Skip to content

נשיא המדינה קורא לצדק חברתי ולעסקת חבילה במשק

ברקע חגיגת ההשבעה של חברי הכנסת ה-19, ובתוכם 48 ח"כים חדשים, ריחפו האתגרים הכלכליים והסכנות הביטחוניות. הנשיא פרס הדגיש את ההכרח לקיים חברה צודקת וסולידרית ולסגור את הפערים החברתיים. ח"כ בנימין בן אליעזר, ותיק חברי הכנסת, קרא לחתור לשלום עם הפלסטינים: "הברירה היא – שְׁלֵמוּת הארץ או מדינה יהודית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה, שמעון פרס, קורא לעשות עסקת חבילה במשק, לסגור את הפערים הכלכליים בחברה הישראלית ולהיענות לציפיית העם לתיקון חברתי. "אין להשלים עם מציאות שבה 900,000 ילדים מקופחים במזון, ורבבות מקופחים בהשכלה", אמר הנשיא בנאומו, בטקס ההשבעה של חברי הכנסת ה-19.

"לא נרשה גזענות במדינתנו". שמעון פרס נואם באולם המליאה. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
"לא נרשה גזענות במדינתנו". שמעון פרס נואם באולם המליאה. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

"כראש הממשלה וכשר אוצר למדתי שיש להיזהר משתי מחלות: גרעון ואינפלציה. גרעון גוֹבה ריבית גבוהה, ואינו מייצר דבר. אינפלציה מכרסמת באמון של המטבע ומרתיעה משקיעים, הצלחת הכלכלה תלויה בשילוב ידיים יותר מאשר בכיפוף ידיים", אמר הנשיא.

"יציאה מהגרעון מחייבת הסכמה פוליטית רחבה ודורשת שיתוף פעולה בין שלושת מרכיבי המשק: הממשלה, העובדים והמעסיקים. קשה להגיע להסכמה כזו, אבל מסוכן להישאר בלעדיה. אני קורא לחברי הבית להירתם למאמץ משותף לְרַסֵּן הגרעון ולשוב לצמיחה. האתגר הגדול העומד בפניכם,  חברי הכנסת, הוא בהיענות לציפיית העם לתיקון חברתי.

"ערב הבחירות", אמר הנשיא פרס, "השמעתם התחייבות, כמעט פה אחד, שהכנסת הזו תהא החברתית  ביותר שידענו. שתגשרו על הפער בין יודעי השפע לבין נפגעי המחסור, לשוויון בחלוקת הנטל. אין להשלים עם מציאות שבה 900,000 ילדים מקופחים במזון, ורבבות מקופחים בהשכלה. מדינת-ישראל היא דמוקרטיה המבוססת על חרות-האדם ושלטון-החוק. מי שקובעים את התנהלותה, את דמותה ואת גורלה של הדמוקרטיה הם מוסדותיה הנבחרים.

ריבלין, פרס ובן אליעזר - בהתכנסות שלפני הטקס, בלשכת יו"ר הכנסת (צילום: דוברות הכנסת)
ריבלין, פרס ובן אליעזר - בהתכנסות שלפני הטקס, בלשכת יו"ר הכנסת (צילום: דוברות הכנסת)

"הדמוקרטיה אינה רק הזכות להיות שווה אלא גם הזכות השווה להיות שונה", אמר הנשיא פרס. "אין בה מקום לאפליה. לא אפליה דתית, לא לאומית, לא אתנית, ולא מגדרית.  עמנו סבל מגזענות. לא נרשה גזענות במדינתנו. ישראל, קטנה בשטח, היא יכולה להיות גדולה בצדק".

הנשיא קרא לצדק חברתי ולערבות הדדית. "טוב להיות צעיר, אבל בימינו יקר מאוד להיות צעיר", אמר. "נדרשת ממנו השכלה גבוהה, עמידה בתחרותיות בינלאומית, נשיאה במחיר המזון שהשתפר והתייקר ובטיפול רפואי חדשני שהתייקר אף הוא. מחיר הקרקע התייקר כי האוכלוסייה גדלה, והשטח נותר כפי שהיה. על כן עלה מחיר השיכון.

בטכס קבלת הפנים לנשיא המדינה, בכניסה למשכן (צילום: דוברות הכנסת)
בטקס קבלת הפנים לנשיא המדינה, בכניסה למשכן (צילום: דוברות הכנסת)

"אני נזכר בימיה הראשונים של ישראל. היה אז שוויון מלא, אבל לא היה מה לחלק.  צריך היה להפיק יש מאין.  אין כישראל, מדינה שהפיקה כל כך הרבה  ממחסור כה גדול.  היש המרשים נוצר מאַין כמעט מוחלט. עכשיו שיש לנו – צריך לחלקו בצדק.  צריך להיות אכפתיים, עָרֵבים איש לרעהו".

בפרק המדיני בנאומו הזהיר הנשיא שוב מן האיום האיראני. "איראן גדלה  כסכנה. היא מאיימת על קיומנו. על עצמאותן של מדינות ערב. על שלום העולם כולו. היא מפיצה הסתה פראית נגד ישראל, כסות לכוונותיה האמיתיות שלה. ראשיה מכחישי-שואה ומאיימי- שואה. הם בונים נשק גרעיני וטוענים שזה בניגוד לדתם. הם אינם דוברי אמת ובזים לכבוד האדם. הם מחשיכים את הנאורות בדורנו. הנשיא אובמה השכיל להקים קואליציה רחבה שנועדה למנוע איראן גרעינית.  הקואליציה החלה בלחץ מדיני, ובסנקציות כלכליות. והבהירה שאינה שוללת אופציות אחרות המונחות על השולחן.  ארצות הברית היא המדינה המסוגלת לשים קץ לאיום האיראני ואני מאמין שנשיא ארצות הברית, נחוש לעשות זאת.

"איראן היא סכנה וסוריה היא טרגדיה", אמר הנשיא פרס. "הנשיא שלה שוחט את בני עמו. על האו"ם, לדעתי, להטיל על הליגה הערבית את הקמתה המידית של ממשלת מעבר בסוריה שתציל את סוריה מהרס עצמי. אסאד שרצח רבבות, רצח גם את עתידו".

הנשיא פרס מתקבל במסדר כבוד של משמר הכנסת (צילום: דוברות הכנסת)
הנשיא פרס מתקבל במסדר כבוד של משמר הכנסת (צילום: דוברות הכנסת)

הנשיא קרא לצה"ל "לאמן את חייליו ללא הפסקה ולקדם את יתרונו הטכנולוגי כל פעם מחדש" ואמר כי מערכת הביטחון עסוקה כבר היום בהכנת צבא המחר. "אני מציע לאויבינו שלא לטעות לגבי יכולותינו הגלויות והגנוזות".

הנשיא פרס קרא גם לקדם את תהליך השלום עם הפלסטינים ולהשלימו. "כרתנו שלום עם מצרים וירדן והתחלנו מו"מ עם הפלסטינים. אם נשלימו, ניצור עומק אסטרטגי שחסר לכל אחד ממרכיבים אלה בנפרד".

ח"כ בנימין (פואד) בן אליעזר, ותיק חברי הכנסת, שניהל את הישיבה החגיגית, נשיא נאום מדיני שבמרכזו קרא להציג תכנית שלום ריאלית שתשַׁכנֵעַ את העולם, לרַבּוֹת העולם הערבי, ברצינות כוונותיה של ישראל.

"המשוואה האסטרטגית השתנתה לרעה, והסכנות לְביטחונה של ישראל החמירו", אמר בן אליעזר. "עוֹגני-היַּציבוּת באזור התרוֹפפוּ – הסכם השלום עם מצרים עומד כיום בפני אחד ממבחָנָיו הקשים ביותר, וכמוהו, להבדיל, גם השלום עם ירדן. בסוריה מתחולל מרחץ-דמים, וּזְליגה אפשרית של אמצעי-לחימה משוּכללים ולא-קונבנציונליים לארגוני טרור מַדְרִיכָה את מנוּחָתֵנוּ. תורכיה, שעימה ניהלנו יחסי ידידות אמיצה, מַפנָה לנו את גבה. אך האיום החיצוני החמור ביותר על ישראל ועל שְלום העולם טָמוּן בְּהִתְגַּרְעָנוּתָהּ של איראן, וּבשאיפתם של כוחות אסלאמיים רדיקאליים להגיע להגמוניה באזור.

ראשי הסיעות בכנסת בצילום המסורתי עם נשיא המדינה (צילום: דוברות הכנסת)
ראשי הסיעות בכנסת בצילום המסורתי עם נשיא המדינה (צילום: דוברות הכנסת)

פואד בן אליעזר זקף לזכותו של ראש-הממשלה, בנימין נתניהו, את הַצָּבַת נושא הגרעין האיראני בלבו של סדר-היום העולמי. "תמיכת העולם במאמַצָּיו של ראש הממשלה אינה דבר של מה בכך, בעיניי. זה הישג אסטרטגי שלא יסוּלָּא בְּפָז, והוֹכחה ניצַּחַת לכך שהקונצפציה של 'עָם לְבָדָד יִשְׁכּוֹן' אינה גְּזֵרַת גורָל, וְאַל לנו לחשוב בְּמוּשָׂגִים כאלה". הוא הביע את דאגתו מכך "שהסופה המטלטלת את העולם הערבי לא תִפְסַח על הפלסטינים ביהודה ושומרון" והזהיר: "הקיפָּאון המדיני, והייאוש הַנִּלְוֶוה אליו, מייצרים תסיסה באוכלוסייה הפלסטינית וּמחַזקים את הגורמים הקיצוניים בְּקִרְבָּהּ. בנסיבות ברורות כל-כך, וּכנגד עֶמדתן של מַרבִּית המדינות המיוּצגות באו"ם ובגופים בין-לאומיים, אנו מתנהלים בשאֲנַנּוּת מסוכנת, מתעלמים מן הכתובת על הקיר וְנֶעְדְּרֵי יוזמה וִיצִירָתיוּת מדינית".

הנשיא שמעון פרס וזקן חברי הכנסת, בנימין בן אליעזר, על בימת נשיאות הכנסת (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
הנשיא שמעון פרס וזקן חברי הכנסת, בנימין בן אליעזר, על בימת נשיאות הכנסת (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

ח"כ בן אליעזר קרא לקדם את השלום עם הפלסטינים: "המֶּסֶר שאני מבקש להדגיש מעל במה זו הוא שכיפת הברזל החזקה ביותר היא 'כיפת השלום', ואליה עלינו לַחֲתוֹר ללא לֵאוּת – למעננו, למען ילדינו וּנכדינו, וּלמענם של הדורות הבאים. עלינו להיות נחוּשים בַּחֲתירָתֵנוּ לְסיום הסכסוך עם שכנינו, ולדעת כי השגת שלום בר-קיימא תחייב ויתורים כואבים גם מצידה של ישראל. הברירה היא – שְׁלֵמוּת הארץ או מדינה יהודית. ארצות-הברית, האיחוד-האירופי וּשאר מדינות העולם תומכים בְּפִתְרון שתי המדינות. כך גם ההנהגה הפלסטינית ביהודה ושומרון. חשוב מכל: זו גם עֶמדתה הרשמית של ממשלת-ישראל. אלא שהמציאוּת המתהַוָוה בַּשטח הלכה למעשה, סותֶרֶת את ההכרזות וּמקָרֶבֶת את הרגע שפִּתְרון שתי המדינות לא יהיה מעשי ולא אֶפשרי".

לאחר השבעת חברי הכנסת, בהרמת הכוסית החגיגית באולם שאגאל, נשא ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דברים. הוא פתח את דבריו בברכה לנבחרים: "אני זוכר את ההתרגשות ביום הראשון כחבר כנסת צעיר. נפעמתי מהאפשרות להשפיע על דרכה של המדינה. אני מאחל לכם שתשמרו על ההתלהבות ותחושת האחריות בכל יום שתשרתו בכנסת ישראל", אמר.

 נתניהו הוסיף כי חברי הכנסת מחויבים לשפר את איכות חייהם של אזרחי ישראל. "אנחנו חייבים לשמור על כלכלת ישראל מכל משמר, לשמור על מקומות העבודה ולייצר מאות אלפי מקומות עבודה נוספים. יש לנו הישגים גדולים ומשימה גדולה. צריך להגדיל את השוויון בנטל בדרך שלא תקרע את העם". עוד אמר כי יש "נצטרך להפחית את מחירי הדיור ולשנות נדבכים חשובים בשיטת הממשל. לא יכול להיות שהמדינה המאותגרת ביותר בעולם תהיה עם משילות חלשה וחוסר יציבות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך טקס השבעת הכנסת (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך טקס השבעת הכנסת (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

נתניהו התייחס לאיומים החיצוניים על מדינת ישראל ואמר כי בצד המחויבות לשפר את איכות החיים, חברי הכנסת חייבים להבטיח את החיים עצמם: "איומים חדשים נצברים מסביבנו. אנחנו צריכים לחפש ולהשיג שלום בטוח ויציב עם שכנינו. בטחון ושלום – הן שתי המטרות הללו. אנחנו צריכים לפתח את העוצמה הפנימית שלנו. איש לא יעשה שלום עם ישראל חלשה ומפוצלת. רק ישראל חזקה תוכל להבטיח את שלומה ושלום אזרחיה", הדגיש נתניהו.

 ראש הממשלה סיים במתן שתי עצות לחברי הכנסת: "העצה הראשונה: אל תעשה לחברך מה ששנוא עלייך. כולנו בני אדם ועלינו לנהוג בכבוד איש בזולתו. השיח בכנסת לעיתים פולמוסי מידי ובסופו של יום הציבור מכבד את מי שמכבד את זולתו. אם נדע לכבד האחד את השני, לא בלי מחלוקות, הציבור יכבד אותנו ויוסיף לכבודה של הכנסת". "העצה השנייה, הוסיף נתניהו, "התקווה היא שברגעי מבחן נדע לשים בצד את המחלוקות הפוליטיות ונדע להתאחד למען המטרה המשותפת העליונה ולהבטיח את בטחונה ועתידה של המדינה שלנו. אנחנו עומדים ברגעי מבחן, אמר, מי ייתן ונדע להתאחד כולנו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן