Skip to content

הגיע הזמן לקחת את הממשלה לכיוון מקצועי יותר

מינוי שרים מקצועיים יכניס דמויות מנוסות ומתאימות למערכת, אנשים המכירים אותה היטב, בעלי הידע הדרוש לכניסה חלקה לתפקיד, תפעול המשרדים השונים והתמודדות עם הפקידים. הם יביאו איתם ניסיון רב בתחומים השונים והבנה מקצועית, ולא יראו בתפקידם פרס ניחומים עד לשדרוג מעמדם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תוצאות הבחירות האחרונות מבשרות אולי על פתח לאופטימיות ותקווה זהירה. יש התולים את תקוותם ברצונו של לפיד לחזור לשולחן המו"מ המדיני, יש המקווים שמפלגת יש עתיד תוביל את נושא השוויון בנטל בממשלה הבאה, ואחרים המצפים שסוף סוף מישהו ידאג למעמד הביניים ויחזיר את יחסי הדת-מדינה למקום שפוי יותר. אני, פסימיסט מטבעי, מקווה שאולי מפלגתו של לפיד תפצח בתהליך של שינוי צנוע בהרבה.

לפיד כבר הצהיר שאחד מהעקרונות איתם הוא מתכוון להיכנס לממשלה הוא ממשלה מצומצמת, שתמנה לא יותר מ-18 שרים. כעת, כשהוא עתיד להיכנס למו"מ קואליציוני, הוא ייבחן גם על הצהרותיו בנושא זה ועל יכולתו לעמוד על עיקרון, קטן כגדול.

נכון, יש לנו צרות גדולות מאלה, וכספי ציבור רבים יותר מבוזבזים מחמת שיקולים פוליטיים צרים אחרים. אך לעיתים השינוי והנורמה הבריאה צומחים דווקא מקטן ומלמטה, ולא מהסוגיות הגדולות, שאותן ממילא קשה לפתור. ההרגל המגונה של ממשלות מנופחות הנוצרות מפאת כבודם של פוליטיקאים וחולשת מנהיגיהם החרדים לכיסאם נהיה שערורייתי במיוחד בשנים האחרונות. שרים התופרים להם סמכויות מכאן ומשם, עם תקציב ולשכה שבקושי יודעים הם מה לעשות איתם. שמיניות, תשיעיות, עשיריות, טיסות לחו"ל ושאר כיבודים, הכול לשם הכבוד והשררה.

אבל זה לא מספיק, על לפיד לקחת זאת צעד אחד קדימה. הגיע הזמן לקחת את הממשלה לכיוון מקצועי יותר, צעד אחד קרוב יותר לשיטת הממשל הנהוגה בארה"ב. השרים המקצועיים היחידים שזכורים לנו ב-20 השנים האחרונות הם דניאל פרידמן ויעקב נאמן, שמונו לשרי המשפטים כדי להחליש את כוחה של מערכת המשפט. אותו נאמן היה גם שר המשפטים בממשלת נתניהו הראשונה, ולאחר מכן גם שר אוצר, מתוך מצוקה והחלטה תמוהה. מינוי שרים מקצועיים יכניס דמויות מנוסות ומתאימות למערכת, אנשים המכירים אותה היטב, בעלי הידע הדרוש לכניסה חלקה לתפקיד, תפעול המשרדים השונים והתמודדות עם הפקידים. הם יביאו איתם ניסיון רב בתחומים השונים והבנה מקצועית, ולא יראו בתפקידם פרס ניחומים עד לשדרוג מעמדם. בנוסף הם יהיו חפים מאינטרסים פוליטיים של סיעה וקואליציה, ובלי יומרות להיבחר בשנית. 

למה לא שר בלי אג'נדה? (צייר: מאיר מירב)

פרופ' מנואל טרכטנברג למשרד האוצר?

מדוע, למשל, שפרופסור מנואל טרכטנברג לא יתמנה לשר אוצר בתקופה של גירעון כבד, או שלמשרד החינוך יתמנה שר שהיה מנהל בית ספר או מנכ"ל המשרד ויהיה נטול שיקולים אלקטורליים במסווה של אג'נדה חינוכית? כך יוכלו יותר חברי כנסת להתרכז בחקיקה ובפעילות בוועדות השונות, או להיות פעילים במליאות הכנסת שנראות ריקות במשך רוב המושבים, תחומים שהוזנחו בעקבות ריבוי השרים וסגני השרים.

חברי מפלגתו של לפיד הם אולי אנשים ראויים ומצטיינים כל אחד בתחומו, אך נעדרי ניסיון לחלוטין בניהול מערכות גדולות, תקציבים ממשלתיים והכרת גורמי הבירוקרטיה השונים, למעט שני ראשי הערים ויעקב פרי. מוטב יהיה אם ינצלו את הקדנציה הראשונה להכרת המערכת הפוליטית ולעבודה פרלמנטרית וחקיקתית, כמו ח"כים צעירים שבלטו בחריצותם בקדנציה האחרונה, כגון ניצן הורביץ, יוחנן פלסנר, אורי לוי-אבוקסיס, יריב לוין ואחרים. טוב יעשו אם יוותרו על האגו, ישאירו את תפקידי השרים למקצוענים ויוכיחו שאכן באו לשנות ולהוביל פוליטיקה חדשה.

בידיו של לפיד מצויה ההזדמנות להוכיח שהוא נאמן למילתו ולהוביל נורמות חדשות של ממשלה צנועה, אפקטיבית ומקצועית יותר, שמסוגלת לתכנן תהליכים לטווח הארוך. אולי זו תהיה הבשורה המרעננת של הממשלה הבאה, ותחילתו של שינוי מבורך ולא צפוי.

>>> מצד שני: תפקיד שר אינו לנהל משרד, אלא לבחור בין אינטרסים  

[related-posts title="מאמרים נוספים בעניין בחירות 2013"]

_________________________________________________________________________________ 

  • רועי שבתאי
    רועי שבתאי

    רועי שבתאי הוא סטודנט לתואר שני בתקשורת פוליטית באוניברסיטה העברית, ופעיל פוליטי מבאר שבע.

2 Comments

  1. רפונזל
    1 בפברואר 2013 @ 16:22

    לנושאי המינויים יש שתי אפשרויות:
    א. תיקון חוקתי למינויים שרים כמו שמציע הכותב, אבל כמו שציינת שני אנשי המקצוע נאמן ודניאל לא עשו הרבה טוב למערכת.
    ב. שהשרים יהיו אנשים פוליטיים, אבל המנכ"לים והפקידות הבכירה חייבת להיות מקצועית א-פוליטית. זו נראית לי האפשרות היותר נכונה מהטעם שעל השרים ניטל להצביע בישיבות ממשלה על נושאי פנים וחוץ שהם פוליטיים בעליל.

  2. יעל
    30 בינואר 2013 @ 14:22

    חוסר הבנה מוחלט של ההליך הדמוקרטי!

    שר = נבחר ציבור.

    רגולטור = איש מקצוע.

    אין לבלבל בין השניים.

    ואגב, הרב שי פירון, מחנך בישראל ומנכ"ל תנועת "הכל חינוך" אינו מקצועי מספיק לטעמך?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן