Skip to content

850 מיליון מעבר לתקציב מאושר הועברו למטרת דת ב-2011

כך טוענת עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון. משרד האוצר הגדיר בשנתיים שנבדקו העברות בשווי של יותר מחצי מיליארד שקלים (538 מיליון) בכינויים כמו "קואליציוני", "קואליציוני גפני", "קואליציוני ש"ס" ו"קואליציוני יהדות התורה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ההעברות התקציביות למטרות דת במהלך 2011, מעבר לתקציב המאושר, הגיעו ל-קרוב ל-850 מיליון שקלים. כך טוענת עמותת חדו"ש, לחופש דת ושוויון.

לטענת העמותה מדובר בתוספות ושינויים בתקציב שאושרו במהלך השנה בוועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני מיהדות התורה או בהעברות שנמסרה לוועדה הודעה עליהן מבלי להביאן אפילו לאישור הוועדה. ב-2010 עמדו ההעברות למטרות דת בוועדת הכספים על מיליארד ו-50 מיליון שקלים.

הנתונים מבוססים לטענת חדו"ש על בדיקה מקיפה שאותו היא ערכה. המידע מבוסס על רשימות השינויים בתקציב שפרסם משרד האוצר לראשונה במהלך 2011. בעמותת חדו"ש מדגישים כי סכומי העתק האלה הם רק התוספות לתקציבים המקוריים. נתוני 2012 טרם פורסמו על ידי האוצר ולכן עוסקת בדיקת חדו"ש בשנים 2010-2011.

140 מיליון שקל מכלל ההעברות, סומנו כ"קואליציוני גפני" (צילום: ויקיפדיה)
140 מיליון שקל מכלל ההעברות, סומנו כ"קואליציוני גפני" (צילום: ויקיפדיה)

העברות בסכום של 328 מיליון הוגדרו על ידי האוצר ב-2010 במונחים כמו "קואליציוני", "קואליציוני גפני" ו"קואליציוני יהדות התורה". ב-2011 היתה ירידה בהקצבות שהוגדו במונח "קואליציוני" כלשהו ל-209 מיליון. אבל סכום ההקצבות שהוגדרו "קואליציוני גפני" זינק כמעט פי שלושה מ-46 מיליון ל-124.

בעמותת חדו"ש אומרים כי ספר התקציב המאושר על ידי הכנסת אינו אלא בסיס לשינויים. לאורך כל השנה מגיעות לוועדת הכספים של הכנסת אלפי הבקשות לאשר העברות כספים ותוספות תקציב. כן מגיעות הודעות של האוצר על העברות שאינן טעונות אישור הועדה. ביקורת רבה נמתחת על הפער הגדול בין התקציב שמאשרים הנבחרים לתקציב בפועל, שנוצר בשל השינויים. כן נמתחת ביקורת על העובדה שוועדת הכספים כמעט אינה יכולה לפקח על ההעברות הרבות שעוברות דרכה.

בחדו"ש מדגישים כי הנתונים חושבו בזהירות רבה. נמחקו העברות לרזרבה הכללית כדי שהקצבות לא יחושבו פעמיים (כשהן מועברות לרזרבה וכשהן יוצאות ממה). כן נמחקו העברות למטרות שילוב חרדים בעבודה או בצבא. בהחלט יש אפשרות שבגלל הזהירות או בגלל ניסוחים מעורפלים של האוצר, הנתונים של חדו"ש נמוכים במידה מסוימת מהנתונים המלאים.

"מסחטת כספים מהמדרגה הראשונה". אורי רגב (צילום: ויקיפדיה)
"מסחטת כספים מהמדרגה הראשונה". אורי רגב (צילום: ויקיפדיה)

 מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי רגב אמר בתגובה ש"במשך 35 השנים האחרונות הפכו ראשי ועדת הכספים מהמפלגות החרדיות את הועדה למסחטת כספים מהמדרגה הראשונה. מדובר בסכומים אגדיים שמועברים ללא כל פיקוח ציבורי אמיתי. ממשלות ישראל לדורותיהן לא רק נתנו לחתול לשמור על שמנת התקציב, אלא גם פיטמו אותו בעוד ועוד העברות. הן מכרו ליהדות התורה את עתיד המדינה בנזיד שקט קואליציוני".

לדברי רגב, "טוב עושה האוצר שסימן לפחות חלק מההקצבות בשמות כמו 'קואליציוני גפני' או 'קואליציוני ש"ס', כדי שנדע מי בדיוק בוזז את הקופה הציבורית. בבחירות האחרונות העם אמר את דברו בעד ממשלה אזרחית ציונית. יש לצפות שיו"ר יש עתיד יאיר לפיד וכן יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יעמדו על כך שבראש ועדת הכספים לא יעמוד פוליטיקאי סקטוריאלי. חייבים לשחרר את ועדת הכספים מכלאה ויש הזדמנות אמיתית לעשות זאת".

עמותת חדו"ש אומרת כי משרד האוצר הגדיר בשנתיים שנבדקו העברות בשווי של יותר מחצי מיליארד שקלים (538 מיליון) בכינויים כמו "קואליציוני", "קואליציוני גפני", "קואליציוני ש"ס" ו"קואליציוני יהדות התורה". כך עולה מרשימות ההקצבות שפרסם האוצר לשנתיים אלה. בשנת 2010 הוגדרו בכינויים גלויי לב אלה העברות של 328 מיליון וב-2011 העברות ב-209 מיליון. העברה של 7 מיליון שקלים ב-2010 הוגדרה על ידי האוצר כ"קואליציוני גפני מבזבוזים לרשת הגנים".

בסך הכל לא פחות מ-170 שקלים הוגדרו על ידי האוצר כ"קואליציוני גפני" במהלך השנתיים, מתוכם 46 מיליון ב-2010 ו-125 מיליון ב-2011. בשנת 2011 נרשם אם כן  גידול של כמעט פי שלוש. כמעט 60% מההקצבות  שהוגדרו ב-2011 כקואליציוניות (124 מיליון מתוך 209)  סומנו ב"קואליציוני גפני".

עוד 18 מיליון שקלים הוגדרו ב-2010 כ"קואליציוני גפני + נהרי" (השר משולם נהרי מש"ס) . זו הפעם היחידה שתקציב קואליציוני זכה ברשימות לבעלות בין-מפלגתית צולבת. גפני הוא לא הפוליטיקאי היחיד שזכה לתקציבים קואליציוניים שהוגדרו על ידי האוצר כאישיים, אבל האחרים קיבלו סכומים קטנים בהרבה. השר משולם נהרי קיבל מלבד ה-18 המשותפים עם גפני גם שני מיליון מסומנים על שמו וכך גם ח"כ אמנון כהן מש"ס.

מלבד ה-124 מיליון שהוגדרו ב-2011 כ"קואליציוני גפני" הוגדרו עוד 80 מיליון כקואליציוני יהדות התורה, שהיא מפלגתו של גפני. בסך הכל (גפני + המפלגה) כ-95% מהתקציבים שסומנו כקואליציוניים ב-2011 היו מיועדים ליהדות התורה. ב-2010 לעומת זאת הוגדרו 204 מיליון (62% מסך הכספים המסומנים) כ"קואליציוני ישיבות". לאן הלך הכסף, מלבד ה-204 מיליון לישיבות? 109 מיליון יועדו בשנתיים אלה לחינוך העצמאי של אגודת ישראל.

מטעמו של ח"כ משה גפני נמסר בתגובה: "עמותת חדו"ש נלחמת מזה שנים ביו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אשר פנה ליו"ר הכנסת שיפעל כנגד השכר המופלג שנוטלים בכירי העמותה שחר אילן ואורי רגב.  הדבר הזה איננו חדש לאיש ואחד היעדים שנטלה על עצמה 'חדוש' ואף פרסמה אותה בסיכום השנה הקודמת – היא שגפני לא יכהן כיו"ר הועדה.

"כעת כשהדיונים הקואליציוניים בעיצומם – פעילותם למניעת כהונתו של גפני לכהונה נוספת, ברורה, כשלצורך כך, כרגיל, אנשי העמותה האנטי חרדית מוציאה עם 'פינצטה' את הנושאים הדתיים מספר התקציב ומתעלמים כליל מאלפי הפרויקטים שמתוקצבים במאות מיליארדי שקלים לטובת כלל הציבור", נאמר בתגובה. "חלק גדול מתקציבי שירותי הדת והחינוך החרדי אינם נמצאים בבסיס תקציב המדינה כפי שקיים בחינוך הממלכתי ועל כן נדרשים השינויים התקציביים הללו במהלך השנה.  ח"כ גפני פעל לאורך 24 שנותיו  בכנסת ובעיקר בתפקידו בוועדת הכספים לטובת כלל הציבור, וימשיך בכך גם בקדנציה זו".

עוד נאמר בתגובה כי מידי שנה מועברים בוועדת הכספים של הכנסת עשרות מיליארדי שקלים לטובת כל המערכות הפועלות במדינה, מיליארדים רבים למשרד החינוך והרפורמה בהשכלה הגבוהה, משרד הרווחה, משרד הבריאות, משרד התרבות, המדען הראשי ומשרד התמ"ת, פיתוח כבישים ורכבות, ומשרד התחבורה, הוצאות פיתוח, מענקי איזון לרשויות המקומיות, וכלה באינספור פרויקטים ומיזמים ממשלתיים כאלו ואחרים.  בוועדת הכספים אומרים כי בשנת 2012 הועברו בסה"כ כ54 מיליארד שקל,  לטובת הציבור, בשנת 2011 – 43 מיליארד, ובשנת 2010 47 מיליארד, העוברים פיקוח של הוועדה.  "אין שקל אחד שעובר במדינה מבלי שיעבור אישור של חברי ועדת הכספים" כך טוענים בוועדה, "התקציבים מיועדים לכלל המטרות ולכל משרדי הממשלה, וכפי שהחוק מורה – הכנסת צריכה לאשר כל ההעברה תקציבית שמועברת ממשרד האוצר אל משרדי הממשלה השונים".

2 Comments

  1. גיא
    7 בפברואר 2013 @ 9:34

    הגיע הזמן להפריד את מוסדות הדת מהמדינה!

    מפסיקים לתמוך במוסדות שמתנגדים לערכי הדמוקרטיה וההומניזם.
    מוסדות שמעודדים בורות ומטפחים עוני; שמדכאים נשים ויוצרים בדלנות.
    שמונעים חינוך ראוי מילדים; ששוללים את זכויות האדם מהאזרחים.

    בישראל קיימות ארבע מערכות חינוך נפרדות (כללית, חרדית, דתית, וערבית),
    כאשר הכללית מחנכת רק 37% מתלמידי ישראל, ושלוש האחרות ממעיטות או זונחות את לימודי הליב"ה.
    בנוסף, קיימים בישראל בתי דין מגזריים (רבניים, שרעיים-מוסלמיים, נוצריים, דרוזיים),
    אשר פועלים כנגד ערכי הדמוקרטיה וההומניזם.

    עלינו לפעול למען:
    – הפסקת התמיכה והתקצוב של מוסדות הדין והחינוך המגזריים.
    – שוויון זכויות וחובות לכלל האזרחים.
    – ביטול הקצבאות.
    – יצירת מערכת חינוך שוויונית אחת.
    – החזרת לימודי האבולוציה לתוכנית הלימודים.

  2. מיכל
    7 בפברואר 2013 @ 6:13

    יאיר לפיד, הנה תשובה לשאלתך איפה הכסף.
    לכן, במקום לגייס את החרדים, תנו להם פטור מגיוס , בטלו את הקצבאות לתלמידי הישיבות ותראו איך הם יוצאים לשוק העבודה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן