Skip to content

על פטריוטיזם, צדק והון שחור

השר יובל שטייניץ שולח אותנו לחפש את ההון השחור אצל התופרת, הקוסמטיקאית, והחנווני - אבל את כרישי ולווייתני ההון הוא פטר מתשלומי מס, בשיעור שהעסקים הקטנים רק יכולים לחלום עליהם. אז איפה הצדק ואיפה "קו הצדק"?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מכירים את הסיפור על ההוא, שאביו שלח אותו לחפש אתונות? ובכן, ההוא – שקראו לו שאול – יצא לחפש אתונות ומצא מלוכה, הפלא ופלא.

אצלנו, בישראל של המאה ה-21, אף אחד לא יוצא לחפש אתונות. כולם מחפשים את המלוכה, ואם לא את המלוכה – את הכסף. הרבה כסף!

מורה לפטריוטיזם. שטייניץ (צילם: רפי מיכאלי)
מורה לפטריוטיזם. שטייניץ (צילם: רפי מיכאלי)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושליחו עלי אדמות שר האוצר, יובל שטייניץ, מחפשים את המלוכה – וגם את הכסף. את המלוכה הם מקווים לקבל באמצעות המו"מ הקואליציוני – ותוך כדי כך הם מתעקשים, לפחות בינתיים, שלא להיפרד מן החרדים, "בני בריתם הטבעיים", גם אם זה יעלה באתנן פוליטי של מיליארדים למשק, שצריך לסגור גירעון של 40 מיליארד שקלים. אבל לא בזה, כרגע, ענייננו העיקרי.

ענייננו כרגע הוא במבצע למיגור העלמות המסים, באמצעות המלשינון הנקרא בשם הפתטי "קו הצדק" – שעליו הכריז בימים אלה בחגיגיות, שר האוצר, יובל שטייניץ.

"אנחנו משיקים היום קמפיין ציבורי נגד ההון השחור והעלמות המסים", הכריז שטייניץ במסיבת העיתונאים שבה הציג את תוכניתו. "אנשים יתביישו מעתה בהעלמות מס".

שטייניץ הסביר כי 'קו הצדק' יאפשר לציבור להיות שותף במלחמה בהון השחור בישראל. "כמו שחינכנו ילדים לא לקטוף פרחי בר כך נפעל גם בבתי הספר כדי שהילדים יביאו הביתה את הנורמה הזו, לפיה פטריוט אמיתי והגון משלם את מיסיו כחוק", אמר השר. הוא העריך כי הממשלה הבאה תוכל לגבות ב-4 שנים הבאות תוספת של כ-20 מיליארד שקל בזכות יישום התוכנית החדשה.

אבל פרט "קטן" אחד שכח השר שטייניץ לציין. בעודו שולח אותנו, האזרחים, לצוד מעלימי מס -ובהזדמנות זו "לסגור חשבונות" עם המתחרים העסקיים שלנו ועם אויבינו ושונאינו – הוא קיווה שנשכח את ההטבות שהוא וממשלתו העניקו לטייקונים ביד רחבה. ההטבות שהעניקה הממשלה לחברות הענק הן בסדרי גודל – ששום מרדף אחר ההון השחור, לא יוכל לכסות על הפסדיהן. בעודו משסה אותנו בסנדלר, בשיפוצניק, בקוסמטיקאית, במורה הפרטי, בבעל המכולת ובתופרת – זכו חברות הענק במשק, מבלי להניד עפעף, בפטור של עשרות מיליארדים על "הרווחים הכלואים" שלהם. הם זכו לפטור גורף, תמורת תשלום בשיעור זניח של מסים, על רווחיהם הכלואים – תשלום שכל עצמאי קטן במדינתנו יכול רק לחלום עליו בחלומותיו הרטובים.

"פטריוט אמיתי והגון משלם את מיסיו כחוק", אמר שר האוצר. מזל שלא היה מחובר באותה עת לפוליגרף. באמת, אדון שטייניץ? ואיפה הפטריוטיזם אצל חברות הענק והטייקונים – שאותם שחררתם ממלוא עול תשלום המסים? אותם פטרתם מלהיות פטריוטים?

פטריוטיזם, נאמר כבר, הוא לפעמים מקום מפלטו של הנבל. ולעתים מקום מפלט זה – הוא מפלט מס. בישראל של שנת 2013 לא צריך להרחיק לכת עד איי קיימן, או עד סינגפור. את מפלט המס ניתן למצוא לפעמים כאן ועכשיו. במרחק נגיעה. ממש מתחת לפנס.

נכון, גם האזרח הקטן חייב לשלם מס. העלמת מס היא עבירה חמורה שעליה יש להיענש. אבל אם באמת רוצים להצליח במאבק נגד העלמות מסים ואם רוצים באמת לרתום את האזרחים למאבק פטריוטי בהון השחור – צריך להחזיר לאזרח את תחושת הצדק. לא די לקרוא למלשינון של משרד האוצר בשם הפתטי "קו הצדק". האזרח צריך לדעת שהצדק נעשה – וגם נראה – לא רק אצל מעלימי המס הקטנים, אלא גם אצל כרישי ההון ולווייתניו. אחרת, לא את הכסף הגדול תמצאו אלא, לכל היותר, את האתונות.

2 Comments

  1. רודף צדק
    10 בפברואר 2013 @ 10:35

    אם מעלים מס הוא גם גובה המס ,והאזרח הקטן שרוצה להוזיל את המחיר המופקע שדורש ממנו חשמלאי אל שרברב או שיפוצניק , כי אינו יכול "להעמיס את החשבונית על ההוצאות העסקיות שלו, ובנוסף חש איבה כלפי הבזבוזים של ממשלתו על משרדי ממשלה מיותרים שרים לענייני כלום כבישים שאינם מוליכים לשום מקום וכו. הוא משתף פעולה ברצון
    עם נותן השירות וכך מעלימים מליארדי ש"ח בשנה .זה נכון גם לעסקים שונים ששוכחים לת חשבונית. לכן קשה לנהל מלחמה בסיבה עוינת.
    אם המדינה תזכה את האזרח הקטן שבדירתו נעשית עבודת תיקון או שיפוץ או קונה לעצמן משהו .שחנות שאינה שייכת לרשת , הוא ירוויח וגם המדינה תרוויח כי מי שאינו נותן חשבונית איננו משלם גם מס הכנסה!!!
    בארה"ב עבירת מס דינה מאסר את ראש ראשי המאפייה אל קפונה הכניסו לכלא רק בגלל עבירות מס כי מפשעי ההימורים הסחיטה הסמים והברח משקאות והזנות הוא "יצר נקי."
    בפרו שבדרום אמריקה מאשימים גם את הלקוח אם אינו דורש חשבונית …ן
    מיקרה ששמעתי עליו מפי ידיד שהיה שם שכאשר יצא מחנות עם שקית הקניה ניגש אליו שוטר וביקש לראות את החשבונית לא כדי להיות משוכני שהאיש לא גנב מהחנות אלא היה שהסוחר נתן חשבונית כחוק.
    אני מאמין שבישראל נגיע למצב הזה כשיבוא המשיח…..

  2. צדק צדק תרדוף
    8 בפברואר 2013 @ 11:54

    כתוב מדויק. תודה לצבי זינגר.
    זה די פשוט, כדי שאזרח ישלם את מיסיו הוא הוא צריך לחוש א מ ו ן במדינה ולהיות בעל ידיעה ברורה שכולם חולקים בנטל, ולכולם גם הזדמנות שווה לקבל "מהעוגה".
    במדינת ישראל של היום יש מי שהחוק חל עליו ללא עוררין והאחריות נופלת על כתפיו, ולעומת זאת יש מי שחוק עבורו הוא רק המלצה(/הלצה), ואחריות הם ממנו והלאה, וזוכה בקלות יתרה בהנחות/תספורות/תשדודות.
    יש מי שמי שנהנה מהעוגה, ויש את מי שעובד קשה כדי שתהיה עוגה, אבל לא רואה ממנה פירור.
    כל עוד המצב הוא כזה אז אין אמון, אין מחויבות אישית, אין כבוד הדדי. וכן, ימשיך להיות הון שחור, וניתן לשער ששיעורו אף ילך ויגדל.
    ראוי להם לשטייניץ ולביבי להזכר באמרה "נאה דורש נאה מקיים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן