Skip to content

הנשיא צפוי להטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה

לפיד, שהמליץ להטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה, מיהר להבהיר: "שום דבר עוד לא סגור. בימים האחרונים אומרים לי כל הזמן שאני צריך 'להנמיך ציפיות', שצריך להסביר לציבור שמה שמבטיחים בקמפיין לא בהכרח קורה במציאות. אני לא רוצה להנמיך ציפיות. אני רוצה להגביה ציפיות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 "האחריות המוטלת עליי לפי החוק כבדה מאוד, ובכוונתי לקיימה תוך נאמנות מלאה לחוק ומחויבות לאזרחי המדינה, כדי לאפשר הקמתה של ממשלה שתשקף את רצון העם בהקדם האפשרי". כך אמר הערב נשיא המדינה, שמעון פרס, עם פתיחת תהליך ההתייעצויות לקראת הטלת הרכבת הממשלה, קרוב לוודאי, על בנימין נתניהו.

"אחריות כבדה מאודז. שמעון פרס. (צילום ארכיון: מארק ניימן/ לע"מ)
"אחריות כבדה מאודז. שמעון פרס. (צילום ארכיון: מארק ניימן/ לע"מ)

הערב החל הנשיא פרס בהתייעצויות עם נציגי הסיעות בכנסת וקיבל את נציגי סיעות הליכוד ביתנו ויש עתיד, אשר המליצו להטיל את הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו. נציגי מפלגת "הליכוד ביתנו" גדעון סער, גלעד ארדן, דוד רותם, יובל שטייניץ וזאב אלקין, הגיעו ראשונים למשכן הנשיא. גדעון סער נציג מפלגת "הליכוד ביתנו" אמר לנשיא המדינה כבר בפתח הפגישה כי המפלגה תמליץ על בנימין נתניהו כמועמד המתאים ביותר להרכבת הממשלה, וכי הוא מאמין כי הממשלה צריכה להיות רחבה ככל שניתן.

לאחר גמר הפגישה אמר גדעון סער בהצהרתו בפני התקשורת:  "המציאות הפוליטית ברורה ומראה כי רק למועמד אחד, ראש הממשלה בנימין נתניהו יש אפשרות להרכיב ממשלה ולכן המלצתנו לנשיא המדינה הייתה כזו. קיימנו שיחה עם כבוד הנשיא במגוון נושאים, בהם נושא השוויון בנטל, כלכלת ישראל, הנושא האיראני, וקיבלנו את התייחסויותיו בנושאים האלה".

המפלגה השנייה בהגעתה הייתה מפלגת "יש עתיד". יו"ר המפלגה, יאיר לפיד, הגיע מלווה במיקי לוי, פנינה תמנו ויפעת קריב. נשיא המדינה ברך את חברי יש עתיד בפתיחת הפגישה ואמר: "ברצוני לברך אתכם על ההישג בבחירות הללו- 19 מנדטים, ועל כך שנמנעתם ממערכת בחירות שלילית ופעלתם בממלכתיות. הצגתם אלטרנטיבה, כיום יש לכם עתיד, ולא רק עבר, ואני גאה גם על מספר הנשים המיוצגות ברשימה שלכם".

אבל למרות שנציגי יש עתיד המליצו על נתניהו, מיהר יו"ר המפלגה, יאיר לפיד, להבהיר: "שום דבר עוד לא סגור. מה שמדינת ישראל זקוקה לו הוא שתוקם ממשלה שלא יהיו בה שרים ללא תיק, שתביא לשיוויון בנטל ותחזור לשולחן המשא ומתן המדיני".

לפיד הוסיף: "בימים האחרונים אומרים לי כל הזמן שאני צריך 'להנמיך ציפיות', שצריך להסביר לציבור שמה שמבטיחים בקמפיין לא בהכרח קורה במציאות. אני לא רוצה להנמיך ציפיות. אני רוצה להגביה ציפיות. אני רוצה שנגיד לעצמנו שגם אם זה ייקח זמן, וגם אם נפסיד פה ושם בקרבות, אנחנו ננצח במלחמה על אופיה של מדינת ישראל ועל הזכות של כל אזרח לחיות פה חיים נורמליים, הוגנים, ובעיקר ביחד״.

מחר יקבל הנשיא בזה אחר זה את נציגי כל שאר הסיעות – החל במפלגת העבודה בת 15 המנדטים, שלא תמליץ על איש וכלה בסיעה הקטנה ביותר – סיעת קדימה בת שני המנדטים. הנשיא צפוי, בתום ההתייעצויות, להטיל את הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו – שרוב מוחלט בין חברי הכנסת ה-19 צפוי להמליץ עליו.

מרגע שהטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר עומדים לרשות חבר כנסת זה, על פי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך על פי החוק יש לנשיא המדינה סמכות להעניק ארכה נוספת של עד 14 יום נוספים.

בטרם החל פרס בהתייעצויותיו, הוא קיבל מיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט אליקים רובינשטיין, את התוצאות הרשמיות של הבחירות. רובינשטיין השמיע בדבריו אזהרה. "במערכת הבחירות נתקלנו בגילויי גזענות", אמר. "אני רוצה להרים קול ולהדליק נורות אדומות אל מול תופעות כאלה במדינת ישראל. צריך לדעתי להיות קונצנזוס כלל ישראלי להקיא אותן, מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית, שקמה לאחר השואה – ואין בה שום מקום לדברים האלה".

רובינשטיין מסר עוד, כי מספר בעלי זכות הבחירה היה 5,656,705 – ומתוכם הצביעו 3,833,646, שהם 67.79%. "זה אחוז גדול מאחוז הבחירות שהיה לכנסת ה-18 – 64.7%", אמר רובינשטיין. הוא ייחס זאת להירתמותו של הנשיא למסע ההסברה שערכה ועדת הבחירות לעידוד ההצבעה ולמילוי החובה הדמוקרטית. רובינשטיין גם ציין כי מספר הקולות הפסולים בבחירות עמד על כארבעים אלף וכי 270 אלף קולות הלכו לרשימות שלא נכנסו לכנסת. "מדובר באובדן של עשרה מנדטים", אמר.

נשיא המדינה, שמעון פרס: "מערכת הבחירות התנהלה באורח מעורר כבוד, ללא תופעות של אלימות והפרות סדר ואני מברך את אזרחי ישראל על מימוש חובתם האזרחית בכבוד ועל השתתפותם בפועל בעיצוב עתיד המדינה. מערכת הבחירות היא גם מערכת מחנכת, בסגנון ובתוכן. זהו שיעור לאומי בדמוקרטיה. בדמוקרטיה ישנן כידוע דעות שונות ומפלגות שונות אבל בשעת הצורך היא יודעת להתעלות ולהתלכד כעם אחד".

הנשיא התייחס לסבב ההתייעצויות עם נציגי המפלגות, אשר החל מיד בתום הטקס: "כשהנחתם את תוצאות הבחירות לפניי, עליי לפתוח מיד על פי החוק בסבב התייעצויות עם נציגי הרשימות שנבחרו לכנסת החדשה. לאחר ההתייעצויות עליי לקבוע על מי להטיל את משימת הרכבת הממשלה. אני מקווה שגם יסכים לכך. החוק מחייב זאת. אני מודע לכך שהאחריות המוטלת עליי לפי החוק היא כבדה מאוד, ובכוונתי לקיימה תוך נאמנות מלאה לחוק ומחויבות לאזרחי המדינה. אשתדל לעשות זאת בדחיפות הנדרשת מבלי לקפח את האפשרות המלאה של כל אחת מהסיעות להשמיע את עמדתה במלואה. אני רואה בזאת זכות גדולה וחובה מפורשת כאחד".

הנשיא הודה לחברי ועדת הבחירות וליו"ר הוועדה, השופט אליקים רובינשטיין: "עשיתם את המלאכה הקשה והמורכבת באופן מעורר כבוד. תרשו לי מילה אישית. אני מכיר את השופט אליקים רובינשטיין שנים רבות. זכיתי אפילו להשתתף בחגיגת נישואיו, שיצרה משפחה של משפטנים. מששמעתי שאתה, ידידי אליקים רובינשטיין, תעמוד בראש ועדת הבחירות המרכזית ידעתי שהיא תנוהל במירב האחריות, ההגינות והיושר האינטלקטואלי. ואכן כך היה.  תודת האומה נתונה לך".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן