Skip to content

לא נרשמה מהפכה ירוקה, אבל אנחנו בדרך

מביקור בתערוכת קלינטק 2013 הבינלאומית הסתבר שבכל הנוגע לפתרונות ירוקים, אנחנו הישראלים, קצת איטיים. קשה לנו לבצע מהפך ולהציב בכל הארץ משתנות ללא מים, למשל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הגשמים העזים והקור המקפיא לא הרתיעו אלפי מבקרים להגיע לתערוכה הבינלאומית קלינטק 2013  ולהתרשם מהחדשות בתחום הירוק, שכמעט כל חברה המכבדת את עצמה מעוניינת להתהדר בו. כבר משעות הבוקר המוקדמות החנייה של מרכז הקונגרסים בגני התערוכה היתה בתפוסה מלאה. בקבלה חולקו תגים ירוקים עם שמות המבקרים שרכשו כרטיסים גם לכנס וכולם נהרו למתחם התערוכה המרשים.

היו שם יזמים, משקיעים וסקרנים (צילמה: ציפי מנשה)

פגשנו שם יזמים בתחום, משקיעים, נציגים של קרן קיימת לישראל ("באנו ללמוד על הטכנולוגיות החדשות בתחום המים כי אנחנו עובדים עם גופי תשתית ורוצים להטמיע את החידושים הירוקים").

"באנו כדי לבדוק איך נוכל לחסוך. להשקיע פחות כסף ולהרוויח יותר", אמרו קניינים בתחום הבנייה הירוקה. גם נציגי תאגידי המים המושמצים חדשות לבקרים היו שם וניסו להצדיק את קיומם ולהגן על נחיצותם בחיינו.

עו"ד אילן ג'ורג'י, חבר מועצת קריית אונו ויו"ר דירקטוריון מי אונו, הצהיר בוועידה כי לפני יותר משנה פנה לראש הממשלה להוריד את מחירי המים בכך שיגדיל את ההקצאה לנפש לחמש נפשות, "אבל המדינה הורידה רק ל-3.5 ולא כמו שרצינו". היו גם ראשי ערים כמו דוב צור, ראש עיריית ראשון לציון, שנשא נאום חוצב להבות בדבר הטעות שבהקמת תאגידי מים במתכונת שהוקמה והציע פתרון יצירתי למניעת הקונפליקט בין הרשויות המקומיות לבין התאגידים לטובת הציבור.

במתחם התערוכה נראו גם מאות סטודנטים. ראובן קיוויש, בן 24, הלומד הנדסת מכונות בטכניון בחיפה, אמר: "באתי לראות את הטכנולוגיות החדשות ואת הפטנטים שאנשים פיתחו". לשאלה אם מצא חידושים מעניינים השיב: "לא הרבה, אבל היו כמה דברים נחמדים בתחום הבנייה הירוקה".

לדברי יזמים, מציגים וקניינים שפגשנו המתמחים בתחום הסביבה הירוקה, לא נרשמה מהפכה ירוקה בתערוכה. נכון שהיו הישגים מרשימים והמצאות וחידושים שהוצגו בביתנים המעוצבים בסגנון הייטקי, אך כשמדובר בפתרונות ירוקים, אנחנו הישראלים, קצת איטיים. קשה לנו לבצע מהפך ולהציב בכל הארץ משתנות ללא מים, למשל. רק המחשבה על כך, מעוררת תחושת דחייה. יצרני המשתנות (פיתוח שוויצרי) מפתים אותנו בחסכון במחירי המים המאמירים, בהוצאות אחזקה, סתימות, ברזים חשמליים וריחות. אין ספק שמדובר בפתרון מצוין לצחנה העולה מהשירותים הציבוריים בתחנה המרכזית ובכלל. אלא שתמיד שאלת מיליון הדולר היא: מי ירים את הכפפה ויבצע רכישות למען סביבה נקייה וירוקה יותר.

ראשי מקלחת ירוקים (צילמה: ציפי מנשה)

מיקי אורן, יזם בתחום האנרגיה והתייעלות אנרגטית, לא התרשם במיוחד מההיצע העצום לחיים ירוקים יותר: "התערוכה לא ממצה. לא שוס. ציפיתי לראות חידושים, אבל ראיתי רק שדרוגים והישגים קטנים פה ושם". אורן התלהב במיוחד ממוצר בתחום המערכת הסולרית, המחבר פאנלים ביעילות.

נציג חברת גדות העוסקת בהקמה, תפעול ומתן פתרונות סולריים מסכים עם מיקי אורן ומודה שאין בתערוכה מהפכה, יחד עם זאת יש מוצרים חדשים שנולדו, יש שיפור טכנולוגיות, התייעלות והפנמה ירוקה ובעיקר הוזלת מחירים.

"פעם בשנה זו הזדמנות לפגוש את כל הלקוחות שלנו, לראות מוצרים ופרויקטים חדשים ולהתעדכן בחידושים. בתחום הזה אתה לא יכול להישאר מאחור", הם אומרים.

קבוצת "משוב", יזמי התערוכה שכותרתה "הוועידה הבינלאומית ה-17 לטכנולוגיות מים, התייעלות אנרגטית, אנרגיה מתחדשת, בנייה ירוקה, מחזור ותחבורה ירוקה", היו בהחלט מרוצים מהתערוכה, ולדברי פרופ' אבנר עדין, נשיא קלינטק 2013, בתערוכה נוצר קשר הדוק בין לקוחות, ספקים ומשקיעים בתחומים מים ואנרגיה הנמצאים במחסור, נושא המיחזור, הבניה הירוקה, היעילות האנרגטית, אנרגיות מתחדשות ויחסי הגומלין ביניהם.

קישוטים מחומרים ממוחזרים (צילמה: ציפי מנשה)

פרסים לעשר ערים ירוקות מצטיינות

שיא התערוכה בכנס היה טקס חלוקת אותות הקלינטק לרשות ירוקה לעשר ערים ירוקות מצטיינות: הרצליה, הוד השרון, נתניה, באר שבע, ראש העין, יבנה, נס ציונה, כפר ורדים, לב השרון ועמק חפר. גם קבוצת חנן מור קיבלה את אות קלינטק לבניה ירוקה, בית חולים הילל יפה ובית מלון לוט בים המלח קיבלו את קלינטק ליישום אנרגיה מתחדשת. Waze , ממציאי הג'י.פי.אס הנפוץ בעולם, קיבלו את אות התחבורה הירוקה, וחברות נוספות קיבלו את אות החדשנות לשנת 2013.  ביום השני והאחרון של התערוכה נערך גם כנס משקיעים, בנוסף לימי עיון בהשתתפות יזמים, ממציאים, משקיעים, נציגים בארץ ובעולם של פטנטים ירוקים.

בפאתי התערוכה ניצב מפל מים מרשים במיוחד המיועד לאירועים, המופעל עם מים מותפלים וממוחזרים. יופי ומיחזור הם שילוב מנצח. בצד השני של האולם ראינו עגלה עמוסה בירקות, בעיקר חסה. השקיית החסה, הדורשת כמות אדירה של מים, נעשתה במים מותפלים ברמה גבוהה, וזו הסיבה לכך שיש לנו חסה כל ימות השנה ולא רק בעונה.

פיתוח בריאותי וייחודי בתחום המים היה מסנן מתקדם המונע הופעת חיידקי הלגיונלה ובכך מבטיח מים מטוהרים ובריאים לרחצה ולשטיפת כלים (ייצור של חברת "טנדרופ" מדנמרק ומופצים על ידי חברת "טאפ סטופ החסכן החכם").  המצאה ירוקה נוספת לעקרת הבית היה כדור של אבקת כביסה בתוך פלסטיק העשוי מחומרים ממוחזרים, שאותו מכניסים למכונת כביסה במקום אבקה והוא מתאים ל-1,500 כביסות. קניתי אותו לניסיון.

בתחום המים לכד את תשומת ליבנו הלוגו "הם לא נולדו סתומים" של חברת תמהיל – פטנט כחול לבן הממיס אבנים לצורה של מחטים הנשטפים במים בקלות רבה ולא יוצרים אבנית בצנרת, כך שבמי השתייה נשאר סידן ומגנזיום הנחוצים, וכל היתר נשטף החוצה. נציג המכירות טוען שבמקום להחליף צנרת ניתן לנקות את תכולת המים. נשמע פשוט ונראה פשוט, אבל תודו שזה גאוני.

ועוד המצאה ישראלית המיועדת לעסקים ובתים פרטיים היא מעין שלט ("המצאנו בעצם מוח") של חברת סמרט-אפ, הנותן שליטה מלאה על טמפרטורת המים. המצאה נוספת של אותה חברה, כהמשך לשלט החכם, היא שבעזרת טכנולוגיה מתקדמת המים המתבזבזים במקלחת עד לזרימת המים החמים חוזרים חזרה למאגר "כך שלא מאבדים אף טיפה".

ביתנים רבים של חברות העוסקות באנרגיה הסולרית וייצור החשמל היו פזורים במתחם התערוכה. איריס מרום מחברת אור פוינט, שהסלוגן שלה הוא "בית חכם", מסבירה את חשיבות ייצור החשמל המתאים בדיוק לצריכה הביתית או העסקית. "חברת החשמל קונה את החשמל ומזכה את הלקוח בדיוק על פי הצריכה שלו, וכך הוא מרוויח. בעתיד יש לנו מצברים חכמים לא מזהמים שיש להם משך חיים ארוך ובעזרתם נוכל לאגור אנרגיה להטעין למצבר ולהשתמש בחשמל שמייצרים. לא חייבים את חברת החשמל, וזה הפחד הגדול שלהם", היא אומרת. לדבריה, החברה החלה את דרכה מחלום קטן כחול לבן, ואז חברה איטלקית רכשה אותם והעסק גדל והתפתח.

תאורה חכמה (צילמה: ציפי מנשה)

היו בתערוכה פטנטים מוכרים אבל לא בשימוש המוני, המיועדים לחסכון בחשמל. למשל, תאורה ומזגנים המפסיקים את פעולתם כשאנשים עוזבים את הבית או את מקום העבודה.

בשביל מה צריך מזומן כשיש סלולר

רגע לפני שיצאנו מהתערוכה גילינו את הארנק הסלולרי של   חברת סלאריקס, בראשות המנכ"ל שלמה זיטמן, מממציאי ומייסדי החנייה הסלולרית, פאנגו, שאני אישית משלמת לה כל חודש כמעט 300 שקל עבור חנייה בתל אביב.

ליד הדוכן הוצב מודל ענק של אייפון, כדי שנרגיש את חוויית השימוש בארנק. זה מתחיל בחידון בתחומים שונים שאתה בוחר, כמו פוליטיקה, ספורט וכו'. אם טעית בחידון אתה מקבל הודעה לסלולר שלך שיש לך בארנק שלושה שקלים. הארנק מאפשר לרכוש מוצרים ושירותים, להעביר כסף לכל אחד ולקבל כסף מכל אחד, גם ממי שאינו רשום בשירות. מנהל המכירות, מייק איפלה, אומר שבאמצעות הארנק אפשר לשלם לבעלי מקצוע שיכולים לפדות את הכסף דרך הדואר, או דרך זיכוי כרטיס האשראי שלהם. "תחשבי שאם מישהו מתחתן ואין לך עכשיו כסף ואין כספומט קרוב, את מעבירה לזוג כסף דרך הסלולר. מדהים, לא?"

תמונות נוספות מתערוכת קלינטק 2013

[related-posts title="עוד בנושא איכות הסביבה"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן