Skip to content

ניצול שואה בן 90 הוכר רק עכשיו על ידי המדינה

ניצולי שואה רבים בישראל אינם מודעים לזכויותיהם ואינם מקבלים מהמדינה את מלוא זכאותם – עולה מבדיקה שערכו עובדות סוציאליות. היום נערך כנס ראשון מסוגו של החברה לאיתור ולהשבת נכסי נספי השואה, במטרה לעדכן עשרות עובדות סוציאליות מכל רחבי הארץ המלוות ניצולי שואה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ניצולי שואה רבים בישראל אינם מודעים לזכויותיהם, ועקב כך אינם מקבלים מהמדינה את מלוא הכספים להם הם זכאים – כך עולה מבדיקה שערכו עובדות סוציאליות מטעם החברה לאיתור ולהשבת רכוש הניספים בשואה, המלוות ניצולי שואה מדי יום. פעמים רבות מדובר בסכומי כסף ניכרים שיכולים להשפיע באופן דרסטי על תנאי ואיכות חייו של הניצול.

ניצולת שואה (צילמה: שרית פרקול)
טקס למען ניצולי שואה במוזיאון ת"א (צילמה: שרית פרקול)

סוגיה זו עומדת היום (27.01.13), היום הבינלאומי לציון שחרור מחנה אושוויץ, במרכזו של כנס ראשון מסוגו של החברה לאיתור ולהשבת נכסי נספי השואה, שאורגן עבור עשרות עובדות סוציאליות מכל רחבי הארץ המלוות ניצולי שואה.

החברה לאיתור ולהשבת נכסי נספי השואה מפעילה וממנת פרויקט של עובדות סוציאליות המאתרות ניצולי שואה בבתי חולים ובקופות החולים ברחבי הארץ, מעדכנות אותם לגבי זכויותיהם ומסייעות להם לקבל את המגיע להם מהמדינה. בראשונה יתכנסו עשרות העובדות הסוציאליות, המטפלות בניצולי שואה בישראל, כדי להתעדכן בחידושים שנוספו בשנה האחרונה העוסקים בהרחבות הקצבאות והקריטריונים לזכאות גמלאות, כמו גם לדון במצוקות היומיומיות של ניצולי השואה. 

  • בין הסיפורים הרבים בכנס, גם סיפורה של מלכה, ילידת צ'כיה, שנולדה ב-1925, איבדה את הוריה ואחיה הקטן, שנרצחו מול עיניה במלחמה. מלכה, ששרדה בקושי את אושוויץ, עלתה לישראל ב- 1945. כאשר אושפזה לא מכבר בבית החולים הגריאטרי בנתניה, איתרה אותה במהלך האשפוז עובדת סוציאלית מטעם החברה לאיתור ולהשבת נכסי נספי השואה, שגילתה לה כי היא זכאית לפי שלושה אחוזי נכות מאלו המשולמים לה כיום (זכאית ל 75% נכות ולא 25% נכות כפי שהיה לה בעת האשפוז). העובדת הסוציאלית מטעם החברה לאיתור והשבה סייעה למלכה במילוי הטפסים והפרטים הנכונים, ויחד, בתהליך משותף ובליווי צמוד, הגישו את הטפסים למדינה. ואכן, אחוזי הנכות לה זכאית מלכה הועלו משמעותית ל-75%. מלכה זכאית לסיוע של עובדת זרה, והגידול באחוזי הנכות עוזר למלכה היום לחיות בכבוד ובאיכות חיים גבוהה יותר. 
  • סיפור כואב נוסף הוא סיפורו של ה', ניצול שואה יליד פולין, בן 90, שאותר על ידי עובדת סוציאלית של החברה, לאחר שבמשך שנים המדינה סירבה להכיר בזכאותו לפיצויים. ה', המנסה משנת 2007 לקבל מהמדינה הכרה בהיותו ניצול שואה, ללא הצלחה, התייאש והחליט לוותר. בעקבות התערבותה של עובדת סוציאלית מטעם החברה לאיתור ולהשבת נכסי נספי השואה הכירה בו המדינה ויועבר לו סכום של 100,000 שקל.  

העובדות הסוציאליות יעודכנו בעדכונים החדשים שנוספו בשנה האחרונה הנוגעים לזכויות ניצולי השואה בישראל, במטרה לעדכן באמצעותן את אלפי הניצולים ומשפחותיהם בזכויות ובכספים שמגיעים להם.

[related-posts title="עוד בנושא ניצולי שואה"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן