית מתאוששת בקצב טוב יחסית. יחד עם זאת כדאי לזכור שהסופה שהתחוללה בסוף השנה באזור ניו יורק והסביבה, פגעה לא מעט בכלכלה של ארה"ב וזה כנראה יבוא לידי ביטוי בנתון הזה. נתון מפתיע עלול לספק רוח גבית נוספת למדדים המובילים האמריקנים.

לקראת השעה 21:15 ( שעון ישראל), אור הזרקורים יופנה אל עבר ברננקי אשר צפוי לפרסם את הודעת הריבית המיוחלת. ברננקי צפוי לחזור למנטרה הקבועה שלו בעניין המדיניות המוניטארית הננקטת ע"י הפד' למרות חילוקי הדעות שהתגלו לאחרונה בין חברי הפד' בעניין. ברננקי יודע ככל הנראה על המשך תוכנית רכישות האג"ח ככל שיידרש, לתקופה בלתי מוגבלת ( עד ששיעור האבטלה לא ירד לכיוון 6.5% נאמר בנאומו האחרון). אם יו"ר הפד' ימשיך באותו קו, ניתן לצפות להמשך העליות בשווקים. הדולר עלול לספוג הפסדים נוספים. אם ברננקי ישמע אופטימי יותר מי בעבר וירמוז על אפשרות להפסקת תוכנית התמריצים, השוק עלול להתאכזב והדולר עלול לפתוח בראלי משמעותי.

בינתיים בזירת המט"ח הבינ"ל, האירו הצליח לפרוץ עוד משוכה קשה ( 1.3480 ) בדרך לרמת ההתנגדות הבאה הניצבת ב-1.3650. הדולר הקנדי התחזק אמש משמעותית מול עמיתו הדולר האמריקני ונסחר פיפסים בודדים מעל רמת השקילות. הדולר האוסטרלי מתקרב שוב לאזור 1.05. הין היפני ממשיך להיות המטבע בעל הביצועים הגרועים ביותר. מול הדולר האוסטרלי נסחר כעת מעל 95 ין לאוזי ועושה את דרכו אל עבר אזור ה-100 ין לאוזי.

בזירת הסחורות נרשמת התאוששות משמעותית. הזהב מתקרב לאזור 1670 דולר, הכסף שוב מעל 31 דולר והנפט ממשיך לקבוע שיאים בדרך לאזור ה-100 דולר לחבית.

הכותב הוא ראש מחלקת מחקר ב-A TRADE

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן