Skip to content

סוריה לאו"ם: שומרת את הזכות להגיב בכל עת שתבחר

משרד החוץ הסורי שיגר הלילה שני מכתבים למועצת הביטחון ולמזכ"ל האו"ם ובהם תביעה לגינוי חריף של ישראל. שר הגנה הסורי הזהיר כי המערכה מול ישראל לא תיפסק. דובר משרד החוץ הסורי ערק לפני מספר ימים עם משפחתו לאחת ממדינות המפרץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משרד החוץ הסורי הגיב אמש (חמישי) באופן רשמי על ההתקפה בסוריה: "סוריה מגנה בחריפות  את ישראל על הפעולה האלימה נגד מתקן המחקר ושומרת לעצמה את הזכות להגיב ולהגן על  גבולותיה בכל עת שתבחר לעשות כך. במקביל שיגרה סוריה שני מכתבי תלונה חריפים למועצת הביטחון באו"ם ולמזכ"ל האו"ם, בהם תובעת סוריה מהאו"ם לגנות בחריפות את התקיפה הישראלית.

בהודעה נטען שוב, כי הידיעות שהתפרסמו בדבר  ההתקפה כביכול על שיירת נשק שיועדה לחזבאללה  חסרות כל ביסוס. וכי המתקן שהופצץ היה מתקן מחקר מדעי בפרברי דמשק. עוד נכתב כי מטוסי ישראל חמקו בטיסה נמוכה מתחת לרדאר, הפציצו את המתקן וחמקו חזרה באותה דרך. משרד החוץ הסורי הוסיף כי בהתקפה זו נהרגו שני אנשים ועוד חמישה אחרים נפצעו. 

מכון המחקר שהותקף, כביכול (צילום: סוכנות הידיעות הסורית)
מכון המחקר שהותקף, כביכול (צילום: סוכנות הידיעות הסורית)

עיתון "אל קודס", המתפרסם בלונדון, מוסר היום כי גורמים סורים  טענו בפניו כי ישראל יודעת כי הפצצה כזו לא תפגע במעבדות מכון המחקר ולא תפסיק את פיתוח אמצעי הלחימה הסוריים. יחד עם זאת הם הזהירו "כי הצבא הסורי לא יספק לה (לישראל) תשובה בעניין זה בכזו  קלות".

אסד מעדיף לבלוע את הצפרדע

לעניין זה גורס ד"ר אודי בלנגה, מומחה לענייני סוריה והמזרח התיכון במחלקה למזרח התיכון באוניברסיטת בר אילן, כי  נכון לעכשיו אין לסורים שום עניין לתקוף את ישראל ובשאר אסאד מעדיף לבלוע את הצפרדע. "במצב הנתון", אומר בלנגה, "סוריה לא יכולה להתכחש להפצצה כי יש לכך עדויות מצולמות ודיווחים מהשטח. מצד שני, מבחינה תקשורתית אסד הרוויח, גם מגיבוי הליגה הערבית שמגנה את ישראל התוקפנית כאשר אסד הוא הצד המותקף וגם כי העניין מסיט את תשומת הלב מהנעשה בארצו. לכן אסאד מעדיף לא לפעול בתגובה.

ד"ר בלנגה מוסיף לגבי תגובת אסד ותגובת ארגון החיזבאללה: "כאן נמצאות בשליטה רוסיה ואיראן. תגובת סוריה והארגון תלויות יותר בהחלטות איראן וגם רוסיה ולשתיהן אין אינטרס לפעול נגד ישראל ולהודות בכך בהתקפה על שיירת נשק. במיוחד לאחר שנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הזהיר את סוריה מלהעביר נשק לידי החיזבאללה. סוריה לא הגיבה בזמנו על התקיפה לכאורה של הכור אטומי . על אחת כמה וכמה היא לא תפעל  כרגע בגלל שיירת נשק או לכאורה מתקן מחקר".

הגורמים שרואיינו לעיתון אל קודס הוסיפו כי להערכתם המטוסים לא חגו  מעל מכון המחקר, אלא הפציצו אותו מרחוק. לדבריהם מה שנפגע אלו מבנים אדמיניסטרטיביים ומבני שירות.

אותם גורמים מעדיפים, לפי העיתון, לקבל את העמדה הסורית הרשמית  ששום  שיירת נשק שהכילה אמצעי הגנה קרקע-אוויר של טילי SA-17 לא הותקפה בסמוך לגבול סוריה. יחד עם זאת העריכו אותם גורמים כי ככל הנראה חנתה השיירה שהכילה את הטילים באזור בסיס צבאי המצוי בג'מראיה שם ממוקם מכון המחקר הסורי. אחד מהמקורות טען לפי "אל קודס", כי השיירה הותקפה כשהחלה לעשות את דרכה מהבסיס לכיוון הכביש המהיר.

משרד החוץ האמריקני פרסם הלילה (חמישי) הודעת אזהרה ובה נאמר כי ארצות הברית מזהירה את סוריה לא להעביר נשק לידי החיזבאללה, מעשה שעלול  לדרדר את המצב במזרח התיכון לאלימות  רבה.

בישראל מעלים כוננות

ישראל הגבירה את הכוננות והעלתה את רמת האבטחה בנציבויותיה ובשגרירויות ישראל בעולם. אתמול ביקר הרמטכ"ל הסורי, עלי עבדאללה איוב, במספר יחידות שפרוסות בשטח לבדיקת מוכנותן והדגיש: "אנחנו בסוריה דבקים בעמדותינו הלאומיות ולא נזנח אותן, לא משנה עד כמה האויבים ינסו לבצע פעולות פרובוקטיביות או תוקפניות ויודעים מה גודל האתגר שאנחנו עומדים בפניו, ובו בזמן אנחנו מכירים את ממדי היכולת שלנו ואת המוכנות שלנו להשתמש בהן בזמן המתאים".

עוד נודע כי הממשלה הסורית קיימה אמש ישיבה שלא מן המניין, שהתמקדה לדבריה בהשלכות של התקיפה הישראלית. בישיבה דיווח שר ההגנה הסורי, פהד אל-פריג, על פרטי התקרית לשרים ולראש הממשלה ואיל אל-חלקי. הוא קישר בין "התקיפה הישראלית" לבין התקפות המורדים והכחיש שוב כי ההפצצה כוונה נגד ציוד ונשק שהיו אמורים להיות מועברים למקום אחר. "המערכה מול האויב הציוני לא תיפסק" אמר הרמטכ"ל הסורי .

אמש פרסם עיתון אל קודס כי דובר משרד החוץ הסורי, ג'יהאד אל מוקדסי, ערק עם משפחתו לאחת ממדינות המפרץ.  לדברי העיתון, אל מוקדסי נהג לבקר לעתים קרובות בני משפחה בלבנון ולפני יומיים, ב-30 בינואר, עזב את לבנון ולא שב. על פי מקורות העיתון, אל מוקדסי הגיע ב-30 בנובמבר לביירות, ומאז לא שב לסוריה. "אל מוקדסי נמנע מלנקוט עמדה מדינית בתקופה האחרונה", מסרו המקורות והוסיפו כי "הוא תכנן את הבריחה כבר זמן ממושך". לדבריהם הדיווחים שגרסו כי בעת שהייתו אצל קרובי משפחה בביירות, הוא ברח לארצות הברית או לבריטניה, אינם נכונים וכי למעשה הוא ערק לאחת ממדינות המפרץ לאחר שהסדיר אזרחות לאשתו, לילדיו ולעצמו.

[related-posts]

 

 

 

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן