Skip to content

הרוב בעד ממשלה שתוביל סדר יום של חופש דת ושוויון בנטל

כך עולה מסקר שערך בימים ראשון ושני השבוע מכון סמית עובר עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון. 76% ממצביעי יש עתיד סבורים שעל יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לפעול להקמת ממשלה בלי ש"ס ויהדות התורה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

80% מהציבור היהודי בישראל תומכים בהקמת ממשלה אזרחית שתוביל סדר יום של חופש דת ושוויון בנטל. 76% ממצביעי יש עתיד סבורים שעל יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לפעול להקמת ממשלה בלי ש"ס ויהדות התורה. 67% מהציבור היהודי מתנגדים לכך שנציג יהדות התורה יקבל את תפקיד יו"ר ועדת הכספים בקדנציה הנוכחית, כולל 93% ממצביעי יש עתיד ו-73% ממצביעי הליכוד ביתנו.

כך עולה מסקר שערך בימים ראשון ושני השבוע מכון סמית עובר עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון. הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של 500 איש מקרב האוכלוסייה היהודית הבוגרת.

לפיד בהפגנה למען השוויון בנטל (צילום: דן בר דוב)
לפיד בהפגנה למען השוויון בנטל (צילום: דן בר דוב)

80% מהציבור היהודי אמרו שהם בעד הקמת ממשלה אזרחית שתוביל סדר יום של חופש דת ושוויון בנטל. זאת, לעומת 20% בלבד שמתנגדים. בין מצביעי הליכוד ביתנו תומכים 87% ומתנגדים רק 13%. בין מצביעי יש עתיד תומכים 99%  ומתנגד רק אחוז אחד.  שני שליש (68%) ממצביעי הבית היהודי תומכים בהקמת ממשלה אזרחית וכן מאה אחוז ממצביעי התנועה, העבודה ומרצ. גם בקרב מצביעי ש"ס יש לממשלה כזו תמיכה של 39%.

ממשלה אזרחית יכולה לכלול מפלגות חרדיות, אם יהיו מוכנות פשרות לפשרות בתחומי דת ומדינה. שאלה נוספת בדקה האם הצבור סבור שיו"ר יש עתיד יאיר לפיד צריך לפעול להקמת ממשלה בלי ש"ס ויהדות התורה. רוב של 54% מהציבור היהודי סבור שלפיד אכן צריך לפעול להקמת ממשלה בלי המפלגות החרדיות בעוד 46% מתנגדים. בקרב החילונים 70% תומכים ובקרב החרדים 93% מתנגדים. 76% ממצביעי לפיד סבורים שעליו לפעול להקמת ממשלה בלי ש"ס ויהדות התורה. בליכוד התמונה יותר מאוזנת: רוב קטן של 51% תומך בהעמדת דרישה כזאת מצד לפיד.

ברוב הקדנציות האחרונות נמסר תפקיד יו"ר ועדת הכספים לנציג יהדות התורה. שני שליש מהציבור היהודי (67%), כולל 88% מהחילונים, מתנגדים לכך שהמסורת הפוליטית הזו תמשך. בקרב מצביעי יש עתיד מתנגדים 93% למסירת ועדת הכספים ליהדות התורה, בקרב מצביעי הליכוד ביתנו – 73% ובקרב מצביעי הבית היהודי – 68%. ליו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' היתה ברית קבועה בשנים האחרונות עם ראשי ועדת הכספים החרדים: יעקב ליצמן ומשה גפני מיהדות התורה. למרות זאת, 89% ממצביעי העבודה מתנגדים למסירת הועדה לנציג של יהדות התורה.

מנכ"ל חדו"ש הרב עו"ד אורי רגב אמר בתגובה ש"הסקר מוכיח חד משמעית כי הציבור רוצה ממשלה שתוביל מהפכה אזרחית שתערוךך רפורמות מקיפות שיקדמו חופש דת ושוויון בנטל. זה היה המסר של הציבור בבחירות כשחיבר בין נתניהו ללפיד וזה גם המסר שלו בסקר מכון סמית. העובדה כי רוב מכריע בקרב מצביעי הליכוד ביתנו תומך בכך מלמדת כי נגמר העידן בו נתפסו המפלגות החרדיות כ'שותפות טבעיות'".

לדברי רגב, "יהדות התורה וש"ס הצליחו להמאיס את עצמן  על הציבור הרחב באמצעות שנים ארוכות של דורסנות וסחטנות. כדאי להן לערוך חשבון נפש מקיף בשאלה, איך רבים כל כך רוצים ממשלה אזרחית, מצפים מלפיד להשאיר אותן מחוץ לממשלה ואיך חלק גדול כל כך בציבור, כולל בקרב מצביעי הליכוד  רואה את יהדות התורה כפסולה לראשות ועדת הכספים"

2 Comments

  1. גיא
    30 בינואר 2013 @ 19:41

    זוהי שעתנו לצאת מהחושך ולהפריד את מוסדות הדת מהמדינה.

    אומרים די למוסדות שמתנגדים לערכי הדמוקרטיה וההומניזם.
    אומרים די למוסדות שמעודדים בורות ומטפחים עוני.
    די לדיכוי נשים ויצירת בדלנות. די למניעת חינוך ראוי מילדים.
    די למוסדות ששוללים את זכויות האדם מהאזרחים.

    בישראל יש בתי דין מגזריים שלא כפופים לחוקי המדינה (רבניים, שרעיים-מוסלמיים, נוצריים, דרוזיים),
    וארבע מערכות חינוך (כללית, חרדית, דתית, ערבית) במקום אחת, ושלוש מהן מחנכות 70% מתלמידי ישראל כנגד ערכי הדמוקרטיה וההומניזם, וזונחות את לימודי הליבה.

    הגיע הזמן ל:
    – שוויון זכויות וחובות לכלל האזרחים.
    – ביטול התמיכה והמימון של בתי הדין והחינוך המגזריים.
    – ביטול הקצבאות.
    – איחוד ארבע מערכות החינוך לכדי מערכת חינוך שוויונית אחת.

    • sofar
      1 בפברואר 2013 @ 10:26

      מילים כדורבנות!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן